Har Biltema upptäckt hembryggarna?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

xotoy
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Har Biltema upptäckt hembryggarna?

Inlägg av xotoy »

Jag har i alla fall testat den nu med ett liggunderlag virat om kastrullen. Vi har en spishäll utan induktion. Fyllde på med 15 L 15-gradigt vatten eftersom jag tänker att det är det jag behöver till mäskningen av sex kilo malt. Efter 35 min visade termometern 75 C och 6 min senare var det 88 C. Detta kändes helt ok.

Nästa test var att se om rullande kok var möjligt. Jag tillsatte ytterligare 5 L 15-gradigt vatten (totalt 20 L i kastrullen) och efter ca 20 min (d v s efter totalt 1 h) hade jag ett rullande kok utan lock. Möjligen måste jag ha locket på glänt då sockret kommer att höja kokpunkten något. Även detta test var jag nöjd med.

Är dessa tider vad folk brukar leva med? Eller tröttnar man?

Som jag tror tidigare nämnts här, blev kastrullen förresten initialt rund undertill och började wobbla. Fram med den tyngsta grytan vi har som tyngd, funkade bra. Efter ca 5 min kunde jag ta bort den igen.

Kan också meddela att kastrullen är fullständigt omagnetisk. Jag mätte också upp kastrullen lite mer noga och volymen är faktiskt närmare 26 L än 25, min beräkning säger 25.74 L.

Nu ska jag testa en Höst Citra =)
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

xotoy skrev:Är dessa tider vad folk brukar leva med? Eller tröttnar man?
Jadå, det är helt ok. Det är ju bara innan inmäskning som du får vänta på en stor mängd vatten som värms från kallt till sisådär 75°C, men då har man oftast att göra ändå (plocka fram utrustning, mala malt etc.) Lakvattnet värmer du ju under mäskning, så det tar ingen extra tid, och sedan är det ju bara steget upp från utmäskningstemp (ungefär 75°C) till kok.
Think globally. Drink locally.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Angående tider: Så här såg min bryggardag idag ut ungefär
klockan tid
08:00 08:30 00:30 värmning av 13 liter vatten till 72 grader, inmäskning landade på 66 grader
08:30 09:30 01:00 mäskning, höjning till 68 grader (frukost och tidningsläsning)
09:30 10:00 00:30 mäskning, höjning till 68 grader
10:00 11:00 01:00 lakning
11:00 11:30 00:30 uppvärm till kok + lite kok innan tillsats av första givan
11:30 12:30 01:00 kokning (lite lunch)
12:30 13:30 01:00 kylning, upphällning, mätning o lite undanplockning
13:30 14:30 01:00 städning
06:30 Total tid

ymmv
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av tio Pepe »

tuvham skrev:Borde man inte kunna lägga en 1 cm tjock järnplatta mellan grytan och induktionshällen? Det bör ju vara samma effekt som om grytan själv innehöll 1 cm järn. Nästa problem är ju iofs att få tag på en sån platta.
Det finns och det är dyrt.
http://www.smartasaker.se/induktionsplatta-20-cm.html
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

tuvham skrev:Borde man inte kunna lägga en 1 cm tjock järnplatta mellan grytan och induktionshällen? Det bör ju vara samma effekt som om grytan själv innehöll 1 cm järn. Nästa problem är ju iofs att få tag på en sån platta.

Eller varför inte lägga ett lock i gjutjärn(förslagsvis emaljerat) från en gjutjärnsgryta inuti kastrullen?
Björn Petersson
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

assistredo skrev:

Eller varför inte lägga ett lock i gjutjärn(förslagsvis emaljerat) från en gjutjärnsgryta inuti kastrullen?
Induktionseffekten avtar ganska fort med avståndet så järnplattan bör vara så nära hällen som möjligt.
(jag skulle vara lite försiktig med järn direkt på plattan också, hur varm blir järnplattan och vad tål hällen? Det borde vara mindre av värmen som överförs till vätskan än med en gryta med inbyggd järnkärna.)
/Eric
Användarens profilbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av tio Pepe »

Använde igår för första gången min Biltemakastrull med Netonnets induktionshäll. Förstärkte induktionen genom att lägga två rostfria grytunderlägg från IKEA i botten. Kokade 17 liter utan problem.
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
antoos
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av antoos »

Jag kokade typ 20 liter vört med denna grytan i helgen, använde mig av biltemas induktionshäll, bör tilläggas att det var utomhus vid nollgradig luft. Tog lite tid men det blev ett fint rullande kok :) dock så känns den lite tunn i plåten, men för priset så får den fyra humlekottar.
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av brandemannen »

antoos skrev:Jag kokade typ 20 liter vört med denna grytan i helgen, använde mig av biltemas induktionshäll, bör tilläggas att det var utomhus vid nollgradig luft. Tog lite tid men det blev ett fint rullande kok :) dock så känns den lite tunn i plåten, men för priset så får den fyra humlekottar.
När får man smaka A?
Love
antoos
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av antoos »

du är välkommen om någon månad, har du tur så har Claes åter pizzakväll :)
inte testat era smakprover än, men ser fram emot det :)

/andreas
Chriztoffer
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Chriztoffer »

Tänkte köpa en från Biltema i veckan till min första bryggd, eller borde jag inte göra det ?

Tänkte koka på vanlig spis där största hällen är 23cm, kommer det räcka då grytan är 32
xotoy
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av xotoy »

Jag tycker den funkar bra och jag kör på stora plattan som du tänker göra. Antar att din stora platta också är på 2 kW. Du bör nog isolera med ett gammalt liggunderlag eller nåt bara. Se mer info på

http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4311&p=1

Jag skriver inlägg under samma namn där.
LeoB
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av LeoB »

Har också köpt Biltemas kastrull och testat.

Verkar klara av att hålla rullande kok på 20+ liter på vår stora platta (23 cm) med liggunderlag runt så jag är nöjd med köpet.
Skriv svar