Jag brukar normalt koka bort 3-4 liter och jag undrar då om man kan tillsätta en viss mängd vatten så man får önskad mängd öl, innan man sätter i jästen?
Jag vill ha 25 liter, men har bara 21 nu.
Fylla upp med vatten innan man tillsätter jästen?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Re: Fylla upp med vatten innan man tillsätter jästen?
Javisst, det går bra så länge vattnet är rent, helst kokat och avkylt om du inte är bergsäker på att ditt kranvatten är rent. Men kolla också att du får önskad vörtstyrka efter spädning, för mig är det viktigare än volymen.
Du kan även späda efter jäsning. Jästen har i allmänhet svårare att jäsa starkare vört, men det är inte så stor skillnad mellan 21 och 25 liter (spädning till 25 l ger 15% svagare vört), så det spelar nog mindre roll.
Du kan även späda efter jäsning. Jästen har i allmänhet svårare att jäsa starkare vört, men det är inte så stor skillnad mellan 21 och 25 liter (spädning till 25 l ger 15% svagare vört), så det spelar nog mindre roll.
Re: Fylla upp med vatten innan man tillsätter jästen?
Jag hällde i 4 liter nu och ska snart tillsätta jästen. Måste låta mäsken närma sig 20 grader C.
Mitt vatten är mycket rent och det behövs inte kokas eller liknande
Mitt vatten är mycket rent och det behövs inte kokas eller liknande