mäsk + lakning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
brewfrog
Satsbryggare
Satsbryggare

mäsk + lakning

Inlägg av brewfrog »

Hej!
Efter att ha gjord en del satsbryggningar som har blivit helt ok tänkte jag ge mig på en helmaltsbryggning. Det är dock några grejor som inte känns glasklara :)

Om man kollar i wikin på receptet för helmatsbrygd så står det att man ska mäska in malten med 13 liter vatten. Mäsken ska hålla 65-67 grader i en timme.

Sen ska man laka och jag citerar:
# Under tiden [när mäskningen sker]värmer man upp 35 liter lakvatten till 78 grader. Man kan tillsätta en ml mjölksyra per tio liter lakvatten för att förhindra en pH-höjning under lakningen.
# Efter 60 minuter är det dags för lakningen. Öppna kranen i botten på lakkärlet lite grann och låt vörten rinna ner i en hink. De första litrarna som är grumliga skall man hälla tillbaka till lakkärlet för att få en klarare vört.
# Tillsätt lakvatten ovanifrån under lakningen så att det hela tiden finns ett par centimeters nivå ovanför maltbädden. Lakvattentemperaturen bör vara 75-78 grader.
# När 30 liter vört är uppsamlad så skall vörtkoket inledas.

Fråga: ska vattnet man mäskar in malten i också vara med i vörten eller silar man bort den och lakar bara den mäskade malten? Får inte ihop att 13 liter + 35 liter blir 30 liter vört.

tackar på förhand!
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: mäsk + lakning

Inlägg av ekstedt »

Grovt räknat ska lakvattnets volym vara identisk med den volym vört du tänker koka. Du låter nämligen aldrig mäsken torka ut under lakningen utan bibehåller mäskens volym konstant.

Så i ditt exempel kommer du koka 35 liter vört, vilket efter koket kommer ha minskat till ca: 30 liter.
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Kan lägga till att malten också suger upp en hel del vatten under mäskningen. Detta vatten binds i malten och kommer inte ut i vörten. Exakt hur mycket vatten som binds i malten kommer jag inte ihåg...
Housepainter
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Housepainter »

Man brukar räkna med att malten suger en liter vatten per kg, i grova svängar.
brewfrog
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av brewfrog »

Tackar för alla svar!
ok då borde det inte bli något problem med det då. Några andra frågor uppstod då som ett brev på posten:
Om man har en kastrull som bara rymmer 25 liter, men det enligt receptet ska samlas och kokas upp 30 liter vört, kan man då dra igång vörtkoket när man samlat säg 20 liter i kastrullen och spara resterande vört i ett annat kärl och fylla på vartefter det dunstar bort från koket? Och typ börja räkna tid för kok, humling osv när allt har fått plats i kastrullen?

och...

Ska man isånafall hålla en viss temperatur på den överblivna vörten (som först inte fick plats) medan den väntar på att få bli ihälld? Är det dumt att låta en viss del av den totala vörten koka längre än resten?

Tackar för all hjälp och god jul på er!
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

brewfrog skrev:Tackar för alla svar!
ok då borde det inte bli något problem med det då. Några andra frågor uppstod då som ett brev på posten:
Om man har en kastrull som bara rymmer 25 liter, men det enligt receptet ska samlas och kokas upp 30 liter vört, kan man då dra igång vörtkoket när man samlat säg 20 liter i kastrullen och spara resterande vört i ett annat kärl och fylla på vartefter det dunstar bort från koket? Och typ börja räkna tid för kok, humling osv när allt har fått plats i kastrullen?

och...

Ska man isånafall hålla en viss temperatur på den överblivna vörten (som först inte fick plats) medan den väntar på att få bli ihälld? Är det dumt att låta en viss del av den totala vörten koka längre än resten?

Tackar för all hjälp och god jul på er!
Det viktigaste är att all vört kokar den tilltänkta tiden. Att en del av vörten får koka en längre tid har som enda sidoeffekt att vörten kan bli aningen mörkare än annars, samt få lite mer maltighet.

Ett bättre alternativ om ni har möjlighet är att ha ett sidokok på en sådär 10 liter som ni sedan succesivt och försiktigt återför till huvudkoket.
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

Hej
Bara en liten varning ang sidokok.
När jag började brygga hade jag inte tillräckligt med kastruller.
Jag hade då en 24 liters kastrull som huvudkok och kokade övrig vört i tre mindre kastruller och hällde över till stora kastrullen varefter det kokade bort.
Det gav en sötaktig karamelliserad smak som inte var god.
Så var försiktig om du kör på den metoden.

/Kjell
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

bersabira skrev:Hej
Bara en liten varning ang sidokok.
När jag började brygga hade jag inte tillräckligt med kastruller.
Jag hade då en 24 liters kastrull som huvudkok och kokade övrig vört i tre mindre kastruller och hällde över till stora kastrullen varefter det kokade bort.
Det gav en sötaktig karamelliserad smak som inte var god.
Så var försiktig om du kör på den metoden.

/Kjell
Det här måste ha berott på någon speciell omständighet i ditt fall, t.ex. att du lät för mycket vatten koka bort i de små kastrullerna. Rent generellt finns det ingen anledning att ett sidokok på säg 10 liter ska ge mer karamellisering.

Däremot ger ett förlängt kok just en viss ökad karamellisering.
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

Jag menade inte att sidokokning inte fungerar.
Bara en varning att inte göra samma misstag som jag gjorde,som kokade hårt i för små kastruller.

/Kjell
Skriv svar