Göra förkultur på malt - Inte maltextrakt

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Göra förkultur på malt - Inte maltextrakt

Inlägg av Eric Josefsson »

3timmar räcker inte alltid, ibland kräver de längre tid, finns skrivet om det någonstans på forumet.

Edit: sök på "smacka" så verkar rekomendationen ligga på att smacka någon dag i förväg.

Själv har jag bara smackpackat en gång, första gången jag bryggde, då hände inget med paketet de timmar jag väntade.
Den gången jäste det väldigt dåligt också, så jag fick slänga i ett paket torrjäst efter några dagar. Jäste apdåligt även efter det så det behöver inte varit smackpackets fel. :D
/Eric
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Jag smackar alltid jästen ca 24h innan den skall tillsättas.

Dock har jag lärt mig den hårda vägen att om paketet inte är superfärskt så kan det behöva några dagar, eller en förkultur i värsta fall, kolla datumet.
Är det äldre än 1 månad skulle jag rekommendera minst 24h innan, gärna mer.

Om du har jäst för 5 gallon (ca 19 liter) och ska brygga 10 liter, samt om jästen är max 1-2 månader gammal, så känns förkulturen rätt onödig.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Janne gnoff Berglund skrev:Är det äldre än 1 månad skulle jag rekommendera minst 24h innan, gärna mer.
Jag har i bakhuvudet någon tumregel om en dags tidigare smackning per månad som jästen är gammal.
My hope is hops
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Janne gnoff Berglund skrev:Jag smackar alltid jästen ca 24h innan den skall tillsättas.

Dock har jag lärt mig den hårda vägen att om paketet inte är superfärskt så kan det behöva några dagar, eller en förkultur i värsta fall, kolla datumet.
Är det äldre än 1 månad skulle jag rekommendera minst 24h innan, gärna mer.

Om du har jäst för 5 gallon (ca 19 liter) och ska brygga 10 liter, samt om jästen är max 1-2 månader gammal, så känns förkulturen rätt onödig.

Den gjordes den 3:e januari 2011.
Så jag tror jag smackar på den och låter den svälla upp. Sen häller jag i hälften av jästen i vörten.
Kan man spara jästen?

Vad är det för fördel med förkultur med en sådan jäst som jag har.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Heretic skrev: Den gjordes den 3:e januari 2011.
Så jag tror jag smackar på den och låter den svälla upp. Sen häller jag i hälften av jästen i vörten.
Kan man spara jästen?

Vad är det för fördel med förkultur med en sådan jäst som jag har.

Fick inte skriva in mitt långa fina förra svar, tydligen för att jag hade 2 citat i en post och det var förbjudet...

Snabbt nytt mindre sofistikerat svar:

Kör hårt, använd hela jästen, du behöver ingen förkultur.
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Okej det ska jag :)
Men idag så ska jag ställa inför bryggdagen. Jag ska rengöra saker, samt flaskor och göra dom bakteriefria.

Sen ska jag mala lite mera malt. Har också en kvarn som river ett korn i två delar eller tre. Då är kornen inte för stora, och inte för små. :)
Har lagt ner mycket tid och pengar, men jag har lyckats komma undan rätt bra för att vara min första bryggd. Räknar med max 800 kr för råvarorna och utrustningen.
Men det är för jag har hittat saker jätte billigt och vissa saker har jag redan och andra saker har jag fått gratis.

Men varför rekommenderas förkultur då en jäst innehåller 100 biljoner jästceller?
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Heretic skrev:Men varför rekommenderas förkultur då en jäst innehåller 100 biljoner jästceller?
Det är väl ingen som har sagt att det krävs en förkultur om man har tillräcklig jästmängd? Just den storlek på paket du har köpt
anges kunna jäsa omkring 20 liter normalstark vört utan förkultur. Vill du göra mer eller starkare öl så behöver du kanske göra förkultur,
eller ta fler paket.

Strikt talat så innehåller nog paketet 100 miljarder jästceller och inte 100 biljoner tror jag.
My hope is hops
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

100 miljarder är nog först när smack-packet är maximalt utvecklat antar jag dessutom?
Jag har på utländska forum läst rekomendationen på allt från 0,75 till 1,5 miljoner jästceller per milliliter öl och grad plato.
Mest förekommande verkar dock vara 1miljon.
Då hamnar man på ca 120miljarder jästceller/10-liter.

Fermentis rekomenderar å sin sida 4-6 miljoner jästceller / milliliter för ale och 8-12 för lager.
Notera då att fermentis rekomendation är utan att multiplicera med utjäsning i grad plato.
Antar vi att Fermentis tänker sig en bryggd som ska jäsa ut 12grader plato så borde deras rekomendation vara:
0.3-0.5miljon jästceller/plato/ml för ale och .67-1 miljon celler/plato/ml för lager.

Nåja, i vilket fall, som du redan fått veta så ska ditt paket räcka till dina 10liter.
/Eric
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Heretic skrev:Men varför rekommenderas förkultur då en jäst innehåller 100 biljoner jästceller?

Ifall jästen är gammal och trött, vilken den inte är i ditt fall, kan det vara bra att göra en förkultur ändå, mest för att vara säker på att man har tillräckligt med jäst för att få igång jäsningen bra.
Användarens profilbild
larslind
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av larslind »

hitta detta på wiki
är det någon som kan förklara varför det skall koka 20 min
räcker det inte att det kokar upp så det blir sterilt ?

1.Krossa kulan i jästpåsen så att näringslösningen blandar sig med jästen. Detta göres tre till fyra dagar innan förkulturen skall göras. Skaka om påsen och lägg den i rumstemperatur.
2.När påsen är ordentligt uppsvälld - uppmät sju deciliter vatten i en kastrull och tillsätt en halv deciliter torkat maltextrakt och rör om.
3.Sätt kastrullen på spisen och koka upp vörten. Var beredd vid uppkoket så att det inte kokar över.
4.Låt koka i 20 minuter under lock.
5.Kyl vörten till 20 grader så fort som möjligt. Detta kan göras genom att ställa kastrullen med locket på i diskhon och fylla upp diskhon med kallt vatten. Eventuellt kan en tyngd på locket användas för att trycka ner kastrullen om den börjar flyta. Se dock till att inget kylvatten rinner in i kastrullen. Byt kylvatten ofta. Se också till att termometern är desinficerad.
6.När vörten är 20 grader - häll över denna till den desinficerade E-kolven eller annan glasflaska.
7.Tillsätt jästen till den kylda vörten.
8.Täpp till öppningen med något desinficerat och skaka om kraftigt i två minuter så att vörten blir ordentligt syresatt. Jästen behöver syre för att föröka sig optimalt.
9.Klipp upp påsens ena hörn och tillsätt jästen till den syresatta vörten. Är man noggrann desinficerar man det hörn på påsen som man skall klippa upp och även saxen.
10.Placera en bomullstuss eller ett jäsrör i öppningen och ställ undan flaskan för jäsning i rumstemperatur.
Vem vill ha SEX-pack när det finns Fatöl :)
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Detta är inget svar på frågans faktadel men det enda jag vet är att det "alltid" har
stått så. Ursprunget till den instruktionen kommer från SHBFs gamla webbplats och
flyttades in i wikin ihop med mycket annat som handlade om hur man brygger öl
när webbplatsen flyttades för ett par år sedan.
My hope is hops
Användarens profilbild
larslind
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av larslind »

Fredrik Almgren skrev:Detta är inget svar på frågans faktadel men det enda jag vet är att det "alltid" har
stått så. Ursprunget till den instruktionen kommer från SHBFs gamla webbplats och
flyttades in i wikin ihop med mycket annat som handlade om hur man brygger öl
när webbplatsen flyttades för ett par år sedan.
jag brukar bara koka upp å sen får det svalna
har funkat för mig
bara nyfiken på 20 min lite jobbigt att passa det på spisen
kokar ju över om man vänder ryggen till :)
Vem vill ha SEX-pack när det finns Fatöl :)
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

Detta är inte häller ett svar :-D

Enligt Mr. Malty aka Jamil Zainasheff som många verkar gilla starkt ska man koka maltextraktet i 15 min. men detta påståendet är utan ytterligare förklaring.
http://www.mrmalty.com/starter_faq.htm skrev: When making starter wort, keep the starting gravity between 1.030 and 1.040 (7 - 10°P). You do not want to make a high gravity starter to grow yeast. As a ballpark measurement, use about 6 ounces (by weight) of DME to 2 quarts of water. If you're working in metric, it couldn't be easier. Use a 10 to 1 ratio. Add 1 gram of DME for every 10 ml of final volume. (If you're making a 2 liter starter, add water to 200 grams of DME until you have 2 liters total.) Add ¼ teaspoon of yeast nutrient, boil 15 minutes, cool, and add yeast.
Tänker man några månader tillbaka var budskapat till allmänheten i Östersund att "koka så att kraftiga bubblor syns i 1 minut". (http://www.ostersund.se/nyheterprojekts ... 12467.html)

Om det kan finnas något i vatten/maltextrakt som kräver tuffare behanling för att unvika infektioner i ölet vet jag dock inte.
t1ger1
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av t1ger1 »

Hej
En fråga.

Jag gjorde en förkultur på malt och 4cl chimay blå slat.

Dan efter att jag satt den kom jag på att jag glömde koka vörten, bara mältade/lakat mäsken i 75°. men glömde koka vörten :?

Nu jäser den för fult efter 4 dagar.

Ska jag slänga den och sätte en nya förkultur eller ska jag använda den?
Skriv svar