Så frågan lyder: Hur tror ni öl med bäst före datum 6 år tillbaka i tiden smakar? Nån som har vågat smaka ett så gammalt fulöl tidigare?
För gammal öl?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
För gammal öl?
Jag kom över en ölanläggning i helgen, inklusive två st 30L fat. Jag hade ju tänkt fylla dessa fat själv, men när jag hämtade det märkte jag att nån redan fyllt det ena. Pripps står det på fatet. Nu är det ganska gammalt fat... väldigt gammalt... bäst före 2005 
Så frågan lyder: Hur tror ni öl med bäst före datum 6 år tillbaka i tiden smakar? Nån som har vågat smaka ett så gammalt fulöl tidigare?
Så frågan lyder: Hur tror ni öl med bäst före datum 6 år tillbaka i tiden smakar? Nån som har vågat smaka ett så gammalt fulöl tidigare?
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

- Inlägg: 230
- Blev medlem: måndag 2008-03-10 12:57
- Ort: Stockholm, Södermalm
Re: För gammal öl?
Inget är omöjligt, men med stor sannolikhet är det dåligt. Om det är vanlig Pripps starköl under 6% och har stått i rumstemperatur över ett år så är oddsen dåliga. Jag smakade en gång på några burkar vanlig starköl som stått i rumstemperatur ett år. De var alla odrickbara.
Om det har stått svalt så ökar oddsen för att det ska gå att dricka. Jag har hembryggt öl som stått ett år i en källare som är sval åtta månader om året, och den var OK.
Sen kan det ju vara något annat i fatet. Ett starkare öl eller kanske någon har fyllt det senare med hembryggt eller vad som helst.
Prova, men vänta dig inget.
Om det har stått svalt så ökar oddsen för att det ska gå att dricka. Jag har hembryggt öl som stått ett år i en källare som är sval åtta månader om året, och den var OK.
Sen kan det ju vara något annat i fatet. Ett starkare öl eller kanske någon har fyllt det senare med hembryggt eller vad som helst.
Prova, men vänta dig inget.
tio Pepe
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Re: För gammal öl?
Jag har ingen aning hur fatet har stått, antagligen rumstemperatur. Dock är jag hyfsat säker på att det är vanlig starköl itio Pepe skrev:Inget är omöjligt, men med stor sannolikhet är det dåligt. Om det är vanlig Pripps starköl under 6% och har stått i rumstemperatur över ett år så är oddsen dåliga. Jag smakade en gång på några burkar vanlig starköl som stått i rumstemperatur ett år. De var alla odrickbara.
Om det har stått svalt så ökar oddsen för att det ska gå att dricka. Jag har hembryggt öl som stått ett år i en källare som är sval åtta månader om året, och den var OK.
Sen kan det ju vara något annat i fatet. Ett starkare öl eller kanske någon har fyllt det senare med hembryggt eller vad som helst.
Prova, men vänta dig inget.
Blir till att prova när jag fyllt på kolsyra i tuben, men jag väntar mig inte att smaklökarna kommer göra bakåtvolter av lycka direkt. Hoppas på att det inte är ett trögflytande grönt klägg som kommer ut bara
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Inlägg: 1018
- Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: För gammal öl?
Jag har provat öl som legat 140 år på flaska som min äldsta variant.
Har provat ett flertal öl som varit mycket äldre än 6 år.
På fat har jag nog som äldst provat öl då de stått 4-5 år, men bör ju inte vara någon skillnad.
Var det öl från början som åkte i så skall det väl i värsta fall ha surnat, du kommer inte att bli sjuk av det, mer än av vanlig öl.
Prova på!
Har provat ett flertal öl som varit mycket äldre än 6 år.
På fat har jag nog som äldst provat öl då de stått 4-5 år, men bör ju inte vara någon skillnad.
Var det öl från början som åkte i så skall det väl i värsta fall ha surnat, du kommer inte att bli sjuk av det, mer än av vanlig öl.
Prova på!