Hej
Jag läste i senaste numret av bryggaren att en ölsats vann en Guldmedalj i senaste SM. Ja ölsatserna måste ha utvecklats något enormt eller så har bedömningen ändrats, vad vet jag?.
Ja det blir att gå över till en ölsats, mycket enklare än att hålla på och pyssla med recept.
Bara i med 100 g socker till primen sen vart det klart, den nya given, utvecklingen går framåt och vi måste försöka hålla i kapp
Bo
Ölsats
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Nils Persson
- Helmaltsbryggare

Re: Ölsats
Det är onekligen tänkvärt att en ölsats vann guldmedalj i SM.
Man kan väl åtminstone konstatera att det går att brygga typriktigt med en ölsats.
Sedan är det bara att gratulera till guldmedaljen
(och för de som känner sig manade: kaval upp ärmarna och försöka bevisa att det går att brygga bättre från gruden).
Stort grattis till guldet!
Man kan väl åtminstone konstatera att det går att brygga typriktigt med en ölsats.
Sedan är det bara att gratulera till guldmedaljen
(och för de som känner sig manade: kaval upp ärmarna och försöka bevisa att det går att brygga bättre från gruden).
Stort grattis till guldet!
Keep on brewing.....
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Om ölsatsen är välgjord och man har bra jäst, varför skulle det inte gå bra att göra ett utmärkt öl via den?
För mig personligen är hela grejen med bryggning själva bryggandet, inte att få ölen i sig.
Jag skulle nog ha gjort exakt samma sak som Putte ifall jag skulle vunnit en ölsats.
Har faktiskt ställt upp med en Cooper's Stout i en öltävling (folkets val) i Göteborg ett år, utan att säga vad det var förrän efter.
Tror det var enda ölen i tävlingen som inte fick en enda röst...
Dock till mitt försvar, jag tycker ölen var klart drickbar. Satsen bryggdes efter jag kört 45 omgångar emd all grain och ville se hur bra jag kunde göra en ölsats genom ingredienserna som följde med, men med mitt kunnande om vad man ska och itne ska göra bakom processen.
En kamrat som vid ett tillfälle provade den samtidigt som 3-4 andra hembrygder tyckte bäst om Coopers...
För mig personligen är hela grejen med bryggning själva bryggandet, inte att få ölen i sig.
Jag skulle nog ha gjort exakt samma sak som Putte ifall jag skulle vunnit en ölsats.
Har faktiskt ställt upp med en Cooper's Stout i en öltävling (folkets val) i Göteborg ett år, utan att säga vad det var förrän efter.
Tror det var enda ölen i tävlingen som inte fick en enda röst...
Dock till mitt försvar, jag tycker ölen var klart drickbar. Satsen bryggdes efter jag kört 45 omgångar emd all grain och ville se hur bra jag kunde göra en ölsats genom ingredienserna som följde med, men med mitt kunnande om vad man ska och itne ska göra bakom processen.
En kamrat som vid ett tillfälle provade den samtidigt som 3-4 andra hembrygder tyckte bäst om Coopers...
Det är nog skillnad mellan coopers och brouwland. De paket från brouwland innehåller riktig malt och humle, så den enda skillnaden med "riktig" bryggning är att brouwland har gjort receptet. Ett paket från brouwland kan nog jämföras med att brygga någon annans recept.