Lakrits & Hallon smak i Ale ?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

villaangsmarken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Lakrits & Hallon smak i Ale ?

Inlägg av villaangsmarken »

Jag planerar att brygga en Ale med en kompis. frågade vilken typ av Ale han ville att vi skulle försöka oss på.
-"En Ale med hallon & Lakrits smak.". Min första spontana tanke var att hälla i godis hallon & lakrits (dem där röd/svarta dödskallarna) i koket sista 15 min. Vad tror ni om det ?
Finns det ett annat sätt att få lakrist toner i min öl. Hallon kan man ju alltid hälla i sekundärjäsningen & få en hallon Ale.
Men att få lakrits toner som balanserar hallonsmaken ??
Några ideer & tips ?
MVH
Harry Sirviö
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Lakrits & Hallon smak i Ale ?

Inlägg av fredrik.stahl »

Hallon & lakritsgodis? Urk! Men om du absolut vill prova så lös upp lite godis genom att koka det i en skvätt vatten. Kyl ner och blanda i droppvis i valfri ale. Då får du i alla fall en idé om hur det skulle smaka. Jag skulle göra på samma sätt även vid bryggningen, dvs. tillsätta en essens i det färdiga ölet efter smak och sedan lagra, eftersom det är mycket lättare att kontrollera doseringen på det sättet.
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

Hallonsmak är inte så besvärligt att få till, du kan använda frysta hallon direkt i jästunnan. Lakritssmak finns det flera sätt att nå, men jag skulle föreslå att du provar muscovadosocker eller melass. En sak som kan vara värd att tänka på är att både hallon och framför allt muscovadosocker eller melass är väldigt förjäsbart, så du får en väldigt torr öl, och det är oftast inte vad man är ute efter när man tänker hallon eller lakrits. Så mäska högt eller kör i duktigt med karamellmalt.

Att trycka i godis med syntetiska smaker i koket låter inte så lockande. Kör med riktiga grejor i stället.
Think globally. Drink locally.
villaangsmarken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Tack för svaren.
Ja det låter rimligt att man kan göra så. Att lösa upp godiset i kokande vatten för att sen dosera rätt efter smak.
Men det får nog bli riktiga hallon i sekundären & lite Muscadosocker i koket. Får se va kompisen tycker ?
Det blir ju mer "Riktigt" hemgjord då :-)
harry
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Man kan ju använda riktig lakritsstång också. Men även där skulle jag göra en tinktur (men i sprit istället för vatten) och dosera efter smak. Sprittinkturer håller sig också bättre så det gör inget om det blir över. Det är faktiskt inte så dumt att ha lite tinkturer stående, då kan man prova att tillsätta det till lite vad som helst, det är kul!
villaangsmarken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

ha ha ha ! Ja det lär spännande med tinktur.
Öppnar för nya tankebanor :-)
kul.
kannon
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av kannon »

Har prövat med hackade lakritspipor i koket men det blev inget bra. Nu har jag testat hackad lakritsrot 120 gram till 25 liter öl och det har smakat bra när jag testade det. Det blev en väldig eftersmak. Jag kokade hälften 30 minuter och hälften 15 minuter. Prövade även att göra en hallonporter för 5 år sen och den smakar skit fortfarande.
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

kannon skrev:Prövade även att göra en hallonporter för 5 år sen och den smakar skit fortfarande.
Jag gjorde en hallonporter till julöl förra året. Den smakade helt förfärligt till julafton (två månaders lagring), men vid midsommar därefter var den jättegod...
Think globally. Drink locally.
villaangsmarken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Ja det låter både skrämmande & lovande !
Men jag är ju bra nyfiken. Kanske ska jag dela upp batchen i två kok så jag inte gör bort mig ??
hmm ! nu blir jag brydd :-/
:-)
Skriv svar