Inte nöjd med den beräknade alkoholhalten

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
nilla904
Satsbryggare
Satsbryggare

Inte nöjd med den beräknade alkoholhalten

Inlägg av nilla904 »

Hej!

Vi är några stycken som håller på med vårt första öl. Nu är det så att jag körde ölet genom hydrometern innan vi satte igång jäsningen. Där fick jag ett värde på 36. Vilken enhet det var har jag glömt nu men vid fullständig utjäsning så skulle man kunna komma upp i kanske 3,5 volymprocent, om man får tro den tabell som följde med hydrometern. Om jag nu tycker att det skulle vara lite godare med en alkoholhalt runt 5, finns det något sätt att lösa det på? Sneglar lite på att tillsätta spraymalt som extra näring till jästen. Är det rådigt eller bara rent dryckesmord?

Tacksam för ett snabbt svar om det nu finns ett sådant :)

/Nils
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Inte nöjd med den beräknade alkoholhalten

Inlägg av OleFattGuy »

Inte tillräckligt snabbt svar, men jag läste frågan först nu.
Ni har alltså redan satt er "folköl" på jäsning? Det skall funka fint att tillsätta spraymalt, men jag rekommenderar noggrann hygien vid förfarandet...
Om ni kokar er spraymalt i lämplig mängd vatten i ca 20 minuter så torde den vara ren nog. Kyl ner till samma temperatur som er folköl har i jäskärlet och fyll på.
Om inte jästen gått o lagt sig redan borde det sätta igång igen.
nilla904
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av nilla904 »

OleFattGuy skrev:Inte tillräckligt snabbt svar, men jag läste frågan först nu.
Ni har alltså redan satt er "folköl" på jäsning? Det skall funka fint att tillsätta spraymalt, men jag rekommenderar noggrann hygien vid förfarandet...
Om ni kokar er spraymalt i lämplig mängd vatten i ca 20 minuter så torde den vara ren nog. Kyl ner till samma temperatur som er folköl har i jäskärlet och fyll på.
Om inte jästen gått o lagt sig redan borde det sätta igång igen.
Tack så hjärtligt :) Körde på det innan svaret kom men skönt att få lite respons. Nu håller vi tummarna och hoppas att det inte smakar älg.
martrox
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av martrox »

Hur blev resultatet? Nyfiken! =)
nilla904
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av nilla904 »

Det blev fullt drägligt. Rätt gott till och med. Ölet fick rätt bra styrka och bra smak även om det blev lite mycket restsötma i det.
Skriv svar