Volymproportioner

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

bjossi
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Volymproportioner

Inlägg av bjossi »

Hej.

Undrar om någon vet eller bara kan berätta hur ni har ”förhållanden” i era bryggverk :)

I mitt lilla, men egentligen mycket bra fungerande, har jag ett mäskkar (med falsk botten) som är det som flaskhalsen, dvs. volymen på den får styra satsstorleken. Det är dock inte ett stort problem men storleken på kokkärlet är mer en tillräcklig.

Nu är volymproportionerna ca så att om mäskkaret är 1 så är kokkärlet nästan dubbelt så stort men jag tror jag skulle klara mig med ett som är max 1,8 ggr så stort. Mängden vört jag får ut till jäsning ligger sen på ca 1,2 ggr mäskkaret. Om man pratar liter så skulle det kunna vara mäskkar på 30 liter, kokkärl på 57 liter och vört ut för jäsning ca 36 liter (OG 1.050)

Funderingen är, och eftersom jag tänker bygga lite större bryggverk:
  • För det första finns det några proportionssiffror man bör hålla sig till?
    För det andra, är proportionerna beroende av bryggverkets totala storlek?
:?: :?:

Sen vet jag att det är mycket som ”spelar in” som t.ex. vilken metod man använder för mäskning, hur tjock mäsk man tänker ha hur stark vört man vill få ut (High/Low Gravity). Men om man tillåter sig att generalisera lite… :) finns det några tummregler (jag har inte hittat några) och hur ni det?

Hoppas någon tycker funderingen tillräckligt intressant för att spekulera och skicka mig svar.

/Björn
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Re: Volymproportioner

Inlägg av Kenneth »

Precis som du skriver så beror det förstås väldigt mycket på vilken process man använder.
Själv så har jag i princip 1:1:1
Dvs mäskkärl och kokkärl och jäskärl är (ungefär) lika stora ~30 liter.

För mig fungerar det utmärkt.
Härliga tider, strålande tider :)
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

Hej
Jag hade ett mäsk kärl som var lite större än kok kärlet.
Kok kärlet var då flaskhalsen.
Jag brukade fylla kokaren till några cm under kanten.
Man fick vara uppmärksam när det börjar koka annars kokar det över.

Har nu byggt en större kokare, brygger då oftast lite mer och har då ca 15-20cm till kanten.
Men det räcker inte alls för att förhindra överkokning vid kokstart.
Så jag måste fortfarande passa kokstarten, efter några minuter efter kokstart är det dock ingen risk längre.
Undrar hur många cm marginal man behöver för att inte behöva oroa sig för över kokning vid kokstart.

/Kjell
Användarens profilbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PeO »

Hej,

Jag har en uppställning på 50l hetvattentank, 35l mäskkärl och 50l kokkärl. Då klarar jag av att få ut 35 - 40l färdig vört med OG upp till 72. Mäskkärlet sätter gränsen. Inga överkok.
/PeO
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

Hetvattentank 25L (lakvattnet värmer under mäskning), mäsk- och laktunna ~40L (uppskattningsvis), kokkärl 36L. Funkar fint för 25-litersbatcher en bit upp över OG 1,100.
Think globally. Drink locally.
bjossi
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av bjossi »

Hej och tack för svar/kommentarer
Låter som min uppsättning är ganska lik din PeO och det är inga problem med överkok, åtminstone om man är lite vaken när det börjar koka. En kommentar till dig bersabira. Vet iofs inte hur generell tummregel det är men när jag googlade på proporitoner då var var det som var återkommande att men "bör" ha minst 20% mer volym i kokkärlet en volym man tänker kokar i det. Alltså, om man tänker koka 40 liter bör kokkärlet vara 48 liter (eller mer). Det kan jag skriva under utifrån min utrustning.
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

Hej
Jag har betydligt mer än 20% mer volym i kokaren, snarare 40%.

Min kokare är ganska bred.
Det gör nog att fat att jag har en stor marginal i antal liter så blir avståndet mellan ytan till kanten för litet.

Men som sagt, det är bara de första minutrarna som är ett problem.
Problemet är att jag brukar försöka käka lunch i väntan på att det ska koka upp och är jag inte tillräckligt snabb så är det risk för överkokning.

/Kjell
Skriv svar