Klassiskt alternativ till "Corona"-kvarn

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Klassiskt alternativ till "Corona"-kvarn

Inlägg av OleFattGuy »

I mitt gradvisa närmande till AGbryggning tar jag små myrsteg i anskaffande av utrustning.
I går tog jag dock ett jättekliv då jag skaffade mig vad jag hoppas skall bli en fantastisk maltkvarn.
Har letat prisvärda alternativ till valsverk och då funderat på pastamaskiner med egenhändigt krysslättrade valsar mm, men inte gjort slag i saken då de pastamaskiner jag hittat kostat 600+ kr och då återstår jobbet med att modda dem...

Därför har jag börjat kika på Corona-typen av kvarnar som säljs även på Humle, och billigare kopior som Victoria:

Bild

Efter att ha läst på umptillioner forum att den typen av kvarn ger ett hyfsat resultat om man gör si eller så har jag långsamt acklimatiserat mig vid tanken på att inte börja med ett valsverk.

När jag sedan hittade denna på Tradera:

Bild
kände jag mig tvungen att slå till! En 100 år gammal kvarn som väger 6 kg i gjutjärn (ev. svensktillverkad?) måste ju bara slå en splajders ny Mexico-tillverkad kvarn av tvivelaktig gjutjärnskvalitet med tennöverdrag(som Coronan beskrevs i ett forum)!

Jag får se hur den ser ut när jag får den, men jag misstänker att med lite TLC kommer den att bli finfin! Jag tänker mig en set-up liknande denna:

Bild

Man skruvar fast kvarnen i en plattform som kan stå på en hink/tunna/burk och där (om behovet finns) det är möjligt att utöka "hoppern" (vad heter intagstratten på svenska?) m h a en 2-liters petflaska med botten avskuren eller nån annan mer estetiskt tilltalande trattkonstruktion.

Nu ska jag bara fundera färdigt på mäskkärl - kylväska(som jag har) eller elgryta/Einkochautomat som jag troligtvis får köpa från tyska Amazon eller nåt. Plast, emalj eller rostfritt... decisions, decisions.
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Klassiskt alternativ till "Corona"-kvarn

Inlägg av peps »

Lite svårt att se på den bilden, men det ser ju ut som att den bara behöver monteras med bultar genom en bänkskiva, och sedan ställer man bara mäskkärlet under och fyller på med malt i den befintliga tratten (förmodligen en bra idé att förstora den med en PET-flaska eller liknande, kanske snickra en tratt, eller så kan jag dra med mig min nyinskaffade svets...)

Skulle absolut rekommendera kylväska för mäskning. Enkelt och jättebra. Enda anledningen till att jag inte kör kylväska är att jag inte fått tummen ur att fixa genomföringen och silslingan/bazookan.

/Per
Think globally. Drink locally.
Åsundensbryggeri
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Åsundensbryggeri »

Tack för att du budade över mig men det finns fler där ut.
Hoppas den kommer att funka jag tänkte ha den till samma sak som du.
mvh Niklas
martinj
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av martinj »

Jag funderade ett tag på det där med kvarn, viljan att helst ha ett valsverk men tycker det e lite dyrt här och Corona kvarnen har ju fått väldigt mixad kritik. Men vad jag läst så hyllar många gamla antika kvarnar, hoppas du blir nöjd.

Själv beställde jag ifrån http://www.barleycrusher.com/barleycrusher.php nu när dollar priset är lågt så är det inte dumt.
1200:- med frakt för ett komplett kit. Moms och tull kan ju tillkomma, men det blir ändå betydligt billigare än att köpa ett valsverk i sverige.
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

niklasryd skrev:Tack för att du budade över mig men det finns fler där ut.
Hoppas den kommer att funka jag tänkte ha den till samma sak som du.
mvh Niklas
Oops.
Ja så kan det gå i ett marknadskraftsstyrt samhälle. Det var ju tråkigt att ingen av oss kunde få den för det låga utgångspriset då. Men säljaren blev väl glad.
Som du säger så finns det fler kvarnar att tillgå. Du kan ju (kanske) glädja dig åt att den kommer att gå till riktig användning i alla fall...

Per, jag tänker nog inte svetsa i kvarnen (går det att göra i gjutjärn? jag är komplett idiot i metallurgi... ), men jag har en del andra svetsprojekt som vi kan diskutera över en öl. Min vita månad är snart slut, och i källaren står Vintervärmaren nu nedkyld till +2 grader o inväntar avsmakning. Din Rökbock, min Vintervärmare, 2 pipor och saken är biff!
Åsundensbryggeri
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Åsundensbryggeri »

hej, det är svårt att svetsa i gjutjärn jag tror det är omöjligt rent ut sagt
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

Det är inte omöjligt att svetsa i gjutjärn, i vissa fall t.om. ganska enkelt. Dock beror det på materialsammansättningen, och den vet vi ingenting om, eller jo, det är en gammal detalj och gjutjärn från den tiden var inte anpassat för svetsning, så det är dumt att försöka.
/Eric
xotoy
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av xotoy »

Vad tror ni om denna?

http://www.brewuk.co.uk/store/grain-mill.html

Kan det vara nåt?
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

xotoy skrev:Vad tror ni om denna?

http://www.brewuk.co.uk/store/grain-mill.html

Kan det vara nåt?
Tja, det verkar vara en kopia av Coronan? Den funkar säkert bra.
Skriv svar