Inaktiv förkultur

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Sebbe_J
Delmäskare
Delmäskare

Inaktiv förkultur

Inlägg av Sebbe_J »

Hej!

Till helgen planeras ännu en bryggardag, med ett försök till en Belgian dark strong, (10L).

Smäckte innerpåsen i Wyeast-jästen två dygn innan jag började med förkulturen, och påsen var helt uppsvälld efter det.
Under gårdagen, 11/1, så förberedde jag en förkultur på Belgian Ardennes 3522 enligt wikin här på SHBF. (koka 7dl vatten med 0,5dl torkat maltextrakt, 20min). Skakade dessutom väl i två minuter.
Allt står nu i en 1L Lauders-flaska med jäsrör i korken, (i 19ºC).

Mitt problem är att det inte händer så mycket i flaskan... det bubblar absolut ingenting, ett väldigt tunnt lager skum ligger på ytan och lite jästfällning på botten.

Jag har skakat om flaskan lite under dagen för att se om det händer något, inget resultat ännu.

Är det vanligt att det är så här? Kan det vara så att jag hade för lite malt i när jag kokade ihop vörten? Jag undrar om det går att rädda?

(Allt var väl desinfekterat med "brygg rens", kokande vatten eller desinfektionsmedel)

Mvh
Sebastian
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Inaktiv förkultur

Inlägg av CalleT »

Verkar ju lite märkligt. Skulle kunna tänka mig bl.a de två sakerna nedan:
1) Med så mycket jäst till en så liten förkultur så är nog jäsningsförloppet över på några timmar. Har du observerat flaskan hela tiden, eller kan de ha hänt över natten och du har missat det.
2) Du skriver inte något om kylning av vörten, men bara för att försäkra: Är du säker på att den var kall nog att inte stressa ihjäl jästen?

/Calle
Sebbe_J
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Sebbe_J »

CalleT skrev:Verkar ju lite märkligt. Skulle kunna tänka mig bl.a de två sakerna nedan:
1) Med så mycket jäst till en så liten förkultur så är nog jäsningsförloppet över på några timmar. Har du observerat flaskan hela tiden, eller kan de ha hänt över natten och du har missat det.
2) Du skriver inte något om kylning av vörten, men bara för att försäkra: Är du säker på att den var kall nog att inte stressa ihjäl jästen?

/Calle

Hej!

Jag satte det på flaska ca kl.18, därefter kollade jag till det med jämna mellanrum. Jag såg aldrig någon skillnad på vattennivåerna i jäsröret heller. Dessutom står flaskan i sovrummet, och jag hörde inget bubblande innan jag somnade heller.

Jag är säker på att den var kall nog, kylde ned till 20ºC innan jag slog allt på flaska.

Jag kanske bör köpa mig ett nytt jästpaket, för att försäkra mig.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Som alltid kan man ju mäta densiteten för att bli mer säker.
Sebbe_J
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Sebbe_J »

Så sant. Märkte dock att jag inte hade något tillräckligt lång-smalt rör för en sådan här liten mängd. Dumt att inte kunna mäta. Ständigt får man reda på fler och fler saker som man behöver.

Jag smakade lite på det och det smakar tunnt, lite sött och mest jäst. Frågan är om man vågar använda den här blandningen i ölet sedan. Det dessutom kanske är överambitiöst att använda sig av en förkultur till en ölsats på 10 liter?

/ Sebbe
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Att det smakar sött är inget gott tecken. Det kan hända att jäsningen är på gång men det är nog bra att ha en reservplan om du ska brygga i helgen. Om du beställer nu hinner du kanske få det med posten på fredag? Då kan du öppna ett nytt paket om förkulturen inte hunnit igång till dess.
Sebbe_J
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Sebbe_J »

Hmm, okej. Lade en beställning förut idag, hoppas på att få det imorgon.

Att det smakar sött innebär att det inte har jäst antar jag?
Hittade en gammal tråd om någon som hade en liknande problem där de hade kokt upp mer extrakt, med lite socker i, och slog i flaskan, jag gjorde det så får se nu hur det går, och om det kommer igång.

Tack för era reflektioner!

//Sebbe
Skriv svar