Intresse av att dela kostnaden för Printed polymer?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Micke Granath
Torrhumlare
Torrhumlare

Intresse av att dela kostnaden för Printed polymer?

Inlägg av Micke Granath »

Hej

Inte så långt ifrån där jag bor finns ett företag som heter Calesco foil. Bl. a. har man en produkt som kallas för printed polymer och som används för uppvärmning. Det är en typ av folie som har en tryckt uppvämningsslinga, nästan som på ett kretskort, och som limmas fast på t. ex. en gryta. Problemet är bara att det specialtillverkas för varje behov och att ta fram ett verktyg för detta kostar ca 4500 kr. Lite i dyraste laget kanske, men om man går ihop några stycken så behöver det inte bli så dyrt. Min fråga är därför om det finns intresse av att dela på kostnaden? Mitt förslag är Humlegårdens gryta http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... -inkl-lock eller Biltemas http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Skalar ... ran-88423/ vilka man skulle kunna använda en printed polymer på 900 x 150 mm. Man får då väldigt låg effekt per kvadratcentimeter (ca 1,5 w vid en totaleffekt på 2 Kw). Brygger man sedan med Brew in a bag (BIAB) får man en extremt kompakt utrustning som går att temperaturreglera med Humlegårdens termostat http://shop.humle.se/utrustning/matning ... 9c-230v16a. Någon som är intresserad?

PS
Hantverksbryggeriet i Västerås använder denna metod för uppvärmning och är väldigt nöjda med det.
Micke Granath
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Intresse av att dela kostanden för Printed polymer?

Inlägg av Fredrik Almgren »

Det verkar vara en spännande uppvärmningslösning. Om det kostar 4500 att sätta upp verktyget så är det den kostnaden man kan dela på men för att få folk att hoppa på behöver man nog veta den rörliga kostnaden också tror jag.

Jag såg på bolagets hemsida att de hade ett flertal olika varianter av värmeelement. Hur kommer man fram till att printed polymer är "rätt"?
My hope is hops
Användarens profilbild
Micke Granath
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Intresse av att dela kostanden för Printed polymer?

Jag skall kolla mer med Calesco men jag tror inte att den rörliga kostnaden är särskilt hög. Anledningen till att jag valde den här lösningen var att Hantverksbryggeriet använder det, men jag skalll kolla upp det lite bättre. Återkommer.
Micke Granath
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

Hej

Självklart intresserad, bara vi blir några stycken (10+?) så att initialkostnaden hålls nere, samt att jag vill veta priset på produkten.
Blir själva elementet rundat enligt en specifik radie, eller kan man lägga på det på vilken gryta som helst

Salle
Användarens profilbild
Micke Granath
Torrhumlare
Torrhumlare

Jag får svar nästa vecka ang. priset för varje element. Materialet är en tunn folie så den går att lägga på vilken gryta som helst.
Micke Granath
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

Jag har en bra gryta, men jag har ändå lite funderingar, eftersom det är en intressant teknik:
Hur löser man strömförsörjningen?
En 2x 1,5mm2 kabel måste ju fästas mot filmen (det löser iofs säkert leverantören) och dragavlastas vid grytan så något mer fäste måste till på stålet.

Filmens effekt sjunker med värmen, vid 80grader är filmen i princip effektlös..
Max temp enligt spec. är 70 grader.
källa: http://www.calescofoil.se/images/storie ... er_ptc.pdf

Jag ser ju att du skriver att hantverksbryggeriet använder filmen, är det en film som är utanför denna spec? Vilken karakteristik får "vår" film?.

Edit:Språkförbättringar.
Senast redigerad av Eric Josefsson den lördag 2012-03-03 17:28, redigerad totalt 1 gång.
/Eric
Användarens profilbild
Micke Granath
Torrhumlare
Torrhumlare

Jag har blivit lite osäker om det vekligen är printed polymer som de använder. Den bästa lösningen verkar vara silikon, men jag skall prata med Calesco nästa vecka så jag får lite mer kött på benen.
Micke Granath
Uffe H
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Uffe H »

Det här är definitivt intressant även för våra bryggkurselever, då utrustning är en stor tröskel för att komma igång som hembryggare. Kursverksamheten kanske ska vara med vid en ev. beställning.

Uffe Henryson
SM/SKM-General 2012
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Intresse av att dela kostnaden för Printed polymer?

Inlägg av brandemannen »

Jag har ganska nyligen beställt från dem, silikon, men då handlar det om en kittel på 600 liter. På satser kring 30 liters kok känner jagatt det finns mycket annat att lägga pengar på. En induktions eller för all del vanlig spis funkar kalasbra. I mindre utrustning skulle jag kanske prioritera kvarn, mer exakt termometer, optiskt densitetmätare, stilfulla jäskärl, ekolv och magnetomrörare, litteratur. Det finns mycket att lägga pengar på i den här hobbyn. Lösningen är säkert smidig men för små satser en investering som med tveksamhet kommer att betala sig i det färdiga ölet? att hålla mäsktemp löser man enkelt med isolering och måste man absolut stegmäska så är infusioner eller hellre dekoktioner en enkel lösning på problemet. Ni kanske inte ska låta bli men fundera på vilka prioriteringar ni gör.
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Re: Intresse av att dela kostnaden för Printed polymer?

Inlägg av martinb »

Även om det kanske inte är helt aktuellt för oss så verkar det skitcoolt.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Skriv svar