Jag funderar på att filtrera bort jästen från det jästa ölet, men jag vet inte direkt hur. Ska man använda sig av en PET-flaska, som man har skurit bort botten, sen fyller man den med en liten bit bommul och sen lite aktivt kol, eller sand. Sen öppnar man lite på korken och då kommer allt rinna ut sakta och säkert.
Är det en bra metod? Har ni någon bättre metod? Jag får mitt öl inte helt kristallklart. Det står i rumstemperatur nu och smygjäser. Men jag funderar på att ställa ut hinken i kylan så jästen dör och temperaturen närmar sig mot minusgraderna.
Någon som har ett bra förslag?
Mvh
Edit: Ölet har jäst länge nog och det är dags att få ett slut på det. Det har jäst klart med andra ord, men det pyser på i röret väldigt väldigt sakta. Så sakta att det tar ca 4 min för varje plopp.
Om ölset står och småjäser så ska det inte få ett slut, då är den inte färdig. Om den har jäst ut så kommer jästen tids nog att falla ut, olika snabbt beroende på jäststam. Diset är med sannolikhet jäst om det står i rumstemperatur. Om du kyler det rejät ner mot noll några dagar kommer den mesta jästen att falla ut. Är det problem amed att det tar lång tid brukar gelatin göra underverk men tiden är cokså din vän. Det trixiga är att ölet säkert kommer att bli disigt av temperaturen i sig och det beror på proteinföreningar som inte kan hålla sig i lösning vid lägre temperatur. Det lägger sig också med lagring kallt i de felsta fall. Om jag inte minns fel har väl du tänkt att tappa på fat och då låter du det stå kallt i veckor om grumling är något som är viktigt att få bort. Det andra sättet att hantera grumling på är att helt enkelt arbeta med sina preferenser och acceptera en viss grumling. Det påverkar inte smaken om det inte är så att det är skyhöga mängder jäst som far omkring.
Skippa ideerna med bomull och sand och allt vad det är. Du kommer slabba till det till ingen nytta. Läs på om grumling, det finns massvis med saker genom hela processen som påverkar det.
Jästen kommer inte heller att dö om du ställer ut i kylan, möjligen om det står fruset hetl under en längre tid.
Jag ska ha det på fat svar ja.
Jag fyllde en 33cl flaska med det jästa ölet + lite socker. Korkade igen och lät det stå i en vecka. Ölet blev kristallklart i rumspemperatur.
All jäst hade åkt ner på botten. Endast några partiklar flöt på ytan.
Men jag får väll låta min öl jäsa vidare och kolla hur det blir. Den har fortfarande det skyddande lagret koldioxid så.
Men har du någon aning på vad man ska göra? Ska jag vänta tills det slutar ploppa i jäsröret? Det kan ju vara annat som spökar t.ex ölet frigör koldioxid lite då och då.
Det säkraste sättet är att mäta densiteten på ölet. Om SG inte går ner på 3 dagar och det ligger nära plan. utjämning så är det ok. Men det gör intet att ölet står extra på jästen. Om ölet blir klart i rumstemp men grumligt i kallare miljö är det definitivt inte jästen som grumlar. Då har du proteingrumling men skit i det. Inte mycket att göra nu. Ställ det kallt en månad eller två så kommer det blir klarare.
Har aldrig testat. Det kommer säkert göra en del men temperaturen är nog avgörande om man vill ha en snabb sedimentring oavsett gelatin eller inte. Kyla i sig påskyndar att jästen lägger sig oavsett gelatin eller inte men gelatinet hjälper till att klumpa ihop cellerna till större sammansatta klumpar. Kyla är mitt första tips, gelatin och kyla mitt andra. Finns kanske dem här som använt gelatin i rumstemp, de kan säkert ge er input.