Malt
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Malt
Hej, köpte två kg malt jäst och humle , alltså malt inte maltextrakt. Måste jag mälta detta, alltså få det att gro innan jag kokar vört blir inte riktigt klar på det, har ett recept som inte nämner mältning eller maltextrakt.
Mvh bryggarn
Mvh bryggarn
Re: Malt
Oj,
Här krävs nästan en grundkurs i ölbryggning.
Kolla http://www.howtobrew.com/ för en grundlig genomgång.
I korta drag:
Malt måste mäskas innan man kan göra öl av det. (engelska mashing)
Mäskning sker enklast genom att låta malten ligga i 65 grader i 60 minuter.
Ta 3 liter vatten per kilo malt.
Låt stå i en timme.
Sila ifrån malten från vätskan.
Laka (engelska sparging) malten med mer vatten som håller c:a 78 grader tills att du fått c:a 5-6 liter vätska (vört)
Sedan kan du koka vörten tillsammans med humlet i c:a 60-90 minuter.
Kyl vörten. Sila ifrån humlet.
Tillsätt jäst.
Låt stå i 1-2 veckor.
Tappa upp på flaska, tillsätt lite extra socker (c:a en tesked sockerlösning/33 cl) så att det jäser på flaskan
Låt stå 3-4 veckor.
Drick
Här krävs nästan en grundkurs i ölbryggning.
Kolla http://www.howtobrew.com/ för en grundlig genomgång.
I korta drag:
Malt måste mäskas innan man kan göra öl av det. (engelska mashing)
Mäskning sker enklast genom att låta malten ligga i 65 grader i 60 minuter.
Ta 3 liter vatten per kilo malt.
Låt stå i en timme.
Sila ifrån malten från vätskan.
Laka (engelska sparging) malten med mer vatten som håller c:a 78 grader tills att du fått c:a 5-6 liter vätska (vört)
Sedan kan du koka vörten tillsammans med humlet i c:a 60-90 minuter.
Kyl vörten. Sila ifrån humlet.
Tillsätt jäst.
Låt stå i 1-2 veckor.
Tappa upp på flaska, tillsätt lite extra socker (c:a en tesked sockerlösning/33 cl) så att det jäser på flaskan
Låt stå 3-4 veckor.
Drick
Härliga tider, strålande tider 
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Om det kallas malt är det redan mältat, oftast korn som man sedan mältat och är klart att användas.
Är det basmalt du har?
Alltså någon typ av "pale ale malt" eller "pilsnermalt" så behöver det krossas (om det inte redan är krossat) och sedan mäskas såsom Kenneth skriver.
Är det någon annan typ av malt finns det risk att du inte har tillräckligt med enzymer för att bryta ner stärkelsen genom mäskningen.
Maltextrakt kan vara humlat eller ohumlat, beroende på vad man köper. Detta behöver inte mäskas och normalt inte kokas någon längre stund, om man inte vill använda extra beskahumle då det skall kokas i vatten tillsammans med humle såsom beskrivet ovan.
Vill du ha ut mer smak från humlen så låt en liten del av den koka de sista 20 minuterna, vill du ha extra arom så låt en liten del koka med de sista 5 minuterna.
Jag rekommenderar också länken som Kenneth har med i sitt inlägg, samt att läsa igenom forumet lite mer, även bryggarwikin, så du får lite mer kött på benen och en större chans att få ett bra och lyckat första öl att prova.
Är det basmalt du har?
Alltså någon typ av "pale ale malt" eller "pilsnermalt" så behöver det krossas (om det inte redan är krossat) och sedan mäskas såsom Kenneth skriver.
Är det någon annan typ av malt finns det risk att du inte har tillräckligt med enzymer för att bryta ner stärkelsen genom mäskningen.
Maltextrakt kan vara humlat eller ohumlat, beroende på vad man köper. Detta behöver inte mäskas och normalt inte kokas någon längre stund, om man inte vill använda extra beskahumle då det skall kokas i vatten tillsammans med humle såsom beskrivet ovan.
Vill du ha ut mer smak från humlen så låt en liten del av den koka de sista 20 minuterna, vill du ha extra arom så låt en liten del koka med de sista 5 minuterna.
Jag rekommenderar också länken som Kenneth har med i sitt inlägg, samt att läsa igenom forumet lite mer, även bryggarwikin, så du får lite mer kött på benen och en större chans att få ett bra och lyckat första öl att prova.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Om det ser ut som "hela korn" så måste du krossa dem före mäskning, annars blir det inte mycket stärkelse som hinner brytas ner till förjäsbara kolhydrater.Bryggarn skrev:Ja det verkar vara basmalt (hela frön), får nog plugga på lite som sagt.
/bryggarn
Mindre mängder går hjälpigt att krossa i en typ stavmixer genom att köra ca 50 gram åt gången, se till att du krossat skalet men inte kör så länge så det blir ett mjöl av det hela.
Det krossade skalet skall fungera som filterbädd udner lakningen.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag mäskar in med 4,5 till 5 kg malt i 12-13 liter vatten.Bryggarn skrev:Tack, var ungefär som mitt recept, hm får kanske fixa ett kg till om det skall bli 8-10 liter?
/Bryggarn
Lakar med totalt 18-20 liter vatten.
Plockar ut 22 liter till kok.
Efter kok och spädning, beroende på hur bra utbyte jag fått samt vilket OG jag vill ha jäser jag normalt 17 till 21 liter (ibland något mindre, sällan mer).
Säg att man i slutet plockat ut ca 3,5 till 4 liter grönöl till jäsning per kilo malt.