Vart köper man en öltapp för att få samma struktur som på...

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Vart köper man en öltapp för att få samma struktur som på...

Inlägg av Heretic »

Vart köper man en öltapp för att få samma struktur som på Guinness?
Jag har gjort ett kärl som rymmer 12.5 liter öl. Jag tänkte kolsyra ölet igenom sodastream, och sedan när man tappar ölet så ska kväve tillsättas. Men hur?

Hur fungerar en sådan? Jag kanske kan tillverka en. :)
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Vart köper man en öltapp för att få samma struktur som p

Inlägg av Kim »

Om du söker här på bryggaren finner du information om det, så använd sökfunktionen.

Kort.
Öltappen har en liten bricka med hål i sig som piskar upp ölen så det kompakta skummet bildas.
Normalt använder man en blandning av kväve och co2 - mixen varierar lite men är normalt mellan 80/20 till 70/30. Kvävet binder sig inte med ölet som co2 gör.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Sökningen på öltapp gav endast två resultat?

Så det är ingen avancerad tapp? Bara en enkel som piskar upp ölet?
Finns det någon ritning?
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Sök på "kväve", det finns flera sidor.

Har du sett Guinness öltappar så är det så de brukar se ut, fast det finns givetvis fler andra sorter. Det ligger en liten bricka i dem med små hål (i plastpipen på tappen), det är det som piskar upp skummet. Tar man bort brickan blir öltappen mer som en vanlig tapp.

// Kim
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Du menar så här?

Bild

För ni som inte han se bilden så finns den här.
http://imageshack.us/photo/my-images/703/namnlslp.jpg
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Nej, det ser inte alls rätt ut. Hur och varför ska kvävgas kopplas in i själva tappen? Och varför sätta brickan mellan fatet och tappen?

Skillnaden är egentligen inte så jättestor mot en vanlig fatölsanläggning. Den enda skillnaden är den lilla brickan i kranens munstycke. En blandning av kvävgas och koldioxid gör att man kan ha högre tryck i fatet utan att det blir för mycket kolsyra löst i ölet. Det högre trycket pressar ölen snabbare genom kranen så att mer skum piskas upp när det passerar de små hålen i brickan.

Man kan efterlikna effekten av själva brickan i en vanlig ölkran genom att bara öppna kranen en liten aning så att ölen pressas genom en liten öppning. Passar bra om man vill piska upp lite extra skum i glaset.

Här är några länkar med tips om hur man kan göra om man vill servera sin egen öl med kvävgas:

Brew Your Own: Achieving Nitro Nirvana
Brewboard: Beer Gas FAQ
Homebrewtalk: Picnic Stout Tap
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Kolla in Fredriks svar.

Själv glömde jag att nämna att de tapparna man använder kan man föra åt två håll, ett gör att tappa upp ölen och det andra läget för att fylla upp med det sista skummet (då det första lagt sig), Det är inte rocket science heller, för tappen öppnar ju likadant iaf. det handlar bara om att läget inåt öppnar väldigt lite innan det tar stopp.
Dvs. det finns speciella kranar för att tappa med kvävgas och man använder kväve/co2 blandningen direkt i fatet och precis som Fredrik skriver så kör man med högre tryck i fatet.

// Kim
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Såg nu att vi missat grundfrågan lite: Var köper man tappen?

Mitt tips är att kontakta min bror Dan, han kan säker ordna en tapp. Annars fanns det för några år sedan en kille som sålde gröna stolpar med en plasttapp på för 500:- (kan ha varit Benny). Jag hade en sådan men den gick i golvet och ölen sprutade, så jag hade satsat på min bror för professionellare tappar. Det är inte tappen som är så dyr, utan det är oftast stolpen.

Men utan kväve står man sig slätt, så man måste ändå börja i rätt ända. Det kostar en hel del att skapa stoutstuket - men det går, och jag gillar det.

// Kim
Skriv svar