Är min Pilzener klar att tappa?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
fatol
Satsbryggare
Satsbryggare

Är min Pilzener klar att tappa?

Inlägg av fatol »

Satte en sats den 6/11 med följande recept:
1.7kg burk Thomas Coopers Brewmaster Selection Pilsener
500g Light Dry Malt
300g Dextros
Medföljande jäst

OG: 37

Igår kväll mätte jag den till 12 så även i dag...

og 37- fg 12= 3,3% ,stämmer det? låter som en mellanöl!!!!!

Smaken var god och den var väldigt klar

I fatet för kolsyrejäsning sedan lagring eller?
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Är min Pilzener klar att tappa?

Inlägg av brandemannen »

Vet nu inte vilken volym du har men OG var ju ganska lågt. Det ser i mina ögon ut som att du använt för lite jäsbart extrakt om du nu siktat på en starkare öl. Jag vet heller inte något om jästen men om det är en äkta lagerjäst som du jäser kallt så ska du ta det lugnt, kylan gör att jäsningen tar tid. Oas så vill man kanske inte att det jäser ner så mycket mer. Då kommer du få ett tunnare öl och viss restsötma behövs för att ölet ska ha någon fyllighet. Om din mätare stämmer så stämmer alkoholhalten också med det värde du räknat ut så något räknefel här har du inte gjort.

Med extrakt är det enkelt att räkna ut vilket OG man hamnar på så nästa gång du brygger är det enkelt att uppskatta vilket OG du får om du räknar lite innan koket. Jag skulle, om det ör en lagerjäst vi talar om och om du jäser kallt vänta en vecka och mäta om. Har inget hänt så påbörjar du lagringen.
Om det inte händer mer ska du slå dig på bröstet för en god öl i vilket fall som helst. Alkoholhalten gör inte allt. Är det gott så drick!

OBS att jag aldrig gjort någon sats med färdiga extrakt som du har och därför kan mina råd skilja sig från dem du fått i extraktkitet.
Mvh
Love
fatol
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av fatol »

Tack för ditt svar!
Volymen är 23l källaren håller nog 16grader! Trodde att det skulle jäsa ner lite bättre, men som du skrev alcoholhalten är av mindre betydelse bara smaken blir bra.

Hur mycket socker bör jag ha till kolsyran! kommer att kolsyrejäsa på 30L fat, för att sedan lagra 2-3 mån (källartemp)
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av brandemannen »

Föreningen amylas (finns på nätet, sök på namnet) har en bra tabell över kolsyra. Ju kallare man jäser desto med CO2 binder vätskan. Man kan gå in och kolla i tabellen hur mycket kolsyra som finns bundet vid din jästemp. Därefter räknar man ut hur mycket socker man skall prima med (finns tabell och enkla formler för det på hemsidan). Hur mycket kolsyra man vill ha kan ju vara en smaksak men en lager ska ju inte ligga i lägre intervallet tycker jag. Stillmässigt finns gränserna angivna på amylas hemsida. Läs den istället för att jag ger direkta rekommendationer så att du får en känsla för det.

Om du fortsätter att brygga och vill avancera till extrakt med egen humling, delmäskning och helmäskning kan jag starkt rekommendera att du köper ett bryggarprogram, ex. beersmith. Efter lite inkörning är det guld värt när man gör recept och brygger. Då slipper man massvis med egna beräkning (om man nu inte gillar sånt, det gör inte jag :D ).

Mvh
Love
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Hej

Alcoholhalten blir inte "ens" mellanöl utan folköl, men som brandemannen skrev, smakar det bra, njut av din egengjorda öl.

Bo
Skriv svar