Syresättningssten

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

AndersG
Torrhumlare
Torrhumlare

Syresättningssten

Inlägg av AndersG »

Hej

Det säljs en syresättningssten på Humle.se som kostar ca 440 kronor (rostfritt stål). Till akvarier finns betydligt
billigare syresättningsstenar och "luftdraperier" att köpa (typ ~15-20 kronor). De är inte i rostfritt material utan plast
eller stenfilter etc.Finns det någon anledning att inte handla något av dessa billigare alternativ?

/Anders
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Syresättningssten

Inlägg av fredrik.stahl »

De är svårare att rengöra och desinficera. En rostfri sten kan man ju använda starka medel på och koka för att få riktigt ren. Dessutom tenderar de billiga syresättningsstenar jag har att smulas sönder med tiden. Gruset sjunker i och för sig i kärlet så det har nog ingen effekt på ölet.
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Funkar inte Starsan samt den mindre skummande kompisen Saniclean bra till att sterilisera den billigare syrestenen? Du får ju rätt många sådana jämfört med den rostfria. Men är det en avsevärd skillnad jämfört dom båda så kanske den rostfria vinner i längden

Bo
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

10 bryggningar och det är runt 40:-/bryggning.
En kass omgång och det kostar mer än 400:- bara beroende på en sten med dynga i eller kvarbliven saneringsvätska.

Man får helt enkelt avgöra risken mot kostnaden.
Du kommer nog säkert inte att bli besviken på den rostfria, vilket du kan bli med de billiga.
Varför jagar vi alltid det billiga? Är det ens värt den lilla belöningen mot den större risken man tar!

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Kim skrev:10 bryggningar och det är runt 40:-/bryggning.
En kass omgång och det kostar mer än 400:- bara beroende på en sten med dynga i eller kvarbliven saneringsvätska.

Man får helt enkelt avgöra risken mot kostnaden.
Du kommer nog säkert inte att bli besviken på den rostfria, vilket du kan bli med de billiga.
Varför jagar vi alltid det billiga? Är det ens värt den lilla belöningen mot den större risken man tar!

// Kim
Hej

En förlorad sats är mer än bara priset på råvaran, det är besvikelsen, det är priset på ditt eget jobb.

Är det så en enorm skillnad mellan plasten och den rosfria, ja då är det ju bara en sak att välja, jag bara undrade om det inte gick att sterilisera plasten, men är den dålig rent mekanisk så är det ju inget att prata om, sen så läste jag en sak, sorry har glömt källan, att det överhuvudtaget inte blev någon större skillnad mellan syresten samt ett ordentligt, och det måste va i minst 10 min ordentligt, skakande av hinken angående syre i vörten. Men det är en annan sak

Bo
AndersG
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av AndersG »

Hej
Nej man ska inte alltid jaga det billigaste men har man inte oändliga resurser är bra att veta var det
lönar sig att satsa på kvalitet och var det spelar mindre roll. Men självklart vill jag inte riskera en förlorad
bryggning.

/Anders
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Jag tycker man får sätta in det i relation till hur länge man kan/skall använda saken (i detta fall syrestenen) och då får man fram ett värde och om det är lönt.

Off topic:
Var på ett underredsbehandlingsföretag, där hängde en skylt med text i stil med (kommer inte ihåg den ordagrant så välj vilken ni vill):
Glädjen över det låga priset kan aldrig överstiga besvikelsen över den dåliga kvalitén.
Glädjen över det låga priset är aldrig större än missnöjet över den dåliga kvalitén.
Besvikelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris.

// Kim
AndersG
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av AndersG »

Hej

Tack för synpunkterna. Känns som att det vara värt att lägga ut lite pengar på en syresättningssten som man slipper byta ut
och som går att desinficera ordentligt. Därmed kommer jag osökt till nästa undran, hur länge behöver man lufta om jag
har en sats på 20-25 liter och en luftpump som ligger omkring 900-1000 cc/min. Kan 8-10 min vara lagom?
/Anders
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Varför inte satsa på en magnetomrörare istället
googla och se, det finns massor om det ex. http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=136

// Kim
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

Hej
Jag håller med om att kvalite lönar sig i längden.
Jag har dock fått ett gäng syrestenar av ett lab.
Vet inte vilket material det är, men det är inte rostfritt.
Jag använder dem bara i förkulturen och nästan bara när jag är sen och vill snabba på det hela.
Har hitils aldrig haft en sten som gått sönder eller på annat sett försämrat förkulturen.

Om jag av någon anledning skulle behöva köpa nya hade jag nog ändå köpt rostfritt.

/Kjell
Skriv svar