Kontroll på Lakningshastighet ?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

villaangsmarken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Kontroll på Lakningshastighet ?

Inlägg av villaangsmarken »

Jag skulle vilja ha bättre kontroll på lakningshastigheten. Finns det någon enkel konstruktion för att mäta kontinuerlig lakningshastighet ? Försöker komma ifrån tidtagarur & volymsmätning med 2lit mått. Vill heller inte investera i dyra mätutrusningar.
Gjorde en testkörning med enbart vatten. genom att ha en t-koppling med sk "stigrör" för att mäta höjdskillnaden & flödet ut. Det visade sig vara trixit att få tillräckligt motsånd i utflödet för att vattnet skulle stiga i röret när hastigheten ökade. Visst fungerade den hjälpligt men det var ett väldigt känsligt system.
Och frågan är skulle det fungera med sötsliskig vört eller sätter den igen "stigröret"?
Det andra är fungerar det likadant med en värska som är "tjockare" än vatten eller sätts systemet ur spel pga sin känslighet?
Fick ett tips att använda våg men hur ska man då resonera eftersom lakvätskan blir lättare & lättare ju längre tiden går ?

MVH
harry Sirviö
villaangsmarken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Kontroll på Lakningshastighet ?

Har provat mig fram för att få till Lakningshastigheten så att den kan vara någorlunda jämn under hela lakningsprocessen.
Provde att köra med vatten & ett helt öppen kran men har begränsat utloppsröret till 4,5 mm i diameter. Då får jag ett utflöde på ca 0,69 lit/min. Flödet blir liten i röret men hastigheten i röret ökar ju. Nackdel ?
Lakningshastigheten Kan nog kanske variera lite beroende på höjdskillnaden & hur mycket vatten jag har i laktunnan.
Tror ni att det kan fungera ? Eller är 4,5mm i diam för liten för att laka vört ?
Kanske sätter den igen ? men hastigeheten ökar ju så det borde kunna hålla rört öppet. men om det är större grums som kleggar igen så är det väl kört.
MVH
Harry Sirviö
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

Funderade på din tanke att väga vörten för att räkna ut flödet. I det fallet kan man nog försumma vörtens densitet och anta att den är konstant. Eller hur noga är det för dig?
/Eric
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Det kanske är vad som behövs.

"FlowtronicD, med sin direktverkande skjutmagnet, reglerar flödet i en applikation med hög noggrannhet och kort responstid. Justering av reglerparametrarna kan enkelt göras via en PC så att regulatorn får optimala egenskaper för varje applikation. FlowtronicD kan givetvis användas utan programvara, och då sker inställning av flödet via tryckknappar i manöverpanelen på regulatorn. Regulatorn har auto-tune, som automatiskt reglerar strömmen till spolen för optimal reglering, samt felindikation via LED i manöverpanelen. Kan fås med eller utan display. "

http://www.oemautomatic.se/Produkter/Pn ... 24456.html
Härliga tider, strålande tider :)
villaangsmarken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Flowtronics skull vara problemlösande i all ära. underbar site som får munnen att vattnas :-)
Dock försöker jag hålla mig till "Back to Basic". Hur löste man problemet förr utan avancerade mätutrusningar?
Men jag la sidan på favoriter utifall att jag vinner på trisslotten :-)

Ja vörtens vikt kommer ju att jämna ut sig under pågånde lakning från tungt till lättare vört, & på det viset borde det ju totalt sett vara konstant som min kompis också påpeka. Mm ska fundera på det hålla det i minnet.
Tack för tipsen !!
Mvh
harry s.
Skriv svar