Hög FG/SG??

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
nicklas
Nybryggare
Nybryggare

Hög FG/SG??

Inlägg av nicklas »

Hej!

Mitt första öl är nu inne på sitt andra dygn på sekundär och torrhumling efter 6 dagar primärjäsning. På dag 6 när jag tappade om bubblade det inte längre i röret (inte så länge jag orkade vänta iaf...) och det har inte börjat bubbla igen under sekundären.

Jag mätte SG tidigare idag och fick 1019, och med tanke på att det inte verkar jäsa längre så blir väl detta min FG. Så, nu undrar jag om detta inte är lite högt? Jag brygger en DIPA på torkat maltextrakt och stöpte även lite Caraamber och Caramünich. Jäst us-05. OG låg väl på ungefär 1075... Det var lite snurrigt just då :roll:

Jag testade att köra receptet i beersmith och fick estimated FG 1019 men tyckte redan då att det lät lite högt. Vad tror ni som har lite mer erfarenhet? Finns det nåt man skulle kunna göra för att få ner FG?

Tack
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Hög FG/SG??

Inlägg av Raasken »

Hej!

Prova att höja tempen till över 20° men under 25°C.
Sen kan du samtidigt skaka spannen ofta, så att din jäst virvlar upp och kanske jobbar ett tag igen.
Annars gilla läget!

Mvh Raasken
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

nicklas skrev:Hej!

Mitt första öl är nu inne på sitt andra dygn på sekundär och torrhumling efter 6 dagar primärjäsning. På dag 6 när jag tappade om bubblade det inte längre i röret (inte så länge jag orkade vänta iaf...) och det har inte börjat bubbla igen under sekundären.

Jag mätte SG tidigare idag och fick 1019, och med tanke på att det inte verkar jäsa längre så blir väl detta min FG. Så, nu undrar jag om detta inte är lite högt? Jag brygger en DIPA på torkat maltextrakt och stöpte även lite Caraamber och Caramünich. Jäst us-05. OG låg väl på ungefär 1075... Det var lite snurrigt just då :roll:

Jag testade att köra receptet i beersmith och fick estimated FG 1019 men tyckte redan då att det lät lite högt. Vad tror ni som har lite mer erfarenhet? Finns det nåt man skulle kunna göra för att få ner FG?

Tack
FG 1019 låter aningen högt men inte exceptionellt högt. Tänkbara förklaringar:
  • Hög mäsktemperatur (över 77 (edit: 67 förstås) C säg)
  • Stor andel Caraamber & Caramünich (över 10 % säg)
  • Gammal och trött jäst
Eftersom du har tappat om kommer FG nog kunna sjunka max ett par punkter. Det enda du kan göra är att tillsätta mer färsk jäst, uppodlad i förkultur, om du tycker lågt FG är viktigt.

Själv skulle jag gilla läget. Om du har gjort allt annat rätt kommer ölet nog bli gott även om det inte blir en klockren DIPA.

/Fredrik
Senast redigerad av ekstedt den måndag 2011-03-07 12:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Hej

En utjäsning på dryga 74 % är ju ingen katastrof, men en dipa vill man gärna ha ner FG några pinnar till. Prova Raaskens tips, annars är det som sagt nog bara att nöja sig som det blev.

Bo
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

ekstedt skrev:FG 1019 låter aningen högt men inte exceptionellt högt. Tänkbara förklaringar:
  • Hög mäsktemperatur (över 77 C säg)
/Fredrik

67 C borde det väl ändå vara va?

--

@nicklas:
19 är ju inte så fasligt högt, jag skulle inte bekymra mig om att försöka få ner den mer.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Janne gnoff Berglund skrev: 67 C borde det väl ändå vara va?
Ähum, givetvis. Editerade lite.
Skriv svar