Hejsan,
har bryggt en omgång öl på extrakt vilket blev mycket bra, så nu tänkte vi prova på att delmäska (enligt http://shbf.se/wiki/index.php/Delm%C3%A4skning). Frågan är hur bra utbyte man kan förvänta sig av malten vid en sådan procedur? Jag har försökt söka här på forumet men inte hittat något bra svar.
På howtobrew.com finns experimentella angivelser för utbyte vid stöpning (verkar ligga på runt 50% om jag tolkar rätt), men den här delmäskningsmetoden borde väl ge lite högre än så? Är det optimistiskt att hoppas på 70% utbyte? Malten står för 1.015 punkter av det förväntade OG:t (totalt 1.078), så lite skillnad blir det ju mellan 50% och 70% utbyte.
Utbyte vid delmäskning?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Utbyte vid delmäskning?
Jag kan besvara mig själv: utbytet blev ungefär 63% om jag räknat rätt. Vi kände på oss att det skulle bli lite lågt så vi spädde bara till 18 liter istället för 20 som var planerat, och OG hamnade då på 1.074.