DIPA in i SHBFs öltypsdefinition
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
DIPA in i SHBFs öltypsdefinition
Känner att det är dags att sparka liv i den här tråden igen. Eller, egentligen borde jag kanske sparka igång en ny tråd, då det är dubbel-IPA (DIPA) jag specifikt vill lobba för. Nå, jag låter admin få bestämma om tråden ska knoppas av.
Efter SM 2010 måste det väl ändå vara hög tid att skapa en egen underklass för DIPA. I domartävlingen vann en DIPA. I folkets val vann en DIPA klassen "övriga öl". Jag prövade ytterligare några sorter i Folkets Val. DIPA är en väl etablerad ölstil internationellt, framförallt bland mikrobryggare i "nya ölländer". Jag kan verkligen inte se några rimliga skäl till att undlåta införandet av DIPA som en egen underkategori.
/Fredrik
Efter SM 2010 måste det väl ändå vara hög tid att skapa en egen underklass för DIPA. I domartävlingen vann en DIPA. I folkets val vann en DIPA klassen "övriga öl". Jag prövade ytterligare några sorter i Folkets Val. DIPA är en väl etablerad ölstil internationellt, framförallt bland mikrobryggare i "nya ölländer". Jag kan verkligen inte se några rimliga skäl till att undlåta införandet av DIPA som en egen underkategori.
/Fredrik
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

Re: Synpunkter och förslag på ny Öltypsdefinition för 2010
Intressant diskussion. Minns att vi (Jag, farsan och Chrille) var väldigt konfunderade över hur vi skulle anmäla vår DIPA till förra SM. Kändes konstigt att den öltypen inte hade någon egen kategori då den är så pass vanlig. Att kalla den för modern Barley Wine känns inte heller rätt då både smak och utseende är fel. Skulle jag själv bedömma min DIPA som en BW så skulle jag tok-såga den. Jag tror vi till slut anmälde den till övriga special öl eller liknande.
Men om det är en kvantitets-fråga som kommer vi iallafall ställa upp med vår DIPA nästa år igen, så om några år så kanske det finns en stil att anmäla i
Men om det är en kvantitets-fråga som kommer vi iallafall ställa upp med vår DIPA nästa år igen, så om några år så kanske det finns en stil att anmäla i
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Re: Synpunkter och förslag på ny Öltypsdefinition för 2010
Det är kanske dags för domarkommittén att ansluta frivilliga personer som kan uppdatera ev. öltypsdeffar?
Om det är aktuellt att lägga till och definiera Imperial IPA finns det säkert folk till det.
Om det är aktuellt att lägga till och definiera Imperial IPA finns det säkert folk till det.
Re: DIPA in i SHBFs öltypsdefinition
Från DK´s sida har vi en ambition att öltypsdefinitionen ska vara aktuell och stämma med de flesta öltyper. Vår ambition är att vartannat år lägga ut till en av huvudklasserna för en grundlig genomgång. bland annat har Porter/stout, Belgoölen reviderats. Nästa huvudklass som ska revideras är Klass 3 Light Pale Ale.
Vi för också interna diskussioner om "nya" öl klasser ska få egna underklasser eller om de fortfarande ska klassas in i någon redan befintlig klass. Vi vet att DIPA har varit på tapeten förut, och jag tar med mig frågan till nästa DK-möte.
DK- genom
Kalle Andersson
Vi för också interna diskussioner om "nya" öl klasser ska få egna underklasser eller om de fortfarande ska klassas in i någon redan befintlig klass. Vi vet att DIPA har varit på tapeten förut, och jag tar med mig frågan till nästa DK-möte.
DK- genom
Kalle Andersson
Vad fint!
Jag emotser med spänd förväntan ett svar från DK i frågan.
/Fredrik
Jag emotser med spänd förväntan ett svar från DK i frågan.
/Fredrik
Jag tycker också att dubbel-IPA/imperial IPA bör vara en underkategori.
Dessutom vill jag propagera för att vanlig IPA delas upp i två underkategorier; klassisk IPA (brittisk humle) och modern IPA (amerikansk humle).
Dessutom vill jag propagera för att vanlig IPA delas upp i två underkategorier; klassisk IPA (brittisk humle) och modern IPA (amerikansk humle).
Det fanns en kort utläggning om detta i senaste numret av Hembryggaren, dock utan svar från DK. Vi väntar alla fortfarande spänt på svar.
Jag tycker DK är förvånansvärt tysta i dessa frågor. Varje år kommer det upp diskussioner om öltyper men något svar från DK uteblir oftast. Man får hoppas att de iallafall har diskuterat inom gruppen.
Några andra öltyper som jag tycker bör diskuteras är:
Irish red ale
Strong dark ale
Amberican amber ale (finns redan omnämnd men inte definerad)
Witbock/Grand Cru (finns redan omnämnd men inte definerad)
Quadrupel (antingen som egen underklass eller i klass 9K)
Några andra öltyper som jag tycker bör diskuteras är:
Irish red ale
Strong dark ale
Amberican amber ale (finns redan omnämnd men inte definerad)
Witbock/Grand Cru (finns redan omnämnd men inte definerad)
Quadrupel (antingen som egen underklass eller i klass 9K)
Tråkigt att ni upplever att vi är tysta i frågan. Vi håller på att utse den grupp som ska se över ALE klasserna och i och med detta jobb kommer de att ta ställning till DIPA. Tyvärr har en del av detta arbete blivit försenat pågrund av att vi haft en domarutbildning med allt vad det innebär. Vill också poängtera att vi inte på något sätt vill/försöker lägga locket på i denna fråga.