Kolsyresätta i expansionskärl?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Karpen
Torrhumlare
Torrhumlare

Kolsyresätta i expansionskärl?

Inlägg av Karpen »

Jag har lite funderingar på att bygga någon anordning för att kolsyresätta ölen innan jag tappar den på flaska, mest för att slippa bottensatsen.

Min plan är att bygga detta av ett expansionskärl på 30+ liter från nån värmepanna eller vad man kommer över. Sen försöka få tag i en kolsyresläckare att koppla på för att kolsyresätta. För att slutligen tappa upp på flaska med en beergun.

Misstänker att det är bra att ha en regulator också, men är detta ett måste? Kan man inte reglera själv (lite mer jobb dock)

Finns det nån som har byggt något liknande?
Är det något jag inte tänkt på? ...eller har jag helt enkelt tänkt helt fel?

Har fått för mig att många använder cornelius fat till detta, men jag vill helst ha 30 liter.
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Kolsyresätta i expansionskärl?

Inlägg av Malt Magnus »

Ta två Cornelius fat då....

Den enklaste lösningen är oftast den bästa.

/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CalleT »

Låter generellt sätt olämpligt då jag inte tror expansionskärl el. dyl. är helt garanterade att tåla så stora tryck (typen av svetsfogar m.m.). Låter som en farlig "lek". En regulator måste du absolut ha om du ändå skall leka med detta, annars kan det bli livsfarligt med en gång!! De flesta tuber (även de minsta) håller 50 bar utan regulator, och om du släpper på fortare än ölet hinner lösa koldioxiden rusar trycket blixtsnabbt upp. Du kan ju blåsa ut hela rummet om det smäller! Tänk på att även vid normala "fat-tryck" på någon bars tryck (med regulator), så kan ett så stort kärl ändå bli fullständigt livsfarligt om det smäller, lite beroende på hur stor "gas-fickan" i toppen är. Jag tycker du skall låta bli.
Om du absolut måste ha 30 liter, så skulle jag köpa ett begagnat bryggerifat (brukar finnas då-och-då på nätauktioner etc.) eller så köper du ett nytt (med öl i, finns i systembolagets beställningssortiment) och struntar i att lämna tillbaka det (depositionsavgiften blir du så klart av med). Kopplingar, tub och regulator tillkommer såklart också.

/Calle

Edit: Eller så följ förslaget ovan! Ta två corleneliusfat.
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

CalleT skrev:Låter generellt sätt olämpligt då jag inte tror expansionskärl el. dyl. är helt garanterade att tåla så stora tryck (typen av svetsfogar m.m.). Låter som en farlig "lek". En regulator måste du absolut ha om du ändå skall leka med detta, annars kan det bli livsfarligt med en gång!! De flesta tuber (även de minsta) håller 50 bar utan regulator, och om du släpper på fortare än ölet hinner lösa koldioxiden rusar trycket blixtsnabbt upp. Du kan ju blåsa ut hela rummet om det smäller! Tänk på att även vid normala "fat-tryck" på någon bars tryck (med regulator), så kan ett så stort kärl ändå bli fullständigt livsfarligt om det smäller, lite beroende på hur stor "gas-fickan" i toppen är. Jag tycker du skall låta bli.
Om du absolut måste ha 30 liter, så skulle jag köpa ett begagnat bryggerifat (brukar finnas då-och-då på nätauktioner etc.) eller så köper du ett nytt (med öl i, finns i systembolagets beställningssortiment) och struntar i att lämna tillbaka det (depositionsavgiften blir du så klart av med). Kopplingar, tub och regulator tillkommer såklart också.

/Calle

Edit: Eller så följ förslaget ovan! Ta två corleneliusfat.
Risken med tryck måste väl finnas i corneliusfat också, kan inte tänka mig att de håller för 50bar om vi avser sprängtryck utan säkerhetsventil, för en sådan brukar finnas på expansionskärl också. Kolla att öppningtrycket på "ditt" kärl är tillräckligt för kolsyretrycket du vill innesluta bara.

Systemfaten har jag aldrig reflekterat över, är det samma kopplingar som till cornelius? Priset var väl ändå skapligt 625:- i pant. + öl för 1100-1600:-
/Eric
Karpen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Karpen »

Vad jag har sett tål expansionskärl runt 6 bar, det har jag fått för mig att det ska räcka. Självklart tänkte jag ha säkerhetsventil, men regulator är alltså ett krav.

Ett ölfat är annars ingen dum idé, borde gå att koppla på tycker jag. Nån som vet vilket tryck ett ölfat pallar för?

Två corneliusfat skulle jag kunna leva med... om det inte vore för priset.
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

Hej!

Tittar jag på rostfria expansionkärl tex i Rinnkaby rörs katalog
så har gavlarna absolut inte den kupning som är typisk för tryckkärl. Varning #1

Erfarenhetsmässigt så är plåtjockleken inte heller tillräckligt tilltagen för tryck+säkerhetsmarginal. Varning #2

Svetsfogarna på kärlets insida är inte efterbehandlade till livsmedelsgodkänd nivå. Varning #3

Vanliga expansionkärl är konstruerade för sk öppna system. Varning #4

Jobbar själv sedan lång tid i VVS-nära tillverkningsföretag
men kör själv ändå med 30 lit bryggerifat eller 19 lit Corny.
Dryckesfat har utöver trycksäkerheten ett fantastiskt utbud av Fatkopplingar,reservdelar och tillbehör.
Så man skulle kunna säga att det hjulet är redan uppfunnit och väl etablerat. :wink:

Var rädd om dig!
tycker Raasken
Karpen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Karpen »

Raasken skrev:Hej!

Tittar jag på rostfria expansionkärl tex i Rinnkaby rörs katalog
så har gavlarna absolut inte den kupning som är typisk för tryckkärl. Varning #1

Erfarenhetsmässigt så är plåtjockleken inte heller tillräckligt tilltagen för tryck+säkerhetsmarginal. Varning #2

Svetsfogarna på kärlets insida är inte efterbehandlade till livsmedelsgodkänd nivå. Varning #3

Vanliga expansionkärl är konstruerade för sk öppna system. Varning #4

Jobbar själv sedan lång tid i VVS-nära tillverkningsföretag
men kör själv ändå med 30 lit bryggerifat eller 19 lit Corny.
Dryckesfat har utöver trycksäkerheten ett fantastiskt utbud av Fatkopplingar,reservdelar och tillbehör.
Så man skulle kunna säga att det hjulet är redan uppfunnit och väl etablerat. :wink:

Var rädd om dig!
tycker Raasken
Ok, ni har övertygat mig. Att betala dubbla priset för ett fat istället är nog värt i slutändan. Speciellt när kopplingar och allt ska på som du skriver. Jag hade en fin idé, synd att den var så dum bara :)

Känner någon till någon guide el. dyligt för vad man behöver för att använda ett 30 lit bryggerifat?

Eller Raasken kanske vill skriva en snabb genomgång vad han har? :wink:
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

Hej igen!

Fatkoppling typ A eller G tog jag, minns just nu inte vilken som är den trekantiga av dem.
Se: http://www.micromatic.com/draft-keg-bee ... d-801.html
För inköp av fatkoppling: http://www.3dab.se/ Kass sida , ring dem i stället.
PICT2062_cr.jpg
Två kulventiler ville jag ha (gula vred).G-1/2"
En 90° vinkel satte jag vid ölutloppet för att skona slangkröken.
Slangnippel för kolsyreanslutningen (vid blå manchetten).
Regulator till kolsyran : http://shop.humle.se/se/art/regulator-t ... yretub.php

Direkt efter fatkopplingen har jag drygt 2m sk sytråd. Ölslang restriktor "sytråd" (3.0 mm i.d., 4.8 mm y.d.), 8738
Men det behövs lite skarvdon emellan: John Guest snabbkoppling för ölslang (adapter 9.5 mm y.d. - 4.8 mm y.d.) 8778
Sen kommer Cobra-tappen (pick-nick-tapp). Tappkran i plast 8921
Men det behövs igen lite skarvdon emellan: John Guest snabbkoppling för ölslang (adapter 9.5 mm y.d. - 4.8 mm y.d.) 8778
Och så var det den där: Ölslang (6.7 mm i.d., 9.5 mm y.d.), 8737
(Själv nöjer jag mig med skarv-bitar på 5-6cm av denna.)

Nu kommer finalen:
I Cobra-tappens utlopp tvingar man in en bit av den grövre slangen 20-30cm beroende på vilka flaskor man har (höjden).
Utanpå grova ölslangen trär man en silikonpropp som då blir justerbar i höjdled beroende på vilken flaska som skall fyllas.
Silikonpropp (konisk 22/17 mm) med borrat hål, passar ölflaska, 8052.

Se även: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3965

Detta var min lösning, det finns andra sätt men de har jag ännu inte provat :P

Nöjd?
Undrar Raasken
Karpen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Karpen »

Raasken skrev:...
Nöjd?
Undrar Raasken
Jag är mer än nöjd!
Tusen tack för all information, nu har jag lite att läsa och fundera på.
Karpen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Karpen »

Jag kom av en slump över det mesta jag behöver i helgen.
En 10 kg kolsyreflaska med regulator samt två st 30 L fat. Som bonus följde även kyl och ölkran med, kan nog komma till användning nån gång :wink:
Blir till att bygga en flaskfyllare enligt Raaskens beskrivning, sen är det bara att köra.

Så nu är alla planer som innefattar expansionskärl officiellt nedlagda :)
Skriv svar