Kylspiral utan kopparrör?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

sunesune
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Kylspiral utan kopparrör?

Inlägg av sunesune »

Ska tillverka en kylspiral. Men kan man inte enbart använda en trädgårdsslang utan att blanda in ett kopparrör?
Pulsatorius
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Kylspiral utan kopparrör?

Inlägg av Pulsatorius »

Plast och gummi leder värme för dåligt så det skulle ta lång tid och gå åt en massa vatten.
Pulsatorius
sunesune
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av sunesune »

Ja, det var väl det jag misstänkte. Men hur levereras egentligen 8-10 meter kopparrör om man beställer på nätet?

Såg att dom levererade i rullar :D
Senast redigerad av sunesune den måndag 2011-06-06 21:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

Bromsrören från Biltema låg hoprullad till en spiral, ett platt runt paket något större och tjockare än en LP-skiva (om man nu törs använda sådana uråldriga jämförelseobjekt.)
Think globally. Drink locally.
JohnA
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av JohnA »

Är bromsrör en bra lösning funktionsmässigt? Jag kan tänka mig att de i alla fall är betydligt smidigare att böja till rätt form än VVS-rör av grövre kaliber. Det behövs kanske inte så stort vattenflöde heller? *total novis som än så länge bara börjat fundera på min nybörjarutrustning*
seriebryggaren
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av seriebryggaren »

Jag använder 6mm bränsle rör typ "Biltemas LP skiva" :-), funkar utmärkt. 14L från kok till 20 grader på 7min, lite längre
nu när vatten tempen är högre. http://my.cloudme.com/i-lazer/webshare/IMGP0154.JPG
Skål
/Sb
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

JohnA skrev:Är bromsrör en bra lösning funktionsmässigt? Jag kan tänka mig att de i alla fall är betydligt smidigare att böja till rätt form än VVS-rör av grövre kaliber. Det behövs kanske inte så stort vattenflöde heller? *total novis som än så länge bara börjat fundera på min nybörjarutrustning*
Som total novis så finns det ett par grejor som bör ordnas innan vörtkylaren, ett ordentligt mäskkärl och någon slags jäskyl, men efter det kommer vörtkylaren, så du är klok som frågar redan nu.

Bromsröret är käckt eftersom du bara behöver diska av det och knixa till det till rätt spiralform (det gör man lätt med handkraft). Och så hitta något fiffigt sätt att få in kallvatten i röret. Jag kör Gardeniakoppling -> kort trädgårdsslang -> bromsrör med ett kort stycke silikonslang (vanlig hävertslang) trädd över och försluten med en slangklämma. Det lilla stycket silikonslang fungerar som packning eftersom innerdiametern på trädgårdsslangen är alldeles för stor för bromsröret.
Think globally. Drink locally.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

peps skrev:
Och så hitta något fiffigt sätt att få in kallvatten i röret.
Använder man 8mm rör så finns det standard s.k. halvkopplingar (en klämkoppling - i princip en mutter med invändig rörgänga och ett 8mm hål) - att tillgå. På så sätt kan man använda standardrördelar för att få ihop det med ex.trädgårdslang utan problem.

Jag har gjort en kylare med två parallellkopplade (för att öka effektiviteten) 7,5 meter långa 8mm kopparrör. De sitter i var ände med varsin halvkoppling i utvändigt gängade t-rör där kallvattnet kommer in i den tredje änden på ena t-röret och spillvattnet sålunda ut i det andra t-röret. Till t-rören har anslutits trädgårdslang med standardkopplingar.
Björn Petersson
Skriv svar