Koka på vedspis?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
martin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Koka på vedspis?

Inlägg av martin »

Hej
Är det någon som kokar sin öl på en vedspis? Jag håller på att bygga om i mitt kök och det kommer troligen att stå en modern vedspis där i höst. Jag kokar nu i en 24 liters aluminiumkastrull och har börjat fundera över om det kommer att gå att koka upp så mycket på en vedspis. Erfarenheter mottages tacksamt.
Martin
En öl i hemmet är bättre än tio på krogen
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Koka på vedspis?

Inlägg av Malt Magnus »

Beror väll på vedspisen, min erfarenhet av ved spis är att det går att få mycket mer effekt ur en sån än en vanlig spis....

/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Har aldrig använt en vedspis till ölbryggning, men väl använt vedspis varje sommar de sista femton tjugu åren till matlagning.
Min erfarenhet är att det går att få ut en rackarns massa effekt, men det är liiite svårstyrt. Rätt vad det är så brinner det av bara h-e med medföljande värmeutveckling... Man får kanske passa bättre på en vedspis (den jag använt är dock inte modern, snarare "modärn") än på en elektrisk?
Runken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Runken »

Jag har faktiskt precis provat detta med min nya kittel "50L från humlegården"
Nu är min en gammal vedspis, "dom gamla i rent gjutjärn utan vita kåpor osv"
Den är allt annat än effektiv, då den är som sagt gammal, det drar in på tok för mycket luft även med alla luckor och spjäll stända, delvis pga ett enormt drag i skorstenen delvis pga att luckor osv inte är särskilt täta på dom gamla.
så man får mata den med ved OFTA.

Jag fyllde grytan till hälften med kallt vatten från kranen, satte den på spisen och började elda.
Efter 3 timmars eldande så gav jag upp.

Följadne anledning, jag missade ett inlägg så det han slockna, huset är litet och det vart varmt ute, tempraturen i köket var en bra bit över 30 strecket.

jag fick det till att sjuda i allfall innan jag missade att fylla i ved.
problemet med den lösningen för mig är att både huset och köket är väldigt litet "50kvm" och dåligt med ventilation i köket.
det tog väldigt långt tid av en annan anledning också, spisen är väldigt gammal, så rak är den då rakt inte, utan själva platorna sitter kanske 2mm under resterande del av ytan vilket inte är särskilt bra ur värmeledningsynpunkt.

sen så startade jag klockan när jag tände tändstickan med. "dvs innan spisen blivit varm"

Effekten är det absolut inga problem med i överhuvud taget, bara en fråga om hur hårt du eldar. "fyll den med ved och fullt öppna spjäll så blir det rejäl värme kan jag säga"

enda problemet som jag ser det är att det värmer upp rummet så in i helsike. "i allfall min" ¨
hoppas jag var till hjälp ;-)
Life is good for a homebrewer....
Användarens profilbild
martin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av martin »

Tack för svaren.
Jag får se hur det går när den nya spisen är på plats och sen får jag väl koka på vintern när det inte är så varmt ute.
Jag har ett gammalt bryggverksprojekt stående som jag väl får starta upp igen om det går för trögt med veden.

Martin
Användarens profilbild
martin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av martin »

Hej igen

Nu är köket ombyggt och jag har gjort min första bryggning. Jag gjorde en halv sats dvs 12 liter och det gick över förväntan. Jag kunde stormkoka med locket på utan överkokning! Det tog lite längre tid att få igång koket men sen flöt det på bra. Jag flöt också omkring i svett, det är ju 10 grader varmt ute så köket låg nog på ca 30. Jag ska nu avsluta med att baka vörtbröd på vört och drav , jag är ju redan varm!
Nästa gång ska jag prova att fylla grytan som jag har gjort tidigare och så får jag hoppas på några minusgrader ute.

Martin
Skriv svar