1993-2011 (Fina år)

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

1993-2011 (Fina år)

Inlägg av bohumle »

Hej

Nu är jag inte längre medlem i SHBF. Jag betalade inte det sista inbetalningskortet för ett nytt år. Varför gör jag så hår då? Det är av lite olika saker. Jag blev som sagt var medlem 1993, jag har alltid varit en via medlemskortet en stödjande medlem av föreningen. Jag läste i AB i slutet av 1992 en artikel om att brygga öl i småskalig volym så som bryggerierna gjorde.

Eftersom jag var intresserad av att brygga öl samt som många andra bryggt öl med ölsatser som inte alltid blev så där väldigt lyckade så nu kommer jag inte riktigt i håg om artikeln i AB länkade vidare (inte Internet, detta var på stenåldern) till SHBF.

I vilket fall så kom jag i kontakt med föreningen och skrev på ett medlemskap, vilket tog ca 8 månader innan jag hörde något. Ett typiskt rip off förenening gick ju tanken. Men sen i början av 1994 så kom första tidningen tillsammans med ett medlemsnr.

Jag har nästan alla nummer från 1993-2011 sparade. Det var via tidningen samt något år senare med Ekkelin&Lundgrens bok som jag lärde mig att brygga.

Ifrån 1994-1998, innan jag blev uppkopplad, så var det tidningen Bryggaren som var mitt universitet. Det var ett bra universitet, jag lärde mig mycket.

Jag har sett många olika ordföranden genom åren: Palle, Håkan, Kenneth, Charles, Peter m.m. Jag skall va snäll här och inte recensera dom olika Hövdingarna. Jag gör ett undantag, Peter tyckte jag var den absolut bästa ordföranden SHBF haft.

Sen kom ju Nätet och mycket kunskap hämtades där, men jag tyckte dock att tidningen höll god klass så jag betalade och var nöjd.

Dom sista 10 åren så tyckte jag att tidningen gav mig allt mindre utbyte, ja, jag vet att en förening är vad medlemmarna gör den till, så även fackföreningar, dom flesta klagar men hur många dyker upp på träffarna.

Jag tyckte att föreningen bytte ordförande för ofta, dom klagade på det och det, det verkar som om det tidigare gardet var lite tuffare.

Sen det sista strulet med tidningen som inte kom, som till slut blev en pdf, nej det var ingen höjdare. Ingen heller som tog på sig ansvaret för tidningstrulet, jo en gjorde det, Almkvist, heder åt honom. Den ansvarige svarade aldrig.

Det är det sista samt att det verkar lite håglöst, ok den senaste tidningen var ju hoppingivande.

Jag har varit en fotsoldat i 18 år så jag tycker att jag kan avsluta medlemskapet med heder.

Jag önskar föreningen samt Bryggaren all framgång i framtiden.

Jag tackar er alla att ni gjort mig till en hyfsad Hembryggare med goda baskunskaper i konsten att brygga ett gott öl.

Relax, have a homebrew

Bo
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: 1993-2011 (Fina år)

Inlägg av Malt Magnus »

Alltid synd att mista en medlem....

Fortsätt brygga , så får vi alla tacka för den här tiden.

/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Skriv svar