Undrar om någon vet eller bara kan berätta hur ni har ”förhållanden” i era bryggverk
I mitt lilla, men egentligen mycket bra fungerande, har jag ett mäskkar (med falsk botten) som är det som flaskhalsen, dvs. volymen på den får styra satsstorleken. Det är dock inte ett stort problem men storleken på kokkärlet är mer en tillräcklig.
Nu är volymproportionerna ca så att om mäskkaret är 1 så är kokkärlet nästan dubbelt så stort men jag tror jag skulle klara mig med ett som är max 1,8 ggr så stort. Mängden vört jag får ut till jäsning ligger sen på ca 1,2 ggr mäskkaret. Om man pratar liter så skulle det kunna vara mäskkar på 30 liter, kokkärl på 57 liter och vört ut för jäsning ca 36 liter (OG 1.050)
Funderingen är, och eftersom jag tänker bygga lite större bryggverk:
- För det första finns det några proportionssiffror man bör hålla sig till?
För det andra, är proportionerna beroende av bryggverkets totala storlek?
Sen vet jag att det är mycket som ”spelar in” som t.ex. vilken metod man använder för mäskning, hur tjock mäsk man tänker ha hur stark vört man vill få ut (High/Low Gravity). Men om man tillåter sig att generalisera lite…
Hoppas någon tycker funderingen tillräckligt intressant för att spekulera och skicka mig svar.
/Björn