Patentkork besvikelse

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
tuvham
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Patentkork besvikelse

Inlägg av tuvham »

Läste någon tråd här på forumen (som jag inte hittar nu) och fick reda på att en av de enda ölen kvar på systemet som har patentkork var Bernard, en tjeckisk öl. Beställde därmed en låda eftersom det är minimum beställing i specialsortimentet, fick den idag och öppnade med förväntan liksom ett barn på julafton kartongen - för att alltför bittert konstatera att jag köpt 20 st standard öl, utan patentkork. DISAPPOINTED. :(
Men man kan ju inte direkt klaga på 20 prima tjecker som kommer på besök heller, fast jag hade ju hellre valt Baron Trenck, som kostar lika mycket.
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Patentkork besvikelse

Inlägg av Thomas Fransson »

Vi har precis skickat ut ca 900 flaskor till systembolagen här i Malmö.
75cl patentkorksflaskor, bara att hamstra ;)

Bild

Annars så finns det ett par krogar här i stan som säljer ex. Grolsch med patentkork.
Dessa flaskor går inte i retur utan i glaskrossen. Så kolla runt så kan du nog få ihop ett gäng rätt snabbt.

Jag vet att bla. puben vid södervärn "gamla cillas kök" hade grolsch på flaska med patentkork.
Nu har dom iofs bytt ägare så jag vet inte riktigt om utbudet är det samma...
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Hade ju varit perfekt att plocka några på onsdag, men tyvärr blev min kurs och resa till Malmö inställd. Ja där ser man.

F.ö. hade det varit perfekt att få uppdatering om vilka lokala öl som släpps på olika platser i någon ny tråd.
Det gagnar både microbryggerierna och oss utan att det behöver bli för mycket reklam om det hela. Ex. nämna typ av öl, var den säljs och säljstart.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Malt Magnus »

Då borde du kanske gå med i Svenska Ölfrämjandet oxå , för jag antar att du är medlem i Svenska Hembryggar föreningen....

Svenska Ölfrämjandet sysslar med sådana nyheter, dessutom får man en mycket intressant och läsvärd tidning, där står oxå om månadens nyheter på systembolaget och smaktester med mera.... Dessutom behöver dom alla ölälskares stöd , precis som Svenska Hembryggar föreningen.

Länk till deras hemsida http://www.svenskaolframjandet.se/

/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

SÖF har väl hållit på i ca 30 år och är väl drygt 1000 pers av 9 miljoner svenskar.
Danske Ölentusiaster blev under de första åren över 10 000 pers av 5 miljoner danskar. Hur många de är idag vet jag inte. Minst det dubbla tror jag.

Vad jag hört så ger det liksom inget med SÖF. Är kanske mest en klubb som lämpar sig för Stockholmare. Hjälper mig föga om det finns en bra pub långt från mitt hem. Det är genom att förändra utbudet på pubarna som gör att folk kan få upp ögonen. När de får upp ögonen kommer SÖF att få fler medlemmar. Känns lite som en minioritetsklubb för intern beundrande. De borde kanske tänka om, så kanske jag också skall tänka om att bli medlem.

Det finns kanske 2000 hembryggare varav 50% är medlemmar i SHBF. Det finns kanske 5 miljoner öldrickare, varav 1/10 intresserar sig för sin öl. Om de kan fånga endast 10% av dessa så borde de vara 50 000 medlemmar på alla dessa år. Jag undrar vad SÖF ger mig för utbyte?

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Kim skrev:F.ö. hade det varit perfekt att få uppdatering om vilka lokala öl som släpps på olika platser i någon ny tråd.
Det gagnar både microbryggerierna och oss utan att det behöver bli för mycket reklam om det hela. Ex. nämna typ av öl, var den säljs och säljstart.
Det går alldeles utmärkt för den som vill och orkar. För detta borde underforumet "Öl, bryggerier och vattenhål" vara lämpligt.
My hope is hops
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

Hej Tuvham mfl Patentbryggare!

Kollade upp vilka tre prod (av sju) som har patentkork:

http://www.bernardbeer.se/default.asp?pid=66

Bernard Lager 12 Specialkapsyl
(Svátecni lezák) nr. 81328

Bernard Lager 11 Specialkapsyl
(Jantarový Lezák) nr. 82536

Bernard 13 lager Specialkapsyl
(Speciál cerné pivo) nr. 81315

Har själv bara beställt en gång och det utföll till full belåtenhet
då tog jag lådan med "Gott och blandat"
Bernard Mixad Låda nr 88005
Lådan innehåller följande öl: 10 x Svátecni Lezák, 5 x Jantarovy Lezák, 5 x Specialni Cerne Pivo.

Kan du Tuvham kolla vilken produkt det var du beställde?
Står själv i begrepp att göra en ny beställning, men vill ju ha med den patenterade korken.

Mvh Raasken
Användarens profilbild
tuvham
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av tuvham »

88205 var det jag beställde. Det står inte vilka korkar de har om man kollar på bolagets hemsida. Tänkte inte på att man kunde kolla upp det på andra ställen.. oh well.
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

ett litet tips... när jag började brygga köpte jag flaskor här: http://flaskorburkar.se/

det är dock en grossist (ligger i Eslöv i skåne.. men de kan väl skicka också). vissa varor har stora minimumantal som behvöer beställas. Men jag beställde iaf 80 st 1-litersflaskor som är jäkligt tjocka och i bra kvalitet med patentkork. Det var minsta antal.. men delade med min bryggarkompis. Dock har jag märkt jag tycker 1l är för stora för öl, föredrar 33 cl.. har inte kollat sortimentet som de har nu, kanske fått in mindre flaskor med patentkork som går att beställa i vettig mängd... annars får man dela med nån kompis. Jag har för mig jag betalade ca 12 kr / flaska.. utan öl i dock :)
men det är ungefär en fjärdedel av priset på flaskor jag hittade i diverse butiker i malmö. Ikea säljer också 1 liters, dock vitt glas.

men de passade prima för årets glögg som ni kan se här :)

http://www.facebook.com/photo.php?pid=5 ... =522627816 (öppna länken i ny flik, funkar visst bäst då)

/kristian
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

Jag köpte också från flaskorburkar.se, i mitt fall halvlitersflaskor, där minimiantalet är 100 stycken. Jag är mycket förtjust i dem, men tycker egentligen också att 50 cl är för mycket. De har sedan jag beställde fått in 33 cl-flaskor i samma modell, jättefina, men jag har ju flaskor så det räcker.
Think globally. Drink locally.
Användarens profilbild
petim
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av petim »

Thomas Fransson skrev:Vi har precis skickat ut ca 900 flaskor till systembolagen här i Malmö.
75cl patentkorksflaskor, bara att hamstra ;)
Shyssta flaskor! Var hittar man dom?
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

petim skrev: Shyssta flaskor! Var hittar man dom?
http://systembolaget.se/SokDrycker/Prod ... kStrangar=
Tillfälligt slut, kanske inte budgetvalet heller. :wink:

Jag funderade också på att beställa från flaskor och burkar ett tag, men tyckte det blev för mycket pengar, då beställer jag heller bernard och får öl på köpet. :D
/Eric
Skriv svar