Loggbok över bryggning? Vad ska jag skriva?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
macke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Loggbok över bryggning? Vad ska jag skriva?

Inlägg av macke »

Hej, jag är nybörjare på bryggning och har endast gjort tre sorters öl. Jag har försökt skriva upp vad jag gör när jag brygger ifall det skulle bli bra, så jag kan göra om ölen på samma sätt.
Men jag har lite svårt att hitta någon bra mall på en sån loggbok. Hur gör ni andra? Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva upp heller. Vad ska man mäta? pH känns fortfarande lite överkurs för mig. Jag har precis mätt hur mycket socker jag hade i vörten innan jag hade i jästen.
Heter det något annat än loggbok? Jag kanske letar efter ett ord som inte används.
Antal helmaltsbryggningar: 6
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Loggbok över bryggning? Vad ska jag skriva?

Inlägg av brandemannen »

Hej!

Om du är biten av hobbyn kan jag varmt rekommendera att du kostar på dig ett bryggprogram. Det finns flera alt. själv använder jag beersmith. Anledningarna är flera. Det underlättar mycket när man bygger ett recept, man håller koll på ungefärlig mängd malt som behövs för den effektivitet man har, kan få en övergripande bild över hur mycket humle som går åt och programmet hjälper till med beräkningarna. Du kan välja olika mäskningsmetoder och får hjälp med vattenmängder, temperaturer etc och kan själv lägga in just ditt system med volymer, avdunstningrad, material etc.etc. När du skrivit ditt recept och bryggt så skriver du helt enkelt in dina värden på temp, mängder, effektivitet, OG, etc antingen i rutorna som finns eller i fritext. Då har du s.a.s. skapat en logg. Om man är intresserad av att tex göra om ett öl är det guld värt eftersom du har parametrarna nedskrivna. Men det är också guld värt när du vill göra små justeringar i ett recept. Det är ju vid helmaltsbryggning väldigt många små parametrar som kan påverka och som man själv kan påverka. Skulle jag göra allt på papper skulle det ta mycket mer tid och risken att jag skulle glömma något är uppenbar (men så är jag nog lite lat också). Andra har säkert andra synpunkter.

Beersmith kostar en hundring eller två. Finns som en trialversion i 14 dagar så du kan känna lite på det innan du bestämmer dig.

Mvh
Love
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

Har en anteckningsbok där jag för varje bryggning tar ett nytt blad, på framsidan skriver jag datum, ölens namn eller arbetsnamn och lite vital info (OG, IBU, volym etc.) Jag lämnar också plats där jag kan sätta en kapsyletikett när allt är klart.

Sedan skriver jag ingredienslistan, inklusive vattenbehandling. Sedan börjar jag punkta upp kommentarer, en punkt där jag beskriver mäskschemat och eventuella observationer eller saker som gått snett, eventuellt en punkt om kok och kylning. En punkt för pitch och lagtid. Eventuellt någon mer punkt blir det under jäsning och eventuell omtappning. Smakkommentar grönölet, och sedan smakbedömningar varje vecka tills ölet är färdigt. För lageröl naturligtvis en månad eller två lagring innan avsmakningarna, och glesare imellan.

När jag är "färdig" brukar jag ha text på hela första sidan och kanske halva baksidan av bladet, ibland, om det är en udda eller speciellt problematisk brygd blir det fullskrivet på båda sidorna.

Det behöver inte vara mycket text, man hittar snart vilka saker man är intresserad av att ha koll på. Typiska saker man justerar över lång tid är ju hur mycket temperatur man tappar vid inmäskning, så att man lär sig använda rätt mängd och rätt tempererat mäskvatten, eller olika mäskscheman och deras påverkan på slutprodukten.
Think globally. Drink locally.
macke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av macke »

Tack för alla tips! Jag har kikat på beersmith, men blir lite överväldigad. Men det finns mycket guider, så det ska nog gå vägen. :)
Har efter lite mer letande hittat: http://www.shbf.se/documents/Bryggprotokoll.pdf om det kan vara till hjälp för någon mer.
Antal helmaltsbryggningar: 6
Skriv svar