Tack alla ni som har svarat på många frågor under processen. Nu ska jag beställa mer malt och doningar.
Tappning på flaska
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Tappning på flaska
Så, har då min ESB blivit färdig att tappas på flaskor efter 18 dagars jäsning. Tog ett FG efter 14 dagar och efter mina beräkningar hamnar alkostyrkan på 5,3%. Receptet var på 5,7%. Så vid tappning fyra dagar senare hade jag tänkt att ta ett nytt prov. Höll i mätglaset och termometern något ovanför, medans jag skulle desinficera hydrometern. Plötsligt tappade jag termometern ner i mätglaset, vilket resulterade i att all kvicksilver rann ut. (Och det var verkligen fort
) Så då blev det inget prov
Men jag får utgå från 5,3%. Laddar upp en bild på en flaska med min öletikett på.
Tack alla ni som har svarat på många frågor under processen. Nu ska jag beställa mer malt och doningar.

Re: Tappning på flaska
Vackert!
Väldigt fin etikett, får man fråga hur du har gått till väga med att göra den? Färgskrivare och klipp och klistra?
Hoppas den smakar lika bra som den ser ut!
Jag har själv tappat upp på flaska precis, är min absolut första bryggd så den får klara sig utan etikett!

Väldigt fin etikett, får man fråga hur du har gått till väga med att göra den? Färgskrivare och klipp och klistra?
Hoppas den smakar lika bra som den ser ut!
Jag har själv tappat upp på flaska precis, är min absolut första bryggd så den får klara sig utan etikett!

Jag är en gammal grafisk formgivare/AD, så jag har gjort den i Indesign och skrivit ut den på Arkitektkopia. Använde mig av 90 grams papper och klistrat den med mjölk. Jag smakade lite vid provet jag tog, och den är slående likt en ESB. Får vänta någon vecka till. Lagom till semestern 
Lite fusk, men jag slängde ihop en liten 3D-bild som jag tänkte använda för att testa olika etiketter till mina flaskor, vad tycks?

Det var en snygg ettikett, men allra snyggast är själva flaskan. Var har du fått tag på den?Ryden skrev:Lite fusk, men jag slängde ihop en liten 3D-bild som jag tänkte använda för att testa olika etiketter till mina flaskor, vad tycks?
/Fredrik
Jättesnygg, den passar bra till flaskan! 
Fått tag och fått tag, den är modellerad i Catia V5 efter en flaska jag har här hemmaekstedt skrev:
Det var en snygg ettikett, men allra snyggast är själva flaskan. Var har du fått tag på den?
/Fredrik
-
brandemannen
- Torrhumlare

Maken till flinka datorfingrar!
Ser ju ut som påriktigt!
Ser ju ut som påriktigt!