Hjälp med utrustning!
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Hjälp med utrustning!
Hejsan!
Vi är ett gäng grabbar som tänkte brygga 2-3 liter öl. Vi undrar vad för typ av utrsutning vi behöver köpa för att tillverka det?
Vi är ett gäng grabbar som tänkte brygga 2-3 liter öl. Vi undrar vad för typ av utrsutning vi behöver köpa för att tillverka det?
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
Re: Hjälp med utrustning!
Hej!
Kul att ni skall brygga öl!
Denna artikel är jättebra. Jag tror det är en bra början för er.
http://www.shbf.se/documents/Helmaltsbryggning_med_minimalt_bryggverk.pdf
/Fredrik Nivert, Göteborg
Kul att ni skall brygga öl!
Denna artikel är jättebra. Jag tror det är en bra början för er.
http://www.shbf.se/documents/Helmaltsbryggning_med_minimalt_bryggverk.pdf
/Fredrik Nivert, Göteborg
Tack för infon. Vi kommer inte behöva köpa in så jättemycket utrustning alltså.
Det där var ett recept på 10 liter. Om man vill göra 2-3 liter är det bara att göra som med ett vanligt bakrecept då?
Eller finns det speciella recept för den mängden?
MVH
Det där var ett recept på 10 liter. Om man vill göra 2-3 liter är det bara att göra som med ett vanligt bakrecept då?
MVH
-
Housepainter
- Helmaltsbryggare

Att göra en så liten mängd kan kännas lite dumt. Ni är ändå igång och då är det väl lika bra att göra lute mer. Tänk på att man förlorar vätska på vägen. Jag kan tycka att ni ska sikta på åtminstone 5-10 liter.
-
brandemannen
- Torrhumlare

Precis. Större volym. Tidsåtgången är inte parallell med volymen. Om ni är ett par stycken, gör 20-literssatser. Ni kommer ite ångra er.
Vi gör ett projektarbete i skolan och får endast göra 2-3 liter. Så går det att göra en så liten sats? Eller är det bättre att göra en större och vaska bort resterande liter?
-
Housepainter
- Helmaltsbryggare

Det går. Om ni vill hålla slutvolymen på 2-3 liter så behöver ni inte alla fall brygga fem, det försvinner lite på vägen i mätningarna, dravel och humlerester i jäskärl och sedan i flasktappning.
Enklast är nog att köra en extraktbryggning.
Enklast är nog att köra en extraktbryggning.
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

Jag vill inte utlysa något förbud mot att göra en liten mängd öl; men!
När man gör ett projektarbete, gissar att det är på gymnasiet ni går, är en stor del av projektarbetet att förändra sin planering och kompromissa allteftersom arbetets gång.
Resultatet behöver egentligen inte bli lyckat, det är endast den skriftliga (i vissa fall muntliga) redovisningen av arbetet och resultatet som har någon betydelse för betygsbedömningen.
Därför undrar jag lite varför ni inte får göra mer öl?
Kul projekt!
När man gör ett projektarbete, gissar att det är på gymnasiet ni går, är en stor del av projektarbetet att förändra sin planering och kompromissa allteftersom arbetets gång.
Resultatet behöver egentligen inte bli lyckat, det är endast den skriftliga (i vissa fall muntliga) redovisningen av arbetet och resultatet som har någon betydelse för betygsbedömningen.
Därför undrar jag lite varför ni inte får göra mer öl?
Kul projekt!