jäsning upphörde. hjälp...

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
TheMadHatter
Nybryggare
Nybryggare

jäsning upphörde. hjälp...

Inlägg av TheMadHatter »

jag provade en delmäskning nu i fredags. jag höll hårt på renligheten och sådant. allt var frid och fröjd, det började puttra under natten och puttrade hela lördagen men så vaknade jag söndag morgon och puttrandet har upphört helt och hållet. skall man avvakta en stund eller kan man rädda satsen på nått sätt?
tacksam för svar!
One Guinness a day, keeps the doctor away!
Mattias
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: jäsning upphörde. hjälp...

Inlägg av Mattias »

Vilken jäst använder du?
Hur varmt har du där din jäshink är placerad?

Bara för att det inte pluppar i jäsröret behöver inte betyda att det jäser, sedan kan det vara så att jästen jäser ut snabbt.
Därför är det bra att ta ett OG med en hydrometer innan du lägger i jästen för att senare ta en ny mätning för att se hur mycket jästen har jobbat (SG).
Mitt förslag är att vänta minst 10dagar ta ett mätvärde vänta en dag eller två och ta ett nytt.

Lycka till
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: jäsning upphörde. hjälp...

Inlägg av ekstedt »

TheMadHatter skrev:jag provade en delmäskning nu i fredags. jag höll hårt på renligheten och sådant. allt var frid och fröjd, det började puttra under natten och puttrade hela lördagen men så vaknade jag söndag morgon och puttrandet har upphört helt och hållet. skall man avvakta en stund eller kan man rädda satsen på nått sätt?
tacksam för svar!
Lite mer info (OG, mäsktemperatur, jästsort, öltyp) krävs för att kunna ge ett bra svar. Det troligaste är dock att det inte är någon större fara på taket; i bästa fall var jästen vrålpigg, i värsta fall var den trött och du får sämre utjäsning än vad du hade tänkt dig.

/Fredrik
Skriv svar