Recept svagdricka
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Recept svagdricka
Jag har fått tag på ett riktigt gammalt recept på svagdricka. Tyvärr så är det mycket knapphändigt på information. Kan någon hjälpa mig med att fylla i hur man troligtvis ska göra utifrån följande text:
"Vatten värms upp till 72 grader, malt tillsättes, 100 kilo till 1000 liter vatten. Sedan ska det stå och dra i tre till fyra timmar. Därefter tillsätts humle, sockerkulört, krystalos (sötningsmedel) och blandningen kokas.
Därefter avsvalning och tillsättning av jäst. Sedan ska det stå och jäsa i tre dygn. Så är det slutligen klart att tappas upp på flaskor."
Min frågor är tex:
- Ska det lakas som vanligt?
- Vilken typ av malt och humle kan det vara tal om?
- Vad är krystalos och var får man tag på det?
- Hur göra med jästen som troligtvis seglar omkring efter tre dagar?
Någon som gjort något liknande och kan bringa klarhet i detta?
//Tomas
"Vatten värms upp till 72 grader, malt tillsättes, 100 kilo till 1000 liter vatten. Sedan ska det stå och dra i tre till fyra timmar. Därefter tillsätts humle, sockerkulört, krystalos (sötningsmedel) och blandningen kokas.
Därefter avsvalning och tillsättning av jäst. Sedan ska det stå och jäsa i tre dygn. Så är det slutligen klart att tappas upp på flaskor."
Min frågor är tex:
- Ska det lakas som vanligt?
- Vilken typ av malt och humle kan det vara tal om?
- Vad är krystalos och var får man tag på det?
- Hur göra med jästen som troligtvis seglar omkring efter tre dagar?
Någon som gjort något liknande och kan bringa klarhet i detta?
//Tomas
Re: Recept svagdricka
- ja det ska lakas som vanligt.
- en "basmalt" förr i tiden var malten i regel lite mörkare än idag. "brunmalt" kan vara något att titta på, alterntivt att använda münchenermalt
- humle, valfri europeisk normal alfahumlesort, dock ej amerikanska citrussorter, mängd efter "behag".
- krystalos misstänker jag är ett gammalt varumärke, motsvarande saccharin, dvs konstgjort sötningsmedel
- ta en hårt flockande jäst, tex Special London,
jäs ut tills det slutat jäsa bry dig inte om de tre dagarna.
prima med lite socker i flaskorna istället
- en "basmalt" förr i tiden var malten i regel lite mörkare än idag. "brunmalt" kan vara något att titta på, alterntivt att använda münchenermalt
- humle, valfri europeisk normal alfahumlesort, dock ej amerikanska citrussorter, mängd efter "behag".
- krystalos misstänker jag är ett gammalt varumärke, motsvarande saccharin, dvs konstgjort sötningsmedel
- ta en hårt flockande jäst, tex Special London,
jäs ut tills det slutat jäsa bry dig inte om de tre dagarna.
prima med lite socker i flaskorna istället
Härliga tider, strålande tider 
Hej Tomas!
Har själv ett stort intresse av svagdricka.
Rekommenderar först denna tråd:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2996
Mina personliga tips blir:
Brygg som om det vore en typdefinierad "Mild"
Bygg receptet med mycket hög andel karamellmalt.
Mäska varmt= 72-73° enligt min mening
Laka som vanligt.
Koka Engelsk bitterhumle 60 min.
Använd välflockulerande jäst.
Låt jäsa ut helt i primären.
Karbonera med 6-8gr stösocker per liter och eftersöta samtidigt med:
Hermesetas, Sucetter eller Canderel
dessa medel innehåller inget förjäsningsbart socker.
I dagsläget så favoriserar jag de uppräknade sötnings-medlen i
följande ordning: Ca, Su, He
Betänk att vi brygger för ett gott resultat,
men svagbrickan brygdes av rest-lakningen, för en god totalekonomi i bryggeriet.
Det innebär i min värld att jag inte följer den gamla metoden
utan siktar enbart på att hitta smaken och munkänslan.
Lycka till!
samt rapportera hur det går!
Mvh Raasken
Har själv ett stort intresse av svagdricka.
Rekommenderar först denna tråd:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2996
Mina personliga tips blir:
Brygg som om det vore en typdefinierad "Mild"
Bygg receptet med mycket hög andel karamellmalt.
Mäska varmt= 72-73° enligt min mening
Laka som vanligt.
Koka Engelsk bitterhumle 60 min.
Använd välflockulerande jäst.
Låt jäsa ut helt i primären.
Karbonera med 6-8gr stösocker per liter och eftersöta samtidigt med:
Hermesetas, Sucetter eller Canderel
dessa medel innehåller inget förjäsningsbart socker.
I dagsläget så favoriserar jag de uppräknade sötnings-medlen i
följande ordning: Ca, Su, He
Betänk att vi brygger för ett gott resultat,
men svagbrickan brygdes av rest-lakningen, för en god totalekonomi i bryggeriet.
Lycka till!
samt rapportera hur det går!
Mvh Raasken
ursäkta en potentiellt dum fråga.. 
jag kollar det receptet och jag ser mer eller mindre ett recept på öl... vad är det som gör det till svagdricka.. vad är skillnaden? förutom tillsatser av sötningsmedel
jag kollar det receptet och jag ser mer eller mindre ett recept på öl... vad är det som gör det till svagdricka.. vad är skillnaden? förutom tillsatser av sötningsmedel
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
100 kg malt på 1000 liter => 1 kg på 10 liter vatten blir inte särskilt starkt, OG på kanske 1,025
tillsats av sockerkulör och sötningsmedel => mörkare o sötare => svagdricka
tillsats av sockerkulör och sötningsmedel => mörkare o sötare => svagdricka
Hej igen!
Ursäkta en näsvis inledning, men måste det vara någon särskild skillnad?
Ibland har ju marknadskrafterna (även förr) en förmåga att haussa upp ganska enkla produkter till något alldeles märkvärdigt.
Om jag tänker ungefär så här.
En mycket mörk lättöl, maltlistan komponerad med särskild omtanke och inriktning.
Ovanligt hög mäskningstemp 72-73°som ger massor av oförjäsbara sockerarter vilket leder till stor kropp=munkänsla.
Tillsats av sötningsmedel som inte heller det jäser ut, men bidrager till kroppen.
En enda bittergiva låt säga 20 IBU.
Lite extra primningssocker som ökar kolsyran och därmed skummet.
Varför inte ett eller ett par mortlade enbär.
Vad blev detta nu då?
En lättöl med julstuk eller en svagdricka?
Undrar Raasken sittande på frågelådan
Ursäkta en näsvis inledning, men måste det vara någon särskild skillnad?
Ibland har ju marknadskrafterna (även förr) en förmåga att haussa upp ganska enkla produkter till något alldeles märkvärdigt.
Om jag tänker ungefär så här.
En mycket mörk lättöl, maltlistan komponerad med särskild omtanke och inriktning.
Ovanligt hög mäskningstemp 72-73°som ger massor av oförjäsbara sockerarter vilket leder till stor kropp=munkänsla.
Tillsats av sötningsmedel som inte heller det jäser ut, men bidrager till kroppen.
En enda bittergiva låt säga 20 IBU.
Lite extra primningssocker som ökar kolsyran och därmed skummet.
Varför inte ett eller ett par mortlade enbär.
Vad blev detta nu då?
En lättöl med julstuk eller en svagdricka?
Undrar Raasken sittande på frågelådan
Hej
Nu kör vi på med svagdricka enligt gamla metoderna dvs den ska inte få jäsa ut innan vi druckit upp den (förhoppningsvis).
Var har i, i runda slängar, en tredjedel münchenermalt, en tredjedel mörka karamellmalt och en tredjedel brunmalt. Har ingen aning om det blir helt upåt väggarna. Läste raskens recept och kunde konstatera att det inte var lika mycket karamellmalt tex. Hur som helst - detta blir mer i laborativt syfte.
Vi låter faktiskt mäsken stå på i tre timmar (helt enligt originalreceptet). Därefter ska det lakas, hummelkokas enligt "vanlig procedur". Jästen åker i och om tre dagar drar vi över den, förhoppningsvis, ej utjästa drickan på flaska.
Lagom till nästa lördag blir det till att smaka på detta...
Spännande!!!...
//Tomas
Nu kör vi på med svagdricka enligt gamla metoderna dvs den ska inte få jäsa ut innan vi druckit upp den (förhoppningsvis).
Var har i, i runda slängar, en tredjedel münchenermalt, en tredjedel mörka karamellmalt och en tredjedel brunmalt. Har ingen aning om det blir helt upåt väggarna. Läste raskens recept och kunde konstatera att det inte var lika mycket karamellmalt tex. Hur som helst - detta blir mer i laborativt syfte.
Vi låter faktiskt mäsken stå på i tre timmar (helt enligt originalreceptet). Därefter ska det lakas, hummelkokas enligt "vanlig procedur". Jästen åker i och om tre dagar drar vi över den, förhoppningsvis, ej utjästa drickan på flaska.
Lagom till nästa lördag blir det till att smaka på detta...
Spännande!!!...
//Tomas
Hej igen!
Jahapp! Så var lörd 30/10 passerad och Svagdrickan skulle avnjutas enl ovan.
Har det gått bra eller?
Blev det genuint eller "bara spännande"?
Samma lördag tappade jag 24 lit från välsedimenterad primär över till
äkta drickakaggar 2x5 lit och 1x10 lit samt några små 0,5 lit bygelflaskor,
och den obligatoriska referens-Pet-flaskan som anger carboneringsutvecklingen
primningen fick 8gr/liter.
OG 1038 och FG 1021 känns som rätt härad för restsötman
som dessutom backas upp av 4 st Hermesetas/liter.
Framgent kommer jag även att prova ett mera avskalat recept enl 1/3 karamellmalt-modellen.
Nyfikne Raasken
Jahapp! Så var lörd 30/10 passerad och Svagdrickan skulle avnjutas enl ovan.
Har det gått bra eller?
Blev det genuint eller "bara spännande"?
Samma lördag tappade jag 24 lit från välsedimenterad primär över till
äkta drickakaggar 2x5 lit och 1x10 lit samt några små 0,5 lit bygelflaskor,
och den obligatoriska referens-Pet-flaskan som anger carboneringsutvecklingen
primningen fick 8gr/liter.
OG 1038 och FG 1021 känns som rätt härad för restsötman
som dessutom backas upp av 4 st Hermesetas/liter.
Framgent kommer jag även att prova ett mera avskalat recept enl 1/3 karamellmalt-modellen.
Nyfikne Raasken
Hej igen
Roligt att du frågar. Jag har nämligen precis utfört en liten koll av svagdrickan. Här kommer lite info:
- Vi bryggde precis enligt det gamla recpetet dvs vi blandade malt och vatten i proportion 1/10. Det drog 3 timmar innan vi lakade väck malten. Efter humlekok (och kylning naturligtvis) slog vi i jäst (hade bara Safebrew s-33 hemma så denna fick det bli). Idéen var att det inte skulle jäsa ut fullt i primären för att på så sätt få kolsyran på köpet under en längre tid (en sorts inbyggd kolsyremotor). Dock så tror jag att en "modern" jäst är för snabb för redan efter 2 dagar var det slutbubblat.
- Vi slog över på gammal hederlig svagdrickakagge (=5 liter) och tillsatte lite socker (ca 6 g/l) för att få fart på karboneringen. Över med jäst och alllt...
- Vi drog också i sötningsmedel enligt Raskens rekommendation (typ två pluppar per liter tror jag det var).
- Efter någon dag öppnade jag och smakade. Eftersom jag inte är uppvuxen helt på svagdricka så var jag inte helt säker på hur rätt eller fel jag hamnat. Rådfrågade då våra grannar som föddes på 40-talet. Omdömet: Luktar och smakar svagdricka!!!! Hurra
!!! Förbättringsområden var dock att det var lite för mycket smak av kaffe. Lite för grumlig också.
Nu var ju idéen att man ska kunna återförsluta flaskan och när man öppnar den ett par dagar senare ska det ha skapats mer kolsyra - men icke. I dag var drickan ganska mycket mer avslagen. Detta var väl bara för att jag släppte ut anden ur flaskan för några dagar sedan och att jästen slutat arbeta.
Funderingar:
- Smakar det kaffe för att jag haft i för mycket karamell- eller brunmalt? Hade i ca 15% av respektive.
- Tror ni det skulle bli bättre med någon annan typ av jäst (kanske bakjäst)? Den ska nog inte jäsa ut så snabbt är min teori. Hur ska jag annars få kolsyran att fortsätta utvecklas under ett par veckor?
- När jag ska slå över från jästunna till 5 liters flaskan - ska jag verkligen ta med jäst och allt? Den fortsätter väl att jäsa med den eventuella jäst som seglar omkring i soppan. Den jäst som ligger på botten är väl färdig med sitt jobb och behövs inte i karbonerande syfte??? Eller???
Stort behov av hjälp för att utveckla hur vi ska hantera bryggningen enligt vårt gamla bryggar recept. Vi vill alltså inte slå oss in på "moder" svagdricka i detta läge eftersom vi har funderingar på att eventuell göra en social aktivitet framåt jul där ett antal personer från min barndomsbygd kunde få vara med att brygga "som bryggaren gjorde det". Även om vi bara är på idéstadiet tror vi detta skulle kunna vara riktigt roligt...
Idéer och funderingar mottages tacksamt!
Hälsn Tomas
Roligt att du frågar. Jag har nämligen precis utfört en liten koll av svagdrickan. Här kommer lite info:
- Vi bryggde precis enligt det gamla recpetet dvs vi blandade malt och vatten i proportion 1/10. Det drog 3 timmar innan vi lakade väck malten. Efter humlekok (och kylning naturligtvis) slog vi i jäst (hade bara Safebrew s-33 hemma så denna fick det bli). Idéen var att det inte skulle jäsa ut fullt i primären för att på så sätt få kolsyran på köpet under en längre tid (en sorts inbyggd kolsyremotor). Dock så tror jag att en "modern" jäst är för snabb för redan efter 2 dagar var det slutbubblat.
- Vi slog över på gammal hederlig svagdrickakagge (=5 liter) och tillsatte lite socker (ca 6 g/l) för att få fart på karboneringen. Över med jäst och alllt...
- Vi drog också i sötningsmedel enligt Raskens rekommendation (typ två pluppar per liter tror jag det var).
- Efter någon dag öppnade jag och smakade. Eftersom jag inte är uppvuxen helt på svagdricka så var jag inte helt säker på hur rätt eller fel jag hamnat. Rådfrågade då våra grannar som föddes på 40-talet. Omdömet: Luktar och smakar svagdricka!!!! Hurra
Nu var ju idéen att man ska kunna återförsluta flaskan och när man öppnar den ett par dagar senare ska det ha skapats mer kolsyra - men icke. I dag var drickan ganska mycket mer avslagen. Detta var väl bara för att jag släppte ut anden ur flaskan för några dagar sedan och att jästen slutat arbeta.
Funderingar:
- Smakar det kaffe för att jag haft i för mycket karamell- eller brunmalt? Hade i ca 15% av respektive.
- Tror ni det skulle bli bättre med någon annan typ av jäst (kanske bakjäst)? Den ska nog inte jäsa ut så snabbt är min teori. Hur ska jag annars få kolsyran att fortsätta utvecklas under ett par veckor?
- När jag ska slå över från jästunna till 5 liters flaskan - ska jag verkligen ta med jäst och allt? Den fortsätter väl att jäsa med den eventuella jäst som seglar omkring i soppan. Den jäst som ligger på botten är väl färdig med sitt jobb och behövs inte i karbonerande syfte??? Eller???
Stort behov av hjälp för att utveckla hur vi ska hantera bryggningen enligt vårt gamla bryggar recept. Vi vill alltså inte slå oss in på "moder" svagdricka i detta läge eftersom vi har funderingar på att eventuell göra en social aktivitet framåt jul där ett antal personer från min barndomsbygd kunde få vara med att brygga "som bryggaren gjorde det". Även om vi bara är på idéstadiet tror vi detta skulle kunna vara riktigt roligt...
Idéer och funderingar mottages tacksamt!
Hälsn Tomas
- assistredo
- Maltrostare

Raasken skrev:Betänk att vi brygger för ett gott resultat,
Det har funnits åtskilliga svagdricksbryggerier i Sverige som bara bryggde svagdricka och åtminstone ett tror jag finns kvar. Att använda karamellmalt var nog en ovanlig lyx och den mörka färgen erhölls med hjälp av sockerkulör.
Den här informationen hittade jag i Hembryggaren 2/2004. Efter SM i Bollnäs gjorde de bussresande hembryggarna söderifrån ett studiebesök på svagdricksbryggeriet Borns i Alfta (jag var med).
"Till 1 500 liter används 80 kg pilsnermalt och 20 kg karamellmalt...." "För att maximera restsötman mäskar han in vid 75-80 C." (!?) "..OG runt 17 Öschle." Man kokade i 2,5 timmar och tillsatte 230 g Hallertauer på alfa 14 % (?). Först efter kylningen tillsattes sackarin. Jäsning i ett dygn med lagerjäst vid 5-10C, max.12 C. Det var en mycket god svagdricka i den gamla stilen.
Björn Petersson
Aha, är det alltså så att vi kanske använt fel jäst????
Vi hade i en ale-jäst och den jäser ju ut tämligen snabbt. Om vi har i en lagerjäst så kanske den tar längre tid på sig och därmed skapar kolsyra hela tiden.
Kan kanske tankegången vara såhär:
Om vi mäskar riktigt varmt (75-80 grader som Assistredo föreslår) så får vi en söt dryck. Om vi sedan tar en lagerjäst (i stället för Alejäst) så bör jäsningen hunnit komma igång en bit på några dagar (i mitt recept stod det 3 dagar) men inte mycket mer än så. Om vi efter dessa tre dagar slår över i drickaflaska (5 liters) så kommer det väl att bildas kolsyra så länge jäsningen är igång?? Risken skulle väl vara att flaskan exploderar men eftersom man då valt lagerjäst så går det väl lugnt och fint. Sedan tror jag också att patentkorken släpper ut ett visst tryck innan flaskan går i tusen bitar.
Vi gör ett nytt recept med mindre karamell- och brunmalt och kokar en ny omgång i helgen.
Fortfarande undrar jag dock hur jag ska göra med den jäst som ligger på botten efter tre dagars jäsning i tunnan. Ska den med över i flaskan (troligtvis inte...)?
Har också problem att få tag på sockerkulör (E150). Vill inte ha svart livsemedlsfärg (E153) eftersom det ska vara enligt ursprungsreceptet. Någon som vet var man kan köpa sockerkulör?
Hälsn Tomas
Vi hade i en ale-jäst och den jäser ju ut tämligen snabbt. Om vi har i en lagerjäst så kanske den tar längre tid på sig och därmed skapar kolsyra hela tiden.
Kan kanske tankegången vara såhär:
Om vi mäskar riktigt varmt (75-80 grader som Assistredo föreslår) så får vi en söt dryck. Om vi sedan tar en lagerjäst (i stället för Alejäst) så bör jäsningen hunnit komma igång en bit på några dagar (i mitt recept stod det 3 dagar) men inte mycket mer än så. Om vi efter dessa tre dagar slår över i drickaflaska (5 liters) så kommer det väl att bildas kolsyra så länge jäsningen är igång?? Risken skulle väl vara att flaskan exploderar men eftersom man då valt lagerjäst så går det väl lugnt och fint. Sedan tror jag också att patentkorken släpper ut ett visst tryck innan flaskan går i tusen bitar.
Vi gör ett nytt recept med mindre karamell- och brunmalt och kokar en ny omgång i helgen.
Fortfarande undrar jag dock hur jag ska göra med den jäst som ligger på botten efter tre dagars jäsning i tunnan. Ska den med över i flaskan (troligtvis inte...)?
Har också problem att få tag på sockerkulör (E150). Vill inte ha svart livsemedlsfärg (E153) eftersom det ska vara enligt ursprungsreceptet. Någon som vet var man kan köpa sockerkulör?
Hälsn Tomas
- Eric Josefsson
- Torrhumlare

- Kontakt:
Eric Josefsson skrev:Collorit är väl sockerkulör, dock med lite salt i.
Ja. Collorit är sockerkulör, vatten och salt (10%).
Vi skulle föredra ren sockerkulör så man inte får någon konstig smak av saltet.
//Tomas
Senaste testet av svagdricka blev bra i smaken förutom att vi inte fått till det med att det ska skapas kolsyra i flaskan. Vi är inte helt säkra på om det ska vara alejäst (som jäser snabbt) eller om lagerjäst är bättre. Vi vet att drickan ska förvaras kylt. Vad händer om man då har alejäst? Stannar jäsningen av då eller är det bara så att den saktas ner? Vad tror ni?
Nu senast fick vi olyckligtvis en allt för hög temperatur på mäsken (uppemot 80 grader) då vi hade kastrullen stående på låg värme på spisen samtidigt som vi pysslade med annat. Kan de vara detta som gör att det inte fortsätter att jäsa när vi tappat över det på flaska efter 3 dagar på jästunna?
Tanken är ju att det ska jäsa en bit på några dagar men sedan ska det fortsätta skapa kolsyra i flaskan under minst ett par veckors tid. Detta eftersom det ska gå att öppna och återförsluta flaskan utan att kolsyrenivån går ner över tid.
//Tomas
Nu senast fick vi olyckligtvis en allt för hög temperatur på mäsken (uppemot 80 grader) då vi hade kastrullen stående på låg värme på spisen samtidigt som vi pysslade med annat. Kan de vara detta som gör att det inte fortsätter att jäsa när vi tappat över det på flaska efter 3 dagar på jästunna?
Tanken är ju att det ska jäsa en bit på några dagar men sedan ska det fortsätta skapa kolsyra i flaskan under minst ett par veckors tid. Detta eftersom det ska gå att öppna och återförsluta flaskan utan att kolsyrenivån går ner över tid.
//Tomas