Jag är nybörjare på det här och första satsen ska påbörjas på söndag. Jag har studerat en hel del recept de senaste dagarna och har fått en rätt klar bild över hur processen ska gå till. En sak har jag inte riktigt fått grepp om ännu. Tiderna som står i recepten här på shbf och på en dansk motsvarighet i http://www.haandbryg.dk. Både tiderna för i mäskningen och kokningen. Ska tiderna adderas eller är det "tid kvar till avslut"? Tittar man på ett komplicerat recept här:
Mäsk Rast Temp (°C) Tid
hela mäsken Syrarast 44 45.0 Min
hela mäsken Proteinrast 53 25.0 Min
hela mäsken Försockringsrast 62 45.0 Min
hela mäsken Försockringsrast 67 45.0 Min
hela mäsken Utmäskning 78 0.0 Min
Steg Mängd Humle Alfasyra (%) Tid
Kokning 9.0 gr Pacific gem 15.0 65.0 Min
Kokning 7.0 gr Pacific gem 15.0 12.0 Min
Så inser man att mäskningsfasen ska adderas så att hela mäskningen tar 160 minuter. Ska det hela kokas i 77 minuter? Eller är det 77 minuter plus koktid innan man häller i första givan humle?
Tittar man på recepten på haandbryg så är det inte lika uppenbart tycker jag. Där finns det ofta inga tider för mäskningen, men tiderna för humlegivorna i kokningen verkar vara "tid kvar". Iallafall om man ska tro IBU-beräkningen. Jag är lite förvirrad av det här.
Tider i recept
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Re: Tider i recept
För mäskschemat anges tiden vid varje temperatursteg.
För tillsats av humle under kokning anges totala koktiden för varje giva.
Dvs
Kokning 9.0 gr Pacific gem 15.0 65.0 Min Från det att man tillsätter humet till slutet av koket
Kokning 7.0 gr Pacific gem 15.0 12.0 Min Från det att man tillsätter humet till slutet av koket
Säg att vörten kokar upp och att man kokar i c:a 10 minuter innan man tillsätter första givan.
Jag brukar skumma av en hel del under de första 10 min.
Sen tillsätter man första humle givan och kokar i 53 minuter
tillsätter andra humlegivan och kokar ytterligare 12 minuter.
hoppas det klarnat.
För tillsats av humle under kokning anges totala koktiden för varje giva.
Dvs
Kokning 9.0 gr Pacific gem 15.0 65.0 Min Från det att man tillsätter humet till slutet av koket
Kokning 7.0 gr Pacific gem 15.0 12.0 Min Från det att man tillsätter humet till slutet av koket
Säg att vörten kokar upp och att man kokar i c:a 10 minuter innan man tillsätter första givan.
Jag brukar skumma av en hel del under de första 10 min.
Sen tillsätter man första humle givan och kokar i 53 minuter
tillsätter andra humlegivan och kokar ytterligare 12 minuter.
hoppas det klarnat.
Härliga tider, strålande tider 
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Utöver Kenneths lysande svar vill jag föreslå att du som första öl inte börjar med det
du har klistrat in som exempel. Med de 160 minuterna mäsktid + den tid det tar att
värma mäsken mellan varje steg kommer din mäskning att ta lång tid. Första gången
skulle jag definitivt sikta på att bara ha ett mäsksteg för att ha lite marginal i
min bryggdag.
du har klistrat in som exempel. Med de 160 minuterna mäsktid + den tid det tar att
värma mäsken mellan varje steg kommer din mäskning att ta lång tid. Första gången
skulle jag definitivt sikta på att bara ha ett mäsksteg för att ha lite marginal i
min bryggdag.
My hope is hops
Tack Kenneth!
Det var ungefär som jag misstänkte alltså. Det var bara lite förvirrande att man angav tiderna på olika sätt.
Hur kritisk är kokningstiden innan första humlegivan? Den tiden står inte med i recepten, men jag antar att man kan koka en "stund" och sedan starta klockan och humlen?
Sen har jag en relaterad fråga till där (som jag kanske borde ta reda på själv...). Om jag vill ha 15 liter färdig öl, hur mycket vört bör jag då ha innan kokningen? Rent naivt så skulle jag satsat på 15 liter. Men det kokar väl bort en del vört också? Håndbrygd talar om "Boil volume" som kan sättas till något annat än volymen. Det påverkar humleutvinningen. Hur brukar ni göra?
Och Fredrik, receptutdraget var bara ett exempel ur samlingen. Mitt första experiment kommer antagligen att bli:
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercal ... le%20skutt
Även det är kanske lite långt i mäskningsfasen, men det är inte så många steg i alla fall. Däremot står det angivna utdraget med på todo-listan. När rutinerna satt sig lite.
Det var ungefär som jag misstänkte alltså. Det var bara lite förvirrande att man angav tiderna på olika sätt.
Hur kritisk är kokningstiden innan första humlegivan? Den tiden står inte med i recepten, men jag antar att man kan koka en "stund" och sedan starta klockan och humlen?
Sen har jag en relaterad fråga till där (som jag kanske borde ta reda på själv...). Om jag vill ha 15 liter färdig öl, hur mycket vört bör jag då ha innan kokningen? Rent naivt så skulle jag satsat på 15 liter. Men det kokar väl bort en del vört också? Håndbrygd talar om "Boil volume" som kan sättas till något annat än volymen. Det påverkar humleutvinningen. Hur brukar ni göra?
Och Fredrik, receptutdraget var bara ett exempel ur samlingen. Mitt första experiment kommer antagligen att bli:
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercal ... le%20skutt
Även det är kanske lite långt i mäskningsfasen, men det är inte så många steg i alla fall. Däremot står det angivna utdraget med på todo-listan. När rutinerna satt sig lite.
-
seriebryggaren
- Torrhumlare

Du har någonting som heter boil volume och den är 16L. För mig kokar det
det bort dubbelt så mycket.
Du kan ha 16L vört och fylla på med vatten under koket när det går under
15L. Det är inte jätte kritskt. Om du fyller på ska det vattnet också koka så att
koket inte avbryts.
Om det är första gången skulla jag förenkla mäsk schemat som Fredrik säger.
Ta en enda 90min försockringsrast på 65 grader. Och sen mäska ut. Om det
är BIAB så är temp höjningen från 65 till 78 grader besvärlig att göra med
spisplatta. Man kan spara lite vatten och tillsätta som kokande så går temp
höjningen snabbare.
det bort dubbelt så mycket.
Du kan ha 16L vört och fylla på med vatten under koket när det går under
15L. Det är inte jätte kritskt. Om du fyller på ska det vattnet också koka så att
koket inte avbryts.
Om det är första gången skulla jag förenkla mäsk schemat som Fredrik säger.
Ta en enda 90min försockringsrast på 65 grader. Och sen mäska ut. Om det
är BIAB så är temp höjningen från 65 till 78 grader besvärlig att göra med
spisplatta. Man kan spara lite vatten och tillsätta som kokande så går temp
höjningen snabbare.
Skål
/Sb
/Sb
Inte så särskilt kritisk men bra att göra.beerjens skrev: Hur kritisk är kokningstiden innan första humlegivan? Den tiden står inte med i recepten, men jag antar att man kan koka en "stund" och sedan starta klockan och humlen?
Det finns de som hävdar att man ska koka minst 30 minuter innan tillsats av första humlegivan.
Men jag kan inte säga att det blir en bättre öl.
Möjligen om man brygger en lager och vill vara 100% säker på att koka bort all DMS för att undvika grönsakstoner.
Härliga tider, strålande tider