Öltypsdefinitioner online
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Öltypsdefinitioner online
konstigt... jag ska testa att importera dom på en annan dator...
Okej, nu har jag lekt lite med filen och BeerSmith installerat på Linux (med Wine).gedman skrev:Ja, jag kommer till steget "Då ser jag SHBF 2009 style guide där Scratch Pad vanligvis finns." Den är helt blank...
Första gången jag öppnade filen var det inga "Styles". Då fick jag gå på Tools -> Options och ändra "Beer Style Guide to Display" till "All".
Det funkar inte om du har en begränsning så bara tx. BJCP 2008 visas, men om du sätter att alla öltyper ska visas ska du kunna se dom nya SHBF 2009 öltyperna.
Sen kopierar du dom till "Beer Styles" varefter du kan återgå till Tools -> Options och ändra "Beer Style Guide to Display" till "SHBF 2009".
Tack! Funkade utmärkt.
-
Staffan Ulfberg
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
Nu har vi lagt upp en BeerXML-exportfunktion på SHBFs typdefinitionssida. Dvs den BeerXML som finns där genereras från databasen pn demand, och den kommer alltså att uppdateras automatiskt när nya definitioner kommer.
Notera att de typdefinitioner som ligger upp just nu inte är helt 100% korrekta. Planen är dock att 2009 och 2010 års definitioner kommer att finnas före SM.
Vad gäller BeerXML-formatet så är detta en första version, och kommentarer kring ifall det funkar vore bra! Eftersom BeerXML inte är speciellt väl standardiserat fanns det en del frågetecken kring hur saker skall vara...
Staffan
Notera att de typdefinitioner som ligger upp just nu inte är helt 100% korrekta. Planen är dock att 2009 och 2010 års definitioner kommer att finnas före SM.
Vad gäller BeerXML-formatet så är detta en första version, och kommentarer kring ifall det funkar vore bra! Eftersom BeerXML inte är speciellt väl standardiserat fanns det en del frågetecken kring hur saker skall vara...
Staffan
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Suveränt. Då slipper jag manuellt lägga in deffarna i framtiden.Staffan Ulfberg skrev:Nu har vi lagt upp en BeerXML-exportfunktion på SHBFs typdefinitionssida. Dvs den BeerXML som finns där genereras från databasen pn demand, och den kommer alltså att uppdateras automatiskt när nya definitioner kommer.
Staffan
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

I samband med färdigställandet av registreringssystemet för tävlande öl till SM 2010 har vi korrekturläst
den version avtypdeffarna som är upplagda online. Vi hittade då en del fel som nu har justerats. Om någon
har laddat ner dem eller på annat sätt använder sig av en kopia så rekommenderar vi att ladda ner dem igen.
En direktlänk in till huvudsidan för 2009-års typdeffar finns på denna länk.
den version avtypdeffarna som är upplagda online. Vi hittade då en del fel som nu har justerats. Om någon
har laddat ner dem eller på annat sätt använder sig av en kopia så rekommenderar vi att ladda ner dem igen.
En direktlänk in till huvudsidan för 2009-års typdeffar finns på denna länk.
My hope is hops
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Jag hittar inte exportfunktionen på typdefinitionssidan. Är den borta eller är det jag som är mosig i skallen av allt julgodis?
- assistredo
- Maltrostare

Ursäkta - en dum fråga - vad är vitsen med att tillgång till det här (export etc.)? Typdefinitionerna finns ju att läsa i pdf-format.
Björn Petersson
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

För det som kör BeerSmith är det väl uppenbart, då får man in typdefinitionerna direkt i programmet. Jag gör inte det men är lat och kopierar hellre än skriver in på nytt. Och så fick jag en impuls att börja skriva en tabell över öltyper mot jästsorter - jag har sett en del exempel på det men inget som känns tillräckligt.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Exportknappen är i högerkant på tabellen på http://madeye.org/styles/
Det är fortfarande 2009 som är de senaste ser jag men ändringarna till 2010 är minimala
om jag kommer ihåg rätt.
Det är fortfarande 2009 som är de senaste ser jag men ändringarna till 2010 är minimala
om jag kommer ihåg rätt.
My hope is hops
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Utmärkt, tack!
- elisa altaparro
- Nybryggare

Det låter intressant
Jag är nog kôrk som vi brukar säga här i Skaraborg men jag klarar inte av att få dom att visa sig under tools - options.
Jag har börjat göra deffarna själv. Jag såg när dom nedladdade blinkade förbi första gången i Beersmith att den som kodat in där hade samma problem som jag. När man matar in färgen vill programmet ha SRM som den sedan räknar om till EBC i list och receptvyn. Jag försökte räkna om den men då får programmet frispel.
Någon idé på vad jag kan göra mer än att fortsätta kopiera från PDF:en och leva med att färgerna blir lite off.
/Tobbe
Jag har börjat göra deffarna själv. Jag såg när dom nedladdade blinkade förbi första gången i Beersmith att den som kodat in där hade samma problem som jag. När man matar in färgen vill programmet ha SRM som den sedan räknar om till EBC i list och receptvyn. Jag försökte räkna om den men då får programmet frispel.
Någon idé på vad jag kan göra mer än att fortsätta kopiera från PDF:en och leva med att färgerna blir lite off.
/Tobbe
----------------------------------------
http://hopfuldreams.blogspot.com/
Hopful to the bitter end.
http://hopfuldreams.blogspot.com/
Hopful to the bitter end.