Stegmäska och laka i samma kärl.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

MarkusJ
Delmäskare
Delmäskare

Stegmäska och laka i samma kärl.

Inlägg av MarkusJ »

Kära hembryggare!

Skulle det vara möjligt att modifiera en kylväska med en doppvärmare från en vattenuppkokare och sedan installera den vanliga lakningsanordningen
som man brukar modifiera sin kylväska med i samma?

Jag hade även tänkte att sitta med en stektermometer och övervaka allt som en hök så att mäskningen hamnar på rätt temperatur.
62 grader i 30 min och 72 grader i 30 min. Eventuellt lyxa till det med en universaltermostat i framtiden.

Skulle det även vara möjligt att sköta vörtkoket i samma kärl?

Jag har inte bryggt något tidigare och har tänkt att brygga många små satser(mindre än 20 liter) nu i början.
Mina ledord för detta bygge är ekonomi, minimalism och kvalitet.

Jag vill inte börja med någon enkel ölsats från ÖoB utan jag vill kasta mig in i det riktiga på en gång.

Vad ser ni för problem med detta? Och vad kan vara bra att tänka på?

Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
Markus
Jaknil
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Stegmäska och laka i samma kärl.

Inlägg av Jaknil »

Du säger att du vill prova mindre satser först, har du sett denna?
"Helmaltsbryggning med minimalt bryggverk"
http://www.shbf.se/documents/Helmaltsbr ... ggverk.pdf

Jag har bara mäskat en gång, dock i kylväska med bazookascreeen som "lakanordning" som jag antar att du menar.
Skulle det vara möjligt att modifiera en kylväska med en doppvärmare från en vattenuppkokare och sedan installera den vanliga lakningsanordningen
som man brukar modifiera sin kylväska med i samma?
Rent praktiskt så går det nog bra. Jag vet inte vad kylbagen pallar för temperatur, men gissningsvis så tål den nog det. Jag har en bazzokascreen i mitt kokkärl (en moddad jäshink) tillsammans med dubbla vattenkokarelement, och dom trivs då ihop. Jag har satt fast dem så att de inte rör i varandra dock.
Jag hade även tänkte att sitta med en stektermometer och övervaka allt som en hök så att mäskningen hamnar på rätt temperatur.
62 grader i 30 min och 72 grader i 30 min. Eventuellt lyxa till det med en universaltermostat i framtiden.
Tror inte du kan köra med termostat, bränna fast risken är nog stor.

Det finns andra alternativ på forumet som också kör på samma kärl till mäskning och kok. "BIAB" eller "falskbotten" är nog bra sökord.

Mitt förslag är baserat på en ~24 liters väska med mål att få ut ca 20 liter vört och borde gå att skala:
  • Vattenfyll ca halva väskan
  • Värm upp vattnet i väskan till ~ 60 C
  • I med malten, rör om under tiden och värm på tills du är på 62. Rör du inte om så kommer den nog att bränna fast!
  • På med lock, stäng av värmen, låt stå i 30 min
  • I med lite mer vatten, rör om kraftigt (skär) för att lösa upp maltbädden som nu är rejält kompakt. Slår du bara på värmen så bränner det nog fast Värm under omrörning till 72 C (nu är väskan nog rejält full pga att malten sväller).
  • På med lock, stäng av värmen, låt stå i 30 min till
  • Rör om och värm till 78 C, låt stå ett tag för att bädden skall hinna lägga sig sen med värmen avslagen, locket på.
  • Tappa från kranen du monterat i botten på väskan och skopa tillbaka lite av vörten ned i väskan igen för att maltbädden skall få en chans att filtrera även det nedersta av vörten
  • Tappa ur sötvörten till ditt jäskärl temporärt gärna genom en slangstump för att undvika att syresätta vörten. Du kommer att få ut ca 10 liter vätska, resten fastnar i grumset.
  • I med mer vatten för att laka ordentligt och för att nå rätt slutvolym, det innebär att du vill ha samma nivå i väskan som innan tappningen nyss (så gott som full väska)
  • Rör om och värm till 78 C, låt stå ett tag för att bädden skall hinna lägga sig sen med värmen avslagen, locket på.
  • Tappa ur resten av vörten till ditt jäskärl
  • Töm väskan på grums
  • Tappa i vörten igen och koka, passa dig för att koka över!
EDIT: Efter att ha sovit på saken inser jag att du bör nog åtminstone börja med att prova ett mer BIAB liknande mäsknings/lakningsschema, för att bedömma om massan blir för tjock för att värmas direkt.

Ju mer jag tänker på det, ju mer liknar det BIAB, ta en kik på denna tråd
http://www.thebrewingnetwork.com/forum/ ... f=2&t=4650
Svensk diskussion http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=5980

Jag tycker det låter som en kul idé att bygga kokkärl från en kylväska istället för de traditionella jästunnorna . B(r)ygg så ser vi om det funkar. Kanske komplettera med en falskbotten och/eller BIAB påse?

Glöm inte att skriva hur du gjorde och hur det gick!
Skriv svar