Infektion trots trevlig lukt?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
math_dummy
Torrhumlare
Torrhumlare

Infektion trots trevlig lukt?

Inlägg av math_dummy »

Hej

Tappade min ljusa belgiska ale ikväll (min andra helmäskbryggd) och när jag lyfte på locket till jäshinken var det en del skum kvar. Tyvärr tog jag ingen bild på skummet men skummet var vit/ljust brunt. Det luktade helt ok, inga konstiga lukter eller nått sånt. Ölen har jäst i 13 dygn och OG var 1061 och FG låg på 1006.
Kan ölen vara infekterad trots att det inte luktade nå konstigt? Luktade avslagen öl och lite lite jäst lukt....precis som min förra bryggd som blev helt ok. Är det normalt med en hel del skum trots att FG ligger lågt?
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Infektion trots trevlig lukt?

Inlägg av CalleT »

En del överjäst uppvisar påtaglig "överjäsning", d.v.s ligger kvar på ytan ett bra tag efter att jäsningen avstannat. Låter som det troligaste om allt luktade okej, och det inte var "hårigt" mögel.
Med tanke på det låga FG du anger så är en gissning från min sida att du kört med French Saison (gissar jag rätt?) och den är ofta mycket "överjäsande" i slutet. Kan bli en tjock gegga på ytan.

/CalleT
math_dummy
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av math_dummy »

Använder faktiskt Safale US-05. :)
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CalleT »

Då blir det inte mycket till "belgisk" smak med andra ord (den sitter ju helt i jästen), fast det kan ju bli en helt okej ljus öl ändå :) (US-05 överjäser också kraftigt på slutet ibland, så förklaringen är säkert fortfarande att det var jäst på ytan.)
Hur fick du FG så lågt då? Massa socker?

/CalleT
math_dummy
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av math_dummy »

sant. Blir inte mycket till ljus belgsik ale faktiskt, mest ett experiment hur smaken blir. Är fortfarande rätt ny på själva bryggandet så det är kul att varva lite experimentbryggningar med typriktiga recept.
Jo, det var en del socker i (ungefär 50 gram till 9 liter vört).
Skriv svar