För gammal öl?

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Karpen
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2010-06-03 21:13
Ort: Järfälla

För gammal öl?

Inlägg av Karpen »

Jag kom över en ölanläggning i helgen, inklusive två st 30L fat. Jag hade ju tänkt fylla dessa fat själv, men när jag hämtade det märkte jag att nån redan fyllt det ena. Pripps står det på fatet. Nu är det ganska gammalt fat... väldigt gammalt... bäst före 2005 :shock:

Så frågan lyder: Hur tror ni öl med bäst före datum 6 år tillbaka i tiden smakar? Nån som har vågat smaka ett så gammalt fulöl tidigare? :D
Användarens profilbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 230
Blev medlem: måndag 2008-03-10 12:57
Ort: Stockholm, Södermalm

Re: För gammal öl?

Inlägg av tio Pepe »

Inget är omöjligt, men med stor sannolikhet är det dåligt. Om det är vanlig Pripps starköl under 6% och har stått i rumstemperatur över ett år så är oddsen dåliga. Jag smakade en gång på några burkar vanlig starköl som stått i rumstemperatur ett år. De var alla odrickbara.

Om det har stått svalt så ökar oddsen för att det ska gå att dricka. Jag har hembryggt öl som stått ett år i en källare som är sval åtta månader om året, och den var OK.

Sen kan det ju vara något annat i fatet. Ett starkare öl eller kanske någon har fyllt det senare med hembryggt eller vad som helst.

Prova, men vänta dig inget.
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Karpen
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2010-06-03 21:13
Ort: Järfälla

Re: För gammal öl?

Inlägg av Karpen »

tio Pepe skrev:Inget är omöjligt, men med stor sannolikhet är det dåligt. Om det är vanlig Pripps starköl under 6% och har stått i rumstemperatur över ett år så är oddsen dåliga. Jag smakade en gång på några burkar vanlig starköl som stått i rumstemperatur ett år. De var alla odrickbara.

Om det har stått svalt så ökar oddsen för att det ska gå att dricka. Jag har hembryggt öl som stått ett år i en källare som är sval åtta månader om året, och den var OK.

Sen kan det ju vara något annat i fatet. Ett starkare öl eller kanske någon har fyllt det senare med hembryggt eller vad som helst.

Prova, men vänta dig inget.
Jag har ingen aning hur fatet har stått, antagligen rumstemperatur. Dock är jag hyfsat säker på att det är vanlig starköl i :(

Blir till att prova när jag fyllt på kolsyra i tuben, men jag väntar mig inte att smaklökarna kommer göra bakåtvolter av lycka direkt. Hoppas på att det inte är ett trögflytande grönt klägg som kommer ut bara :wink:
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: För gammal öl?

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Jag har provat öl som legat 140 år på flaska som min äldsta variant.

Har provat ett flertal öl som varit mycket äldre än 6 år.

På fat har jag nog som äldst provat öl då de stått 4-5 år, men bör ju inte vara någon skillnad.

Var det öl från början som åkte i så skall det väl i värsta fall ha surnat, du kommer inte att bli sjuk av det, mer än av vanlig öl.
Prova på!
Skriv svar