Beer Gun
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Ryktet säger rätt.
I min värld skulle den ha varit med i senaste Hembryggaren, men då Bosse inte tog med fattigmannen (den var jag tvungen å tillverka inför sm) i förra numret utan detta, så blev det heller inget om BeerGun denna gång.
Den kom fram i slutet av Mars. Nu har jag inte testat den så värst mycket, men det lilla jag provat så är jag väldigt nöjd.
Går att plocka isär å rengöra/sterilisera - allt är ju metall.
Snabb å fylla med, superenkel å hantera.
Nackdelen är att det inte är en mottryckare så man kan troligen inte tappa om öl i plus 10 grader, den bygger på principen att genom ett långt jämnt flöde inte skapar skum. Skulle även haft ett bättre sätt/ställning att haft den på mellan fyllningar och när kapsylen skall på.
Det verkar åndå som man skall skriva något om den till nästa nummer - tyckte annars att det inte var något nytt längre.
Det där med prisvärd låter jag betraktaren/köparen själv bestämma.
Den kostar en del pengar - det är inte så värst mycket till den.
Men funkar en grej bra blir den ju mer prisvärd.
I min värld skulle den ha varit med i senaste Hembryggaren, men då Bosse inte tog med fattigmannen (den var jag tvungen å tillverka inför sm) i förra numret utan detta, så blev det heller inget om BeerGun denna gång.
Den kom fram i slutet av Mars. Nu har jag inte testat den så värst mycket, men det lilla jag provat så är jag väldigt nöjd.
Går att plocka isär å rengöra/sterilisera - allt är ju metall.
Snabb å fylla med, superenkel å hantera.
Nackdelen är att det inte är en mottryckare så man kan troligen inte tappa om öl i plus 10 grader, den bygger på principen att genom ett långt jämnt flöde inte skapar skum. Skulle även haft ett bättre sätt/ställning att haft den på mellan fyllningar och när kapsylen skall på.
Det verkar åndå som man skall skriva något om den till nästa nummer - tyckte annars att det inte var något nytt längre.
Det där med prisvärd låter jag betraktaren/köparen själv bestämma.
Den kostar en del pengar - det är inte så värst mycket till den.
Men funkar en grej bra blir den ju mer prisvärd.
Snart så är partyt över - äntligen.
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
-
charles.cassino
- Bryggare på Monks
Re: Beer Gun och ställning till denna?
Hejsan alla.
Hur är det, finns det någon som har byggt någon fiffig och fungerande ställning till sin Beergun och vill dela med sig av det?
Häls
Charles
Hur är det, finns det någon som har byggt någon fiffig och fungerande ställning till sin Beergun och vill dela med sig av det?
Häls
Charles
"Som man bäddar får man laka!"
gammalt beprövat bryggarordspråk...
gammalt beprövat bryggarordspråk...
- Klas Welin
- Torrhumlare

Re: Beer Gun
Jag ställer ifrån mig den i en av de desinficerade flaskor som ska fyllas. Gärna en 0,5:a eller högre flaska, som i sin tur står i en ölback så att den inte riskerar att välta. Då är det bara att pula ner beergunen i flaskan medan man kapsylerar/provsmakar/äter knäckebröd eller vad det nu är som behövs göras mellan fyllningarna.
Men jag har inte någon ställning för att hålla beergunen hela tiden, också under flaskfyllningarna. Och det kanske var mer en sådan lösning som du efterfrågar? Men det borde ju gå ganska enkelt att sätta en klämma runt tappröret, men då begränsas man i o f s ännu mer i hur stora flaskor som kan fyllas...
Men jag har inte någon ställning för att hålla beergunen hela tiden, också under flaskfyllningarna. Och det kanske var mer en sådan lösning som du efterfrågar? Men det borde ju gå ganska enkelt att sätta en klämma runt tappröret, men då begränsas man i o f s ännu mer i hur stora flaskor som kan fyllas...
- assistredo
- Maltrostare

Re: Beer Gun och ställning till denna?
Nej, inte till någon beergun men dock till min mottryckspåfyllare (kanske ännu mer angeläget).charles.cassino skrev: Hur är det, finns det någon som har byggt någon fiffig och fungerande ställning till sin Beergun och vill dela med sig av det?
Jag slaktade delvis ett borrmaskinsstativ för handborrmaskiner av billigaste slag. Jag tog bort mekanismen med hävararm och fjäder och ersatte "pelaren" med en längre stång (en klädstång för garderober i metall som hade samma diameter). Hela härligheten skruvades fast i en träskiva men stativfoten satte jag uppochner på undersidan (!) av träskivan varvid den nya "pelaren" nu fick gå genom ett hål i skivan för att fästas i det avsedda hålet i foten. Avsikten med detta var att kunna ställa en "spillbricka" på skivan.
Den del som hävarmen suttit i hade kvar det fäste där man brukar sätta fast "halsen" på borrmaskinen. Där satte jag med hjälp av en förminskning fast mottryckspåfyllaren.
Jag satte ett stopp på pelaren så inte påfyllaren skulle kunna åka för långt ner och komma i kontakt med underredet i "viloläge".
Nu kan man dra påfyllaren upp och ner på pelaren. Man lyfter upp påfyllaren med ena handen, ställer en tom flaska underoch släpper ner den så röret går ner i flaskan.
På pelaren, ovanpå hållaren med påfyllare, har jag trätt två tyngder från en skivstång. På så sätt trycks påfyllaren fast på flaskan med tillräcklig kraft utan handkraft.
Påfyllaren har endast en kran med tre lägen. Pekande åt ena sidan släpps CO2 på (med samma tryck som i fatet - med slang från påfyllaren via en t-nippel till fat och regulator). Pekande rakt fram är kranen stängd. Pekande åt andra sidan släpps ölet på. Påfyllaren har alltså två anslutningsnipplar - en för CO2 och en för vätska (huvudsakligen öl)
Ett rör går från kranen till botten av flaskan. Utanpå detta rör finns ett grövre rör med ett litet mellanrum mellan rören. Detta rör är så kort att det slutar ovanför väskeytan när flaskan är full. På detta rör sitter gummiproppen som tätar mot flasköppningen. Detta rör har sedan kontakt med "det fria" via en liten rörstump i 90-graders vinkel med en liten "pys"-ventil med vilken man lättar på trycket när man trycker på den.
Arbetsgången är sålunda:
Trycket i fatet är inte sänkt men kylt så långt det går. Regulatorn är på. Flaskorna är kylda och lite fuktiga inuti. Kapsyler och kapsylpåsättare finns tillgängliga vid sidan om.
Jag skjuter upp påfyllaren med ena handen, sätter under en flaska och sänker den igen. Nu har jag båda händerna fria. Kranen är helt stängd.
Jag vrider kranen åt ena sidan - CO2 släpps på och trycket i flaskan är samma som i fatet. Jag "duttar lite" några gånger på ovannämnda pysventil så luften blåses bort och ersätts med CO2. Ingen vätska kan ännu inte rinna till (stängt).
Jag vrider sedan kranen helt åt andra hållet så att vätskan kan släppas på och CO2 stängs. Någon vätska strömmar dock ännu inte över ännu eftersom trycket i flaskan och fatet är detsamma.
Men genom att sedan "dutta" försiktigt på pysventilen så sänkts nu trycket lite i flaskan i förhållande till fatet så vätskan kan strömma till. När pysventilen släpps och stängs jämnar trycket mellan flaska och fat till sig igen så flödet stannar. På så sätt kan man dutta i lagom takt för att undvika skumning tills flaskan är fylld. När detta är gjort stängs kranen helt. Man släpper ut övertrycket i flaskan genom att trycka på pysventilen.
Sen är det bara att skjuta upp fyllaren, kapsylera och ta i tu med nästa flaska.
Ursprungligen var dock denna motryckspåfyllare konstruerad på ett annorlunda sätt. Istället för pysventilen satt en backventil och därefter en direkt förbindelse till fat och regulator. Ölet skulle strömma med hävertverkan från fat till flaska och gasen i flaskan trängas undan till faten. Trycket skulle alltså vara detsamma i fat och flaska hela tiden under fyllningen. Backventilen skulle hindra att fatet töms på CO2 vid det omedelbara tryckfallet när den fyllda flaskan tas bort. Denna konstruktion skulle i och för sig ge ännu mindre skumning men jag gillade inte idén med att luften i flaskan hamnade i fatet när man bara tappade upp några flaskor och resten skulle sparas i fatet.
Björn Petersson