Att börja från scratch

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
fredrikj
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Att börja från scratch

Inlägg av fredrikj »

Hallå,

Tack för all feedback! Jäsningen verkar ha kommit igång snabbt - det bubblar i röret varje eller varannan sekund redan. Dock ligger vattnet i jäsröret nästan helt på ena sidan nu - övertryck i kärlet verkar det som.

Jäsning - Tre veckor var liter mer än jag trott. Men det är kanske bättre att låta det jäsa ur ordentligt än stressa det till flaskor. Jag kan ju ta en mätning efter två veckor och se om det börjar närma sig förväntat FG (1.015 estimerar BeerSmith)

Jag rehydrerade faktiskt inte jästen. Dels för att jag inte visste hur man gjorde, och dels för att paketet sa "sprinkle into wort". Men jag kommer göra det i nästa kok för att se om det blir någon skillnad.

Nedkylningen gick på ca 30 min. Jag fyllde helt enkelt upp de sista tre fyra litrarna i kastrullen med kallvatten från kranen först. Då sjönk tempen ordentligt. Sen vattenbad med nytt kallt vatten ca var 5e minut. Lade även i pet-flaskor med is i diskhon. Vid 30 grader förde jag över till jäskärl och fyllde upp med kallvatten. Jag fick röra om rätt kraftigt för att lösa upp det resterande maltextraktet dock - men lite luftning i det här stadiet ska väl bara vara bra?

Ang flaskfyllning. BeerSmith rekommenderar corn sugar - samma som dextros? Gäller i så fall samma mängd som strösocker - 6-7g/l? Man rör ut sockret i lite varmt vatten bara eller? Eller kanske bör koka det för att vara säker på att det inte innehåller några bakterier. Jag borde ordna en flaskfyllare antar jag. Eller kan man smidigt fylla dem m.h.a. en vanlig hävert?

Är det någon skillnad på flaskjäsning och lagring - ur temperaturhänsyn? Kan jag fylla på flaska och sedan låta dem stå i ex en garderob i lägenheten i två månader bara?

-----

Eftersom jag har mer råvaror och är sugen på att testa en annan kombination tänkte jag brygga en ny batch idag. Jag har knåpat ihop ett recept baserat på det jag har hemma i BeerSmith och verkar hamna på typ en Amber Ale - samma som igår med blandat amerikanskt och brittsikt tror jag. 1kg Amber(medium) malt, 2kg light malt, lite East kent humle och en US-05 jäst. Jag tänkte även testa att koka med lite irish moss de sista 10 för att se hur det funkar. Kolla bifogas screenshot. Vad tror du?

/F
Bilagor
Amberish Ale recept - BeerSmith
Amberish Ale recept - BeerSmith
fredrikj
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av fredrikj »

...fast.. jag köpte ju bara ett jäsrör. Doh! Det blir ingen ny batch idag då.
seriebryggaren
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av seriebryggaren »

Receptet blir nog bra, det är kul att experimentera. Men jag tror att muntons medium är mörkare än den ambern
du visar på bilden, i alla fall att döma av färgen.

Rehydrering:
Det blir nog bra ändå, det dör lite fler celler av chocken och det startar lite långsammare.

Nedkylning: Jag tror att den bästa effekten i ett kallbad får man när temperatur skillnaden
är som störst, så jag tror det hade varit mer effektivt att tillsätta vattnet mot slutet.
Hur som helst 30 min är bra, tack för infon kan va bra att komma ihåg detta till nästa gång
jag brygger borta utan kylspiral.

Syre:
Jästen behöver syre för att föröka sig så helt riktigt är det bara bra att plaska innan jäsningen
satt igång.

Flaskfyllning:
Det är nog vad man också kallar bryggsocker. Det innehåller lite mindre 10-20% jäsbart så 7g/liter
blir nog bra. En flaskfyllare på hävert är guld. Får du hjälp av någon så går det hyggligt enkelt
med endast hävert, är man ensam är det struligt.

Flask eller kolsyre jäsning sker i jästens arbets temperatur, lagring sker kallare. Jag har heller
inte någe bra utrymme så garderoben måste duga :-)

Ett tips, skörda jästen, då helst från primär, använder du bara primär så gör det
efter tappning. Ta och koka en glasburk (sterilisering) några minuter, kyl med
kall vatten. Skopa upp en 2-3 dl från jästkakan, toppa upp med kallt vatten
och ställ in i kylen. Här har du jäst för nästa brygg. Jag har sparat som längst
4 veckor. Ju äldre desto mer behövs för brygget. Om den är 1 vecka gammal
räcker det med 1/2 dl per 10L. Om den är 4 veckor behövs det 1dl kanske mer.
Det skadar inte att ta lite för mycket.
När den sen ska användas tar du fram den och låter den långsamt komma upp
i rums temperatur. Sen dekanterar du bort öveskotts vätskan och skakar om.
Skaka om nån gång i timmen under en 3-4 timmar. Sen är det bara att pitcha.
Så slipper man en förkultur. Jästen blir mörkare när den åldras så man kan
ha lite koll på färgen.
Skål
/Sb
fredrikj
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av fredrikj »

Lite bryggstatus då.

Jag fixade ett DIY-jäsrör med en slang och ett glas vatten, så jag gjorde min amberish ale i söndags. Ett lite hopkastat recept baserat på det jag hade hemma - men jag tror den kan bli helt ok. Jag glömde naturligtvis rehydrera jästen ändå. Oh well, så fort dessa två är tappade på flaska ska jag testa en väldigt ljus ale tänkte jag - då ska jag komma ihåg jästen.

OG på Amberish hamnade på 1.057 på en bacth på 19.5l. Exakt som BeerSmith beräknat dessutom. Nedkylningen av vörten gick snabbare denna gång - ca 17 mins. Byter jag till en större kastrull kan det dock vara värt att kika på en kylare ändå - fick nys om plattvärmeväxlare härom dagen. Verkar smidigt - oklart hur man filtrerar innan man kör in det där dock.

Status:
Bitter jäsning
Bitter jäsning
Strong bitter eller nåt i den stilen
Jäst: SafAle S-04
Har jäst i: 5 dygn
SG: 1.018 (Estimerat FG 1.015)
Grumlig: Ja
Smak: Rätt najs faktiskt. Mycket bitterhet. Som en lite vattnig pale ale. Ev lite jästsmak - fast svårt att säga. Inga "fula" smaker vad jag kunde känna.

Amberish jäsning
Amberish jäsning
Amber(ish) ale - fast lite mörkare
Jäst: SafAle US-05
Har jäst i: 4 dygn
SG: 1.017/18 (Estimerat FG 1.013)
Grumlig: O ja
Smak: Lite blek. Ordentlig smak av både malt och humle. Rätt rund och med "enkla" smaker.
Ganska mycket jäst och sånt flytande på toppen. Är det normalt? Hur ser man till att inte få med det när man tappar til flaskor?

Känns lite som de kanske inte behöver jäsa i över en vecka till nu? Fast det kanske inte skadar?
seriebryggaren
Torrhumlare
Torrhumlare

Låt det jäsa ett tag till, dom där är inte ens redo för sekundär än. Den undre har just "peakat".
På den övre bilden kan du se små jästöar i form av prickar. Den är redo för mätning eller
sekundär när dom har försvunnit så gott som helt. Sen ska det stå en vecka till.
Skål
/Sb
fredrikj
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av fredrikj »

Aha, ok. Jag har inte tänkt att tappa dem på sekundär faktiskt. Men de bör stå nån vecka till iaf. Fint.

SG på dem båda börjar ju krypa närmare sitt FG iaf - kan man säga att de är färdigjästa när FG är nått inom två steg eller så?
seriebryggaren
Torrhumlare
Torrhumlare

Man brukar säga att om skillnaden inte är mätbar under 1-2 dygn, men låt den stå i 2 veckor, det skadar inte.
Om du är så nära nu behöver du nog inte mäta mer innan du flaskar.

Jag använder aldrig sekundär. jag låter det alltid stå minst 2 veckor. Sen tappar jag oavsett vad FG'n säger.
Vad som kan hända då är att det av någon anledning har gått långsamt och jäser ut i flaskan. Jag får då
extra mycket kolsyra.
Skål
/Sb
fredrikj
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av fredrikj »

Ikväll blir det tappning på flaskor.

Det har inte riktigt gått två veckor än, men på en och två dagar när. Jäsningen verkar i princip ha upphört. Nån bubbla var femte minut verkar vara snittet.

Jag kommer tappa över ölet till en hink (dock inte livsmedelsklassad men jag hoppas det går bra ändå) och tillsätta den kokade sockerlagen. Jag har läst att 6 eller 7g strösocker per liter ska vara lagom. Någon annan som har åsikter kring den saken?

Det verkar poppis att lägga kapsylerna i vodka innan de sätt på flaskorna, men Star San borde väl funka lika bra?
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Det är ingen brådska att tappa upp, så länge man har varit noggrann med renligheten så kan ölet vinna på att jästen får bryta ner en del biprodukter som diacetyl t.ex. Men å andra sidan är det ingen större risk med det heller.

Hinken funkar säkert bra så länge den är ordentligt rengjord och desinficerad. Ölet ska ju inte vara i kontakt med den någon längre tid så risken för att oönskade ämnen lakas ur plasten är minimal.

Om ölen har stått i rumstemperatur borde 6-7 g/L strösocker ge ca 2,5 vol CO2. Det stämmer bra med amerikanska ale som brukar vara ordentligt kolsyrade.

StarSan funkar utmärkt för att desinficera kapsyler, det brukar jag själv använda för att slippa skölja dem efteråt.
Skriv svar