Hejsan
Har precis fått klart en IPA som enligt mitt tycke är bra i smak. Den ligger på 6,1% alc.
Jag har tappat över den på fat och fått i 1 bars tryck (skakat och stått i ca 2 veckor med det trycket). Den har stått vid 1-3 grader C.
Därefter tappning på flaska. Det gick lite för lätt att tappa på flaska. Inget skumsprut eller sådant (redan där blev jag misstänksam om att något var fel). Efter koll så såg jag att det var 1 bar i fatet (genom att koppla in manometern som i det läget var tömd på tryck).
När jag slår upp på glas (från den fyllda flaskan) är det på tok för lite skum och inte direkt någon kolsyra i ölen. Smakar alltså avslagen.
Jag har nu slått tilbaks samtliga flaskor på fatet och påbörjat fyllning av fatet med kolsyra igen.
Vad kan gått snett?
Fatet läcker inte!
Behöver man högre tryck beroende på alkoholhalt (långsökt) för att smaken ska bli balanserad.
Jag har för avsikt att pumpa i ca 1,3-1,4 bar men det ska ju inte behövas för en ale.
Någon som har råkat ut för samma?
Hälsn Tomas
Kolsyrenivå - tryck
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Re: Kolsyrenivå - tryck
Du förlorar nog en hel del kolsyra under tappningen, även om det inte syns att det skummar särskilt mycket. Prova med att tappa en flaska och låta den vila ett tag tills den stabiliserat sig vid lämplig serveringstemperatur. Det är nog enda sättet att reda ut problemet eftersom det beror en hel del på hur du tappar på flaska.