Hög ljudnivå på vattenpump från Jula

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Freke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Hög ljudnivå på vattenpump från Jula

Inlägg av Freke »

Jag har köpt en vattenpump från Jula som jag ska ha till mäskningen men när jag provkörde den igår tyckte jag den levde om väldigt mycket. Den vibrerar dessutom väldigt mycket, är det normalt eller är det något fel på detta ex?

videoklipp:
http://www.youtube.com/watch?v=miwPsmKU ... vD8HUHI9xT

Det verkar svårt att återge ljudet korrekt på film, känns högre i verkligen. Jag tror det kommer bli jobbigt att ha den igång 1h i sträck...
gedman
Hembryggarens redaktion

Re: Hög ljudnivå på vattenpump från Jula

Inlägg av gedman »

Ja, den låter en del, som en vattenpump brukar göra. För mig hjälpte det att skruva fast den i något stabilt och inte ha den liggande på något som förstärker ljudet (typ en diskbänk).

Men varför köra den i en timme? Korta intervaller räcker väl för cirkulering? Och att köra genom plattvärmeväxlare tar ju bara några minuter.
Freke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Freke »

Ok, jag hade tänkt mig köra den kontinuerligt för att få en ren och fin vört och en jämn temperatur i mäskkärlet. Tanken är sen att jag ska PID-reglera induktionsplattan som kärlet står på för att få full kontroll på temperaturerna, så nån slags rims-variant blir det väl då fast jag bara har ett kärl.

Men det kanske räcker att köra pumpen i intervaller som du säger, vet inte hur man gör normalt sett i rims/herms system.
sublibra
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av sublibra »

Jag har funderat på den pumpen också men tål den värmen?
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Den där lät helt klart mycket mer än den pump vi har till vårt RIMS-verk. Vi kör pumpen under
hela mäskningen, om det inte sätter igen så att det blir torrt under mäsken. Då pausar vi tills
det runnit igenom.
My hope is hops
Freke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Freke »

Jag satte fast pumpen på en träbit idag när vi bryggde och den blev betydligt tystare. Pumpar dock alldeles för mycket även när jag lyckades köra den på 7V, fick stanna rätt ofta för att inte suga tomt under mäskkärlet. Nu blir det till att fundera på en lösning med nivåbrytare för att få det att ske automatiskt...
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

Stryp utflödet från pumpen

Salle
Användarens profilbild
scaryeyes
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av scaryeyes »

Jag har hört att dom pumparna inte gillar för mycket motstånd ut, att man i stället bör strypa vid inloppet. Så har jag kört innan rätt många brygder. Och 6 volt.
Freke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Freke »

Jag fick toggla spänningen flera gånger för att få den att starta med 7 volt så min plan är att köra på 8-9 volt. Sen har jag lite utrymme mellan mäskkärlet och kastrullen det står i så jag tänkte sätta en t-koppling på utloppet från pumpen och leda en del av vattnet för mäskkärlet till nästa gång, då får jag fortfarande cirkulation på vattnet även om det rinner långsamt genom bädden och då blir det lättare att reglera temperaturen.
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Vad har ni för kraftkälla, då ni kan ställa om mellan 6, 7, 9 volt?
Hur mycket kräm behöver pumpen?

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Freke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Freke »

Det står att den kräver 3.4A på den men jag är tveksam till att det krävs... tror jag provkörde den med en nätadapter som kunde ge 1A men är inte säker.

Nu senast när jag körde på 7V så tog jag nätagget från en gammal pc, satte +5V som jord och +12V till plus och voila 7V (gammalt knep för att få fläktar att gå långsammare). För att få igång nätagget måste man koppla ihop den gröna sladden i kontakten som normalt går till moderkortet med någon av de svarta ledarna (jord). Men den var lite tjurig till att starta på 7V, kanske går bättre om man kan sätta en högre spänning först och sen sänka.

Men till nästa gång är jag sugen på att köpa en nätadapter på biltema, fanns en som gav 9V 2A för 179:-
Användarens profilbild
scaryeyes
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av scaryeyes »

Finns reglerbara på Maxi och hos classe. Den jag körde med som nu är bortstädad, gick från 5 volt till 22 volt tror jag. En sån man byter motstånd i. Finns på classe.
Skriv svar