Delmäskning - Hur styr jag alkoholhalten?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
LinusBohman
Satsbryggare
Satsbryggare

Delmäskning - Hur styr jag alkoholhalten?

Inlägg av LinusBohman »

Hej.

Jag tänkte göra mitt första försök med delmäskning och då använda mig av förslaget som finns här http://shbf.se/wiki/index.php/Delm%C3%A4skning.

Men vad kan jag göra för att påverka alkoholhalten och hur mycket kan jag tänkas få?
Skiljer det sig om jag gör en förkultur eller inte?

Jag använder mig av denna jäst http://shop.humle.se/se/art/irish-ale-j ... ivator.php
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Delmäskning - Hur styr jag alkoholhalten?

Inlägg av Thomas Fransson »

Först av allt, kul att du vill brygga öl.

Haka inte upp dig på alkoholstyrkan i ölet. Även om man som nybörjare inte har så stor kontroll över alla olika
parametrar och alternativ i ölbryggning så är det ändå inte alkoholstyrkan du ska ha som mål. (läs vidare, du kommer bli lättad, eller iallfall informerad) ;)

Fundera istället på vilka smaker du vill ha i ett öl.
Utgå sedan därifrån och justera mängden ingredienser till du uppnår önskad styrka osv.

Det som styr alkoholstyrkan i ett öl är mängden förjäsbart socker i den vört du tillverkar samt val av jäst.
Vörtens förjäsbara socker styrs med mängden ingredienser (tänk kaffebryggare och 5 mått kaffe till 2 koppar vatten)
Samt vilken typ av extrakt och temperatur du mäskar i.

Ang. jäst, Jäst A kan jäsa vörten till 4,8% och Jäst B jäser samma vört till 5,1%...
Men det är inte därför du väljer jäst heller. Jästen är en stor del av ölets karaktär och genom att välja en jäst som ger den karaktär du vill åt
får du också justera ditt recept efter dina önskemål.

Berätta gärna vad det är för typ av öl du vill göra så finns här hundratals hembryggare som gärna hjälper dig med ditt recept.
LinusBohman
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av LinusBohman »

Tack för svar.

Det jag vill veta är hur jag får en imperial stout istället för en vanligt stout samt hur en förkultur inverkar på jäsprocessen i förhållande till alkoholstyrka och resultat och om det går att få en imperial stout genom delmäskning.
Jag har valt ingredienser som ska ge mig en kraftigt mörk öl där jag tänkte använda enbart east kent goldings som humle. Detta borde ge en intressant smak tillsammans med jästtypen jag valt.
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

LinusBohman skrev:Tack för svar.

Det jag vill veta är hur jag får en imperial stout istället för en vanligt stout samt hur en förkultur inverkar på jäsprocessen i förhållande till alkoholstyrka och resultat och om det går att få en imperial stout genom delmäskning.
Jag har valt ingredienser som ska ge mig en kraftigt mörk öl där jag tänkte använda enbart east kent goldings som humle. Detta borde ge en intressant smak tillsammans med jästtypen jag valt.
Hej

Ja en imperial stout är mycket beskare samt har högre alcoholhalt. Om du skall göra dej en imperial så är det nog nästan tvunget att ha en förkultur, lite beroende på den tänkta volym du skall brygga. Förkultur är alltid bra att ha, du får mer jäst. vörten jäser snabbare samt orkar jäsa ut ordentligt.

En imperial går alldeles utmärkt att brygga med en delmäsk, och eftersom du är ovan så passar det utmärkt.

Bo
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Om det inte redan är gjort kan det väl vara bra att även kolla på
artikeln om alkoholhalt i wikin.
My hope is hops
Skriv svar