New Zealand Pale Ale i SM

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2011 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

New Zealand Pale Ale i SM

Inläggav Olof » torsdag 2011-03-31 15:56

Hej,
Jag tänkte ställa upp i SM med ett av mina öl men funderar över i vilken kategori ölet platsar.
Ölet kan beskrivas som en APA fast med humle från Nya Zeeland istället, är det klass 11C (Specialöl-Modifierade öl) som gäller då?

Tack på förhand
Olof
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: torsdag 2011-03-31 15:45

Re: New Zealand Pale Ale i SM

Inläggav ekstedt » torsdag 2011-03-31 16:08

Olof skrev:Hej,
Jag tänkte ställa upp i SM med ett av mina öl men funderar över i vilken kategori ölet platsar.
Ölet kan beskrivas som en APA fast med humle från Nya Zeeland istället, är det klass 11C (Specialöl-Modifierade öl) som gäller då?

Tack på förhand


Jag lämnade in en dylik öl som APA i fjolårets SM och fick inga avdrag eller kommentarer för just att humlen inte skulle vara amerikansk.

/Fredrik
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: New Zealand Pale Ale i SM

Inläggav assistredo » torsdag 2011-03-31 16:53

I definitionen för för APA står ju uttrycklingen "... med amerikanska humlesorter." resp. "Amerikanska humlesorter används..." så man kanske inte kan vara säker på att domarna i år är på samma linje.

Ett klarläggande från domarkommittén kanske skulle vara på sin plats.

Sen kan man ju tycka att den här definitionen inte är så lyckad. I Amerika odlas ju många humlesorter men oftast menas ju - vilket formellt egentligen inte är självklart - de här med uttalad citruskaraktär när man säger "amerikanska". Sen finns det ju flera sorter som överenstämmer i smak- och arom med både tyska och engelska mm.

Jfr man med defintionen för amerikansk brown ale så sägs där att "Amerikansk humle dominerar men även engelska och tyska sorter mixas friskt."

M a o är det att humlearom- och smak ska kännas "amerikanskt" eller att sorter därifrån ska användas oavsett vilken karaktär de har?

De här nyzeelaändska m fl har ju dykt upp på senare år och används även i Amerika.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: New Zealand Pale Ale i SM

Inläggav bohumle » fredag 2011-04-01 10:45

Hej

Det verkar va så att den svenska deffen är hårdare än den amerikanska, utdrag från den svenska: "... med amerikanska humlesorter." resp. "Amerikanska humlesorter används..." Utdrag från Bjcp 2008: Usually a moderate to high hop flavor, often showinga citrusy American hop character (although other hop varieties
may be used).


Bo
Användarvisningsbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 431
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Re: New Zealand Pale Ale i SM

Inläggav ekstedt » fredag 2011-04-01 12:14

bohumle skrev:Hej

Det verkar va så att den svenska deffen är hårdare än den amerikanska, utdrag från den svenska: "... med amerikanska humlesorter." resp. "Amerikanska humlesorter används..." Utdrag från Bjcp 2008: Usually a moderate to high hop flavor, often showinga citrusy American hop character (although other hop varieties
may be used).


Bo


Det verkar ju mycket vettigare att beskriva vilka smakegenskaper som förväntas, snarare än vilka ingredienser som ska användas. Men det sistnämnda är kanske mer tänkt som en hjälp till bryggaren snarare än ett krav. Eftersom ölen provas blint så är det förstnämnda ändå det enda som domarna kan gå efter. Det var nog därför som jag klarade mig utan avdrag; Riwaka som ingick i humlemixen har en del citrustoner.

/Fredrik
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: New Zealand Pale Ale i SM

Inläggav Kalle » tisdag 2011-04-12 09:22

Vet inte om det står i reglerna för hur dömningarna går till. Men vi i domarkommitens framför alltid att det är resultatet som räknas, dvs, om du har använt Nya Zealands humle och ändå upplever ölet som en typisk APA, ska du lämna in den i Klass 4C.

Kalle Andersson
Domarkommiten
Användarvisningsbild
Kalle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 211
Blev medlem: måndag 2006-10-09 21:15
Ort: Stockholm, Södermalm

Re: New Zealand Pale Ale i SM

Inläggav berglund » tisdag 2011-04-12 16:06

Hej. Jag hade en liknande brygd och ett liknande huvudbry som dig förra året.

Jag hade 10 flaskor av den så det blev helt enkelt både och.

Som APA blev utlåtandet att den inte var tillräckligt maltig.
Som modifierad APA så var det för mycket malt. Det tycker jag var underhållande.

/Hans
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
berglund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 100
Blev medlem: onsdag 2009-01-28 20:55

Re: New Zealand Pale Ale i SM

Inläggav fredrik.stahl » tisdag 2011-04-12 16:23

Oj, nu kanske jag har tänkt fel. Men under 11C står det ju att ölen ska placeras i en underklass om den kan inplaceras där. T.ex. om en udda extraktgivare använts så ska det normalt inte räknas som 11C om det inte tydligt förändrar karaktären. Det tolkar jag som att det ska vara ett stort avsteg från den ursprungliga öltypen. Men det gör förstås att det blir svårt att vinna på en öl som har en försiktig, mer balanserad modifiering oavsett om man väljer den ursprungliga klassen eller 11C.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön


Återgå till SM 2011

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron