Nybryggarfrågor, Del 2

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Toby
Satsbryggare
Satsbryggare

Nybryggarfrågor, Del 2

Inlägg av Toby »

Hej!

För 9 dagar sedan gjorde jag min första helmäskning och just nu så står resultatet och bubblar nere i källaren.
Det verkar vara mellan ca 60 - 100 sekunder mellan bubblorna, så jag var nere och tog ett gravitations test nu idag.
Precis efter bryggningen så visade gravitationsmätaren på 42 och idag på 10.
Om jag har förstått det hela rätt så läses detta som 1,042 och 1,010 och alkoholhalten beräknas med formeln (1,042-1,010) * 1,31 och skulle i såfall bli ungefär 4,2%
Kan jag förvänta mig att det kommer att öka lite till? jag provsmakade lite och tycker att det smakar väldigt mycket jäst... som det smakade nu så tror jag inte det är värt jobbet att tappa på flaska!
Är det någon fara om det står för länge i jäshinken?

Till mitt recept använde jag ca 4,6 kg malt och lakade ut 27liter, efter att ha kokat bort en hel del så fick jag ut ungefär 18 liter som jag strödde en påse safale us-05 över.
Och i förrådet där jäshinken står är det ca 21,5 grader varmt.

Någon som har några synpunkter på detta?

Mvh Toby
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Nybryggarfrågor, Del 2

Inlägg av OleFattGuy »

Allt verkar rimligt - enda anmärkningen är att det kan vara lite hög jästemperatur, åtminstone i början (vilket också troligen förklarar "jästsmaken" i ditt öl just nu).

Det hade förmodligen varit bättre att börja jäsa din öl med US-05 vid 16-18 grader i de första tre-fyra dygnen för att sedan höja till 21 i ett par dygn (s.k. diacetylrast) för att låta jästen ta hand om sina egna biprodukter efter att de "lättjästa" sockerarterna förbrukats.

Låt du ölen stå i ett par veckor till i hinken i 21 grader så kanske en del av smaken ger sig. Efter en månad eller så ökar risken för autolys, vilket inte lär förbättra smaken på din öl. Tappa inom en månad om på flaskor och prima ("prajma" = tillför lite socker, 6-8 g/l enklast med en mockasockerbit á 2,2 g per 33cl-flaska) så att du får kolsyrejäsning. Låt flaskorna stå två veckor i 21 grader och satäll sedan in dem i kylen. Ha tålamod och du ska se att ölen snart smakar bättre.
Mattias
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mattias »

Toby skrev: Om jag har förstått det hela rätt så läses detta som 1,042 och 1,010 och alkoholhalten beräknas med formeln (1,042-1,010) * 1,31 och skulle i såfall bli ungefär 4,2%
Kan jag förvänta mig att det kommer att öka lite till?
Du kan räkna med ca 0.3% mer om du "prajmar" med socker så ditt öl kommer landa runt 4.5% om du räknar med att inte få ner någon pinne till med jäsning.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Första gången jag använder en (ale)jäst så låter jag ölen stå på primärjäsning i ca 2 veckor, därefter tappar jag om till en veckas sekundärjäsning, därefter upp på flaska.

Annars ser jag inget direkt konstigt, förutom att plocka ut 27 liter på 4,6 kg malt kanske kan vara att ta i, mätte du densiteten på det sista du plcoakde ut eller smakade på det och kontrollerade att du hade någon sötma kvar?
Jag tar normalt ut ca 22 liter för kok om jag har 4,5 till 5,0 kg malt, samt kontrollerar densiteten på det som kommer ut så jag inte går under ca 1,010 i densitet.
Toby
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Toby »

Nej jag mätte densiteten precis innan jag hällde i jästen, detta var min första helmäskning så jag gick helt blint på receptet...
Jag kanske också skulle satsa på att sekundärjäsa i en vecka.
Innebär sekundär jäsa rent praktiskt bara att tappa över på ett annat precis likadant kärl och låta det stå i en vecka till?
Får jästen lite ny fart av att tappas om eller vad är meningen med det?

Om man får ett väldigt lågt Final Gravity (?) innebär det då att det inte är mycket socker kvar i ölen och att ölen i sig inte blir så söt i smaken?

Finns det förresten nån formel till att beräkna hur mycket man kan plocka ut vid en viss mängd malt och vid en given % halt?
Kan vara bra att veta till nästa bryggning.

Mvh Toby
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Toby skrev: Jag kanske också skulle satsa på att sekundärjäsa i en vecka.
Innebär sekundär jäsa rent praktiskt bara att tappa över på ett annat precis likadant kärl och låta det stå i en vecka till?
Får jästen lite ny fart av att tappas om eller vad är meningen med det?
Sekundärjäsning är en fas i jäsningen som inträder när jästen har förbrukat allt förjäsbart socker och övergår till att bryta ner vissa biprodukter från jäsningen. Sekundärjäsning har egentligen inget med omtappning att göra, men många väljer att tappa om just när sekundärjäsningen tar över, vilket märks på att bubblandet i jäsröret sjunker till 1-2 ggr per minut. Det kan hända att omtappningen ger jästen en extra "knuff" p.g.a. rörelsen som genereras.

Omtappningens vara eller icke vara är omdiskuterad, och kan säkert hitta trådar där detta diskuteras via forumets sökfunktion.
Toby skrev: Om man får ett väldigt lågt Final Gravity (?) innebär det då att det inte är mycket socker kvar i ölen och att ölen i sig inte blir så söt i smaken?
Helt riktigt.
Toby
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Toby »

Skulle kanske startat en ny tråd och kallat den del 3 men jag kör vidare här...

Jäst smaken har helt gett med sig och ölen både smakar och luktar väldigt gott!
Så idag var det dags att att tappa ölen på flaska, jag löste upp ca 7 gram strösocker per liter öl i 1½ dl vatten och lät det koka tills allt socker var upplöst, sedan hällde jag sockerlösningen i en hink och flyttade över all ölen från jäshinken med hjälp av en hävert (när sockerlösningen svalnat).
Efter att all öl var flyttad så rörde jag lite försiktigt och lät det stå i 20 minuter innan jag började fylla flaskorna.

Min tanke var att få rejält med kolsyra då jag gillar det :)! men var 7g per liter att överdriva?
Är det någon risk för flasksprängning, eller hur mycket socker kan man ha utan att riskera det? Ölen var för övrigt helt utjäst och gravitations testet har inte ändrats på 8 dagar!

Hur lång tid borde det nu ta innan allt socker är utjäst? och hur lång är sedan hållbarheten?

Mvh Toby
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Toby skrev:sedan hällde jag sockerlösningen i en hink och flyttade över all ölen från jäshinken med hjälp av en hävert (när sockerlösningen svalnat).
Jag skulle säga att du troligen inte hade behövt vänta på att sockerlagen svalnat iom att 2 dl het sockerlag möjligen påverkar den första
litern som du tappar om på den men sedan är det svalt nog för jästen att klara sig.
Toby skrev:Min tanke var att få rejält med kolsyra då jag gillar det :)! men var 7g per liter att överdriva?
Är det någon risk för flasksprängning, eller hur mycket socker kan man ha utan att riskera det?
Det borde inte vara ngt problem med 7 g per liter. Den risk som finns är alltid att sockerlagen inte blir jämt fördelad.
Då kommer vissa flaskor att bli mer riskbenägna. Lite "sanningar" finns på http://shbf.se/wiki/index.php/Kolsyres%C3%A4ttning
Toby skrev:Hur lång tid borde det nu ta innan allt socker är utjäst? och hur lång är sedan hållbarheten?
Prova ölet om en vecka och sedan veckan efter det.
Hållbarhet beror på så mycket så jag vet inte vad jag skall skriva. Saker som påverkar är vilken öltyp, humling men även hur bra du har lyckats med
din renlighet.
My hope is hops
Skriv svar