Min jodoforflaska läckte ut i plastpåsen jag förvarade den i och jag har nu runt 30ml som jag vill göra mig av med.
Måste man återvinna på återvinningsstation eller går det bra att hälla så små mängder i avloppet?
Får man hälla ut Jodofor i avloppet?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Får man hälla ut Jodofor i avloppet?
Hej!
Häll ut det och tänk på hur otroligt liten volym det egentligen är.
Har inte US-Army en regel som säger: Dont ask, dont tell...
fast inom ett helt annat ämne då förstås
Mvh Raasken
Häll ut det och tänk på hur otroligt liten volym det egentligen är.
Har inte US-Army en regel som säger: Dont ask, dont tell...
fast inom ett helt annat ämne då förstås
Mvh Raasken
Precis som Raasken säger. Häll ut bara. Om du inte hade spilt ut det i påsen, så skulle du ju blandat det med vatten för desinficering, och sedan i slutändan ÄNDÅ hällt ut det i avloppet, eller? spola bara efter med mycket vatten så blir det samma sak.
Jodofor är mycket aggresivt och kommer reagera med lorten i avloppet och oskadligöras på vägen till reningsverket med så här små mängder. De skulle dock bli sura på verket om du hällde ut stora mängder i industriell skala, då det skulle slå ut den biologiska reningen i renngsverket. I slutändan när allt brutits ned bildas dock jodsalter som är normalt förekommande i naturen, så det blir ingen miljöbelastning på lång sikt. Det är dock lätt att förgifta sig själv med jod-haltiga produkter så respekt måste man ändå ha när man hanterar det.
Mvh
/Calle
Jodofor är mycket aggresivt och kommer reagera med lorten i avloppet och oskadligöras på vägen till reningsverket med så här små mängder. De skulle dock bli sura på verket om du hällde ut stora mängder i industriell skala, då det skulle slå ut den biologiska reningen i renngsverket. I slutändan när allt brutits ned bildas dock jodsalter som är normalt förekommande i naturen, så det blir ingen miljöbelastning på lång sikt. Det är dock lätt att förgifta sig själv med jod-haltiga produkter så respekt måste man ändå ha när man hanterar det.
Mvh
/Calle
Tack för svar, häller ju även ut jästen som är bra för reningsverken så det blir kanske plus minus noll i slutändan