Nybörjarfrågor inför helmäskning från scratch

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
DanielJ
Delmäskare
Delmäskare

Nybörjarfrågor inför helmäskning från scratch

Inlägg av DanielJ »

Hej!

Detta blir mitt första av förhoppningsvis många inlägg här på Bryggaren. Jag har de senaste veckorna fått för mig att hemmabryggning måste vara det roligaste fritidsintresset man kan ha, och har nu fått för mig att hoppa direkt in på helmäskning utan någon som helst tidigare erfarenhet eller utrustning. Detta är tänkt mest som en kul grej, och om jag dessutom lyckas få ut ett okej öl på första försöket är detta bara en bonus.

Planen är att brygga en mindre sats (14 liter) sydtyskt veteöl, enligt ett enkelt recept som jag hittade i SHBF:s receptdatabas. Har gått igenom bryggningen i huvudet och har fått det mesta klart för mig, men det är några frågor som fortfarande återstår. Så här kommer de, i kronologisk ordning:

-Vid inmäskning, tillsätts samma mängd vatten (ca 2,6 liter/kg malt) oavsett vilken malt som används? Jag har förstått att vetemalt kan bli mer finkornig än annan malt vid krossning, varvid dess totala yta mot omgivningen i förhållande till dess vikt borde bli större, som i sin tur borde påverka den vattenabsorberande förmågan. Har detta någon inverkan?

-Vid lakning skall de första litrarna återföras till lakkärlet för att vara säker på att all vört som tappas till kokning skall ha gått genom maltbädden. Detta gör man tills vörten blir blank, men blir vörten till en veteöl verkligen blank? Hur kan jag annars försäkra mig om att vörten jag tappar ur lakkärlet är okej?

-Angående lakningshastigheten - påverkar maltbäddens tjocklek hur snabbt man bör laka? Jag kommer använda totalt tre kilo malt, använda ett "hink-i-hink-lakkärl" och utgå från formeln ( 0.075 liter vätska/dm^2/minut ).

-Angående lakkärlet, jag kommer som sagt använda en jäshink i en annan med falskbotten. Jag har sett att många har ett stekskydd liggandes över de hundratals små hålen, och den generella uppfattningen jag har fått är att detta fungerar bäst. Men - vad har hålen för funktion när det ändå ligger ett finare "filter" ovanpå? Borde man inte uppnå optimalt jämt flöde genom att helt enkelt såga ur botten på jäshinken och endast använda stekskyddet?

Tacksam för alla svar och åsikter.

Mvh
Daniel
seriebryggaren
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Nybörjarfrågor inför helmäskning från scratch

Inlägg av seriebryggaren »

Vetemalt kan vara besvärlig att laka. Den sätter lätt igen laksilar. Den bildar också gärna kanaler
så att utbytet blir sämre när man flödes lakar. Om du tänker flödes laka tycker jag att du ska börja
med en enkel ale. http://www.shbf.se/documents/Helmaltsbr ... ggverk.pdf

Om du verkligen måste börja med vete öl, kolla gjärn in BIAB, (Brew In a Bag).

Använd samma vatten/malt förhållande oavsett malt, skillnaderna är små.
Återföringen eller recirkuleringen är till för att filtrera partiklar och få vörten klarare. Det är
svårare att se på en veteöls vört när det är klart men det gör inte så mycket, Ölen blir lite
grumligare men smaken blir densamma. Mellan tummen och pekfingret recirculera en sisådär
20-30 % av volymen om det är svårt att se.

laktid, recirkuleingen görs med högt flöde, sen stryper du flödet så det tar 45-60 min.
Skål
/Sb
DanielJ
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av DanielJ »

seriebryggaren skrev:Vetemalt kan vara besvärlig att laka. Den sätter lätt igen laksilar. Den bildar också gärna kanaler
så att utbytet blir sämre när man flödes lakar. Om du tänker flödes laka tycker jag att du ska börja
med en enkel ale. http://www.shbf.se/documents/Helmaltsbr ... ggverk.pdf

Om du verkligen måste börja med vete öl, kolla gjärn in BIAB, (Brew In a Bag).

Använd samma vatten/malt förhållande oavsett malt, skillnaderna är små.
Återföringen eller recirkuleringen är till för att filtrera partiklar och få vörten klarare. Det är
svårare att se på en veteöls vört när det är klart men det gör inte så mycket, Ölen blir lite
grumligare men smaken blir densamma. Mellan tummen och pekfingret recirculera en sisådär
20-30 % av volymen om det är svårt att se.

laktid, recirkuleingen görs med högt flöde, sen stryper du flödet så det tar 45-60 min.
Jag har förstått att vetemalt är svår att laka, men har läst om många som har lyckats med liknande lakkärl som det jag kommer att använda. Min beställning på både malt och utrustning är redan skickad, så jag kommer nog försöka ändå. Vad gör man om det sätter igen? Rör runt lite försiktigt i maltbädden utan att syresätta och vänta några minuter tills malten lagt sig innan man fortsätter?

Okej, 20-30 % av volymen vid inmäskning?

Har du någon åsikt angående att borra hål i jäshinken eller helt enkelt såga upp den om man ändå planerar att ha ett stekskydd ovan? Om man borrar massa hål i bottnen istället för att helt såga bort den borde det ju öka risken ytterligare för kanalbildning pga ojämnt flöde. Eller finns det någon annan fördel med att borra hål?

Tack för svar

Mvh
seriebryggaren
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av seriebryggaren »

Nej, det låter för bökigt, jag vill ha det enkelt, jag använder en vanlig rostfri hög kastrull en hävert med laksil i ena änden.
Skål
/Sb
DanielJ
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av DanielJ »

Det fick bli endast ett stänkskydd i botten på en uppsågad jäshink, vilket fungerade utmärkt! Lakningen satte aldrig igen, trots hög andel vetemalt (65%). Dock var mäskning och lakning långt från optimala ändå, på grund av något så snopet som att kökstermometern jag använde visade totalfel temperatur (55 grader i ett glas kallvatten...), så jag får nog införskaffa en riktig labtermometer till nästa bryggning.

Hursom, nu står min första sats och jäser och jag är förvånad över hur fort det går. Redan 4-5 timmar in på jäsningen började det bubbla lite i jäsröret, och under första dygnet bubblade det som allra mest. Nu, redan efter två dygn, verkar jäsningen mer eller mindre avstannat, och SG ligger nu någonstans mellan 1.010->1.012. Smakade av lite, och tycker att det smakar ganska surt. Ska jag låta den stå några dygn till eller kan jag tappa om den till sekundärjäsning redan nu? Vet att sekundärjäsning är lite överkurs, men eftersom jag ändå har två jäshinkar tänkte jag göra det ändå. Angående smaken, bör jag oroa mig eller kommer smaken ändras mycket med tiden såhär långt in i bryggningen?
Anton_C
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Anton_C »

veteöl är väldigt komplicerat att brygga och att få bra. skulle starkt rekomendera Ale´s till att börja med.

som sagt är vete ett av problemen, men jästen för veteöl är väldigt kräsen.
för bästa resultat ska man andvända en 3-4 generations jäst som är högaktiv tvättning av jästen med syra osv.

chansen att få en Ale drickbar vid första bryggden/bryggderna är väldigt mycket högre än med vete öl.
inget fel isig, men med arbetet nedlagt så vill man ju ha lite utbyte av det.

tyvärr har jag inte vågat mig på den tyska stoltheten veteöl än men en OG på 1.010-1.012 säger klart för att slanga över.
Observera att detta inlägg varken är en matematisk vetenskap eller ett svenska prov.
/MVH Anton
Skriv svar