stor kittel på induktionshäll

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

krummas
Nybryggare
Nybryggare

stor kittel på induktionshäll

Inlägg av krummas »

Hej

Jag funderar på att köpa en 36L patina kittel, men den e ju 36cm i diameter i botten, funkar det på en "standard" induktionshäll? Den har boost etc så jag antar att det borde funka?

/Marcus
peter.lithner
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: stor kittel på induktionshäll

Inlägg av peter.lithner »

Kolla bara så att kärlet har magnetisk botten. Min Bourgeat på 36 liter (ungefär denna: http://www.hwlarsen.se/products-bourgea ... 4036).aspx) funkade inte, och när jag kollade efter (med barnens geomag :-) så var den mycket riktigt inte magnetisk.

/peter
Johan
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Johan »

jag testade min nya 50 litare på en bärbar induktionsplatta på 2000w från kjell&co. kokade visserligen "bara" 25 liter men det var inga som helst problem. tror väl att det är mer kräm i en vanlig häll så det borde ju funka finfint.
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

Vi kör vår 36l på våra 2000W induktionshällar utan problem så det ska vara lugnt.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
mattias hellstrom
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av mattias hellstrom »

I vårt bryggeri så överhettar spisen lätt när man kör med 36l gryta med liggunderlag runt, det finns helt enkelt inte nog med yta för värmeavgång från hällen.

Vi löste det genom att dra på ugnen på 0grader så att dess fläkt gick i gång samt ställde grytor med kallt vatten på oanvända plattor. Lyfta ut lådan för plåtar under ugnen hjälpte även den lite för ökad cirkulation.
Skriv svar