Efter att ha gjord en del satsbryggningar som har blivit helt ok tänkte jag ge mig på en helmaltsbryggning. Det är dock några grejor som inte känns glasklara
Om man kollar i wikin på receptet för helmatsbrygd så står det att man ska mäska in malten med 13 liter vatten. Mäsken ska hålla 65-67 grader i en timme.
Sen ska man laka och jag citerar:
# Under tiden [när mäskningen sker]värmer man upp 35 liter lakvatten till 78 grader. Man kan tillsätta en ml mjölksyra per tio liter lakvatten för att förhindra en pH-höjning under lakningen.
# Efter 60 minuter är det dags för lakningen. Öppna kranen i botten på lakkärlet lite grann och låt vörten rinna ner i en hink. De första litrarna som är grumliga skall man hälla tillbaka till lakkärlet för att få en klarare vört.
# Tillsätt lakvatten ovanifrån under lakningen så att det hela tiden finns ett par centimeters nivå ovanför maltbädden. Lakvattentemperaturen bör vara 75-78 grader.
# När 30 liter vört är uppsamlad så skall vörtkoket inledas.
Fråga: ska vattnet man mäskar in malten i också vara med i vörten eller silar man bort den och lakar bara den mäskade malten? Får inte ihop att 13 liter + 35 liter blir 30 liter vört.
tackar på förhand!