Belgien

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Oskar
Torrhumlare
Torrhumlare

Belgien

Inlägg av Oskar »

Jag och brorsan åker ner till Belgien i mitten av december. Så nu behöver vi massor med bra tips på vilka bryggeri som är roligast att besöka och vilka caféer med störst sortiment.
Användarens profilbild
Dan Nilsson
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Dan Nilsson »

Frågan var tudelad så jag skriver några rader om mina bästa tips på de två frågorna:

Del I:
1. Drie fontainen (Roligaste bryggeriet med godaste ölen)
Armand bjuder på sig själv och olika lambik direkt ur faten. Kostar inget, men man blir så glad av att få vara där och handla billigt att man tvingar på killen en hel hög med Eurosar. Glöm inte att besöka broderns resturang och dricka årgångsgeuze (1997) för ynka 8 Eurosar flaskan.

2. Dolle breuwers (Roligaste bryggeriet)
Bryggarens mamma i 75 års åldern kommer insusande på moped och underhåller i över en timma, delvis med förödmjukande historier från bryggarens barndom. Ölen är starka, välhumlade och med galna namn. (Dolle betyder galna).

3. Brasserie Fantome (Godaste saissonen)
Har inte själv besökt familjebryggeriet, men på en ölfestival i Rochefort fick jag smaka på deras tuttifruttismakande Sassion. Friskt rent och barnsligt gott. De jag senare testat på flaska har inte varit i närheten.

4. Cantillion (Äldsta lambikbryggeriet med suraste ölen)
Etablerades på 1800 talet och deras modernaste utrustning är från 1930. De brygger bara några få gånger per året. De ligger centralt i Bryssel och man får slanta för en rundtur, som oftast leds av någon inhyrd förmåga. Dock är familjen alltid på plats vid provsmakning och försäljning. Försök gärna köpa deras suveräna vinäger.

Del II:
Café Delerium har flest öl alla kategorier och utan konkurrens. Studentställe som lägger på 15% om band spelar. Ölmenyn är i stil med telefonkatalogen och priserna hyfsat humana. Läs på, eller ta med ölbok för ljudvolymen och trängseln i baren gör att man inte kan diskutera så lätt med personalen.
Senast redigerad av Dan Nilsson den onsdag 2006-11-22 12:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Oskar
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Oskar »

Tackar Danne!
Ska genast maila Armand och förvarna att de dolle broders är på väg ;-)
Skriv svar