Hej!
Är helt ny inom ölbryggning och har försökt bilda mig en uppfattning hur bryggprocessen fungerar. En sak som jag inte riktigt kan läsa mig till är mängden lakvatten som ska tillföras. Det står ju inte i recepten?!
T.ex. Receptet säger att 6kg malt ska ge 20l öl. Hur mycket ska jag ha i mäskningen och hur mycket ska jag hälla på i lakningen? Är det mängden som "försvinner in i malten" från mäskningen som ska tillföras?
Fråga 2: vid sekundärjäsning måste ny jäst tillsättas?
Tack för svar!
Hur mycket lakvatten??!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Housepainter
- Helmaltsbryggare

Re: Hur mycket lakvatten??!
Man mäskar med 2,5 - 3,5 liter vatten per kg malt. Det kan variera lite. Sen så sväljer malten drygt en liter vatten per kg.
Så har du 6kg malt så kan du köra 18liter vatten till mäsk. Sedan kommer malten att suga 6-7 liter, då får du ut ca 11 liter efter mäsk, då behöver du ca 12-13 liter lakvatten för att komma upp i en volym på 23-24 liter, som sedan efter kok hamnar på 20 liter.
Så har du 6kg malt så kan du köra 18liter vatten till mäsk. Sedan kommer malten att suga 6-7 liter, då får du ut ca 11 liter efter mäsk, då behöver du ca 12-13 liter lakvatten för att komma upp i en volym på 23-24 liter, som sedan efter kok hamnar på 20 liter.
Re: Hur mycket lakvatten??!
Svar 1: ingen aning det verkade vara så invecklat att räkna ut en massa volymer hit och dit så jag kör BIAB.
Svar 2: Nej du behöver inte tillsätta jäst i sekundären. Dock kan man ev få tillsätta extra jäst för kolsyrning i flaskor men jag har då aldrig behövt i mina 68 bryggningar.
Svar 2: Nej du behöver inte tillsätta jäst i sekundären. Dock kan man ev få tillsätta extra jäst för kolsyrning i flaskor men jag har då aldrig behövt i mina 68 bryggningar.