Tappade upp ölen på flaska i fredags (en vecka sedan) och primade med 5 g socker/liter. Nu har flaskorna stått i rumstemperatur sedan dess. Hur länge säger man att flaskorna bör stå framme i rumstemp innan man börjar kyllagra dessa? När kan man öppna första flaskan utan att anses otålig?
Flaskor i rumstemperatur...???
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
math_dummy
- Torrhumlare

Flaskor i rumstemperatur...???
Hej Hop
Tappade upp ölen på flaska i fredags (en vecka sedan) och primade med 5 g socker/liter. Nu har flaskorna stått i rumstemperatur sedan dess. Hur länge säger man att flaskorna bör stå framme i rumstemp innan man börjar kyllagra dessa? När kan man öppna första flaskan utan att anses otålig?
Re: Flaskor i rumstemperatur...???
Jag brukar vänta minst 10 dagar, men för att ölet ska mogna bli riktigt bra kräver det oftast ett antal veckor.
Vad för typ av öl brygger du?
Ale brukar oftast klara sig på en kortare lagring, lager ska helst lagras längre.
Gällande ale, så har jag kört på 2 veckor i rumstemp, och sedan in i kylen!
Min första batch har befunnit sig i kylen 2 veckor nu, men jag märker fortfarande skillnader på karaktären hos ölet, så jag tror det behöver några veckor till.
Så ca 2 veckor i rumstemp och sen in i kylen!
Jag gjorde första provsmakningen efter ett dygn i kyl, otåligt kanske, men jag visste ju att ölen inte var klar, ville dock se vad som händer under lagringstiden.
Ale brukar oftast klara sig på en kortare lagring, lager ska helst lagras längre.
Gällande ale, så har jag kört på 2 veckor i rumstemp, och sedan in i kylen!
Min första batch har befunnit sig i kylen 2 veckor nu, men jag märker fortfarande skillnader på karaktären hos ölet, så jag tror det behöver några veckor till.
Så ca 2 veckor i rumstemp och sen in i kylen!
Jag gjorde första provsmakningen efter ett dygn i kyl, otåligt kanske, men jag visste ju att ölen inte var klar, ville dock se vad som händer under lagringstiden.
http://www.glomastom.se - En bryggarblogg!
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag låter "alltid" flaskorna stå i 2veckor, därefter testkyler jag en och kontrollerar co2-nivån för att se om de behöver stå längre eller inte.
Om man orkar och kommer ihåg att skaka om flaskorna lite efter första veckan räcker det nästan alltid med 2 veckor totalt, gör man det inte kan det ibland behövas 3 veckor har jag märkt.
Om man orkar och kommer ihåg att skaka om flaskorna lite efter första veckan räcker det nästan alltid med 2 veckor totalt, gör man det inte kan det ibland behövas 3 veckor har jag märkt.
-
Chriztoffer
- Satsbryggare

Måste dom in i kylen alls innan man vill kyla ner dom för att dricka? Jag hade hoppats på att kunna brygga, tappa och sen lagra dom i källarn hela tiden
-
math_dummy
- Torrhumlare

jag bryggde en APA där jag tappade efter 10 dagar direkt på flaska. Ska man alltså skaka flaskorna lite efter en vecka? För att "syresätta" då eller? Hänger inte helt med!
- Eric Josefsson
- Torrhumlare

- Kontakt:
Nejdå, mina öl får normalt*) inte en minut i kylen från bryggning till glas.Chriztoffer skrev:Måste dom in i kylen alls innan man vill kyla ner dom för att dricka? Jag hade hoppats på att kunna brygga, tappa och sen lagra dom i källarn hela tiden
Förvarar allt i källaren och anvjuter de källarsvala, kylskåp dämpar bara smakerna tycker jag.
(Syftet skulle kunna vara att få ett klarare öl, men det är inget som jag personligen lägger möda på)
*) Undantag när jag tar med öl till bekanta där det inte finns svala utrymmen förutom kylskåpet samt de varmaste sommardaganar när ölförrådet inte riktigt klarar av att hålla nere temperaturen, då kyler jag eventuellt ölet lite.
I din mening skulle jag dock lägga till att de eventuellt efter tappning måste förvaras en tid i rumstemperatur för att få igång jäsprocsessen till kolsyran. När jag slängt ner nytappad öl i källaren kall vintertid så har det i princip helt avstannat. Löses dock med att ta ut i värme igen så ingen öl går till spillo ändå. (mer än den provöppnade flaskan, som ändå brukar vara drickbar)
/Eric
-
math_dummy
- Torrhumlare

tänkte prova en flaska ikväll. Då har den stått i rumstemp i 8 dygn och några timmar i kylen. Borde väl iallafall vara drickbart eller vad tror ni? 
Prova, vad tyckte du?
Jag anser att det handlar så mycket om personligt tycke o smak.
Jag föredrar att dricka ales och porter/stout i rumstemp för att få fram alla smaker ordentligt.
Kan dricka dem svala/kalla också men jag tycker att då försvinner en hel del av smaken och även doften.
De enda öl som jag vill ha kalla är veteöl och lageröl.
De blir i det närmaste odrickbara i rumstemperatur (tycker jag)
Jag föredrar att dricka ales och porter/stout i rumstemp för att få fram alla smaker ordentligt.
Kan dricka dem svala/kalla också men jag tycker att då försvinner en hel del av smaken och även doften.
De enda öl som jag vill ha kalla är veteöl och lageröl.
De blir i det närmaste odrickbara i rumstemperatur (tycker jag)
Härliga tider, strålande tider 
-
math_dummy
- Torrhumlare

Förvånande god! Redan efter 8 dygn på flaska. Hade lätt förväxlat den med en APA köpt på bolaget. Klar med bärnstensfärg och Guinness-skumkrona! Underbart. Känner ingen bismak alls från något (jäst, DMS etc). Undrar hur den smakar om 2 veckor 
-
math_dummy
- Torrhumlare