Hej
Jag funderar på att köpa en 36L patina kittel, men den e ju 36cm i diameter i botten, funkar det på en "standard" induktionshäll? Den har boost etc så jag antar att det borde funka?
/Marcus
stor kittel på induktionshäll
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
peter.lithner
- Helmaltsbryggare

Re: stor kittel på induktionshäll
Kolla bara så att kärlet har magnetisk botten. Min Bourgeat på 36 liter (ungefär denna: http://www.hwlarsen.se/products-bourgea ... 4036).aspx) funkade inte, och när jag kollade efter (med barnens geomag
så var den mycket riktigt inte magnetisk.
/peter
/peter
jag testade min nya 50 litare på en bärbar induktionsplatta på 2000w från kjell&co. kokade visserligen "bara" 25 liter men det var inga som helst problem. tror väl att det är mer kräm i en vanlig häll så det borde ju funka finfint.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Vi kör vår 36l på våra 2000W induktionshällar utan problem så det ska vara lugnt.
-
mattias hellstrom
- Helmaltsbryggare

I vårt bryggeri så överhettar spisen lätt när man kör med 36l gryta med liggunderlag runt, det finns helt enkelt inte nog med yta för värmeavgång från hällen.
Vi löste det genom att dra på ugnen på 0grader så att dess fläkt gick i gång samt ställde grytor med kallt vatten på oanvända plattor. Lyfta ut lådan för plåtar under ugnen hjälpte även den lite för ökad cirkulation.
Vi löste det genom att dra på ugnen på 0grader så att dess fläkt gick i gång samt ställde grytor med kallt vatten på oanvända plattor. Lyfta ut lådan för plåtar under ugnen hjälpte även den lite för ökad cirkulation.