Tvättkorg på IKEA

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Tvättkorg på IKEA

Inlägg av Salle »

Hej
Jag var inne på IKEA idag, där fick jag se en nyhet, en 70-liters tvättkorg i rostfritt. :D
Det jag såg som nackdelar var att det var en pressad skarv på sidan, samt att bottnen nog var skruvad dit på något vis, men känner man någon som kan lägga ett par svetssömmar för en billig penning så kan man nog få ihop ett bra bryggverk mha några såna, annars kan det kanske räcka med några spännband runt.
när man ändå är inne på IKEA så kan man köpa deras stekgaller oxå så har man en lakbotten med....
Om någon tänker testa så måste det bli en projekttråd på det

Salle

(tvättkorgen kostade 499 kr)
DrKarma
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Tvättkorg på IKEA

Inlägg av DrKarma »

Hej Salle.
Intressant fynd.

Har inte sett den själv men det kan vara så att det "bara" är förkromad stålplåt.
Svetsa går ju iofs även då, men då bränner man säkerligen bort förkromningen på motsatta sidan av svetsen.

Är det rostfri stål så går det bra att svetsa det. Vet av egen erfarenhet att det är rätt så svårt att TIG svetsa (eller MAG för den delen) rostfri plåt som är under 1 mm tjock.
Om det är en fläns så kan man iofs ganska så lätt smälta samman de olika plåtarna det är tunna plåtar med TIG svetsen - detta är också en fördel om man inte vet vad det är för rostfri legering som använts.
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

Det stod rostfritt på informationslappen, den var ihopfalsad så det borde kunna gå att smälta ihop.

Salle
DrKarma
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av DrKarma »

Om du har vägarna förbi Karlskrona med en sådan tvättkorg så kan jag alltid försöka hjälpa dig med svetsningen. :)
Användarens profilbild
grungejesus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av grungejesus »

Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

Ja, det är den, jag tar dock inget ansvar för att den skulle fungera till bryggning, såg den när jag var inne och åt köttbullar i Älmhult för några dar sedan.
T ex om man inte svetsar kanske den spricker i skarven av vätskan som ska in i den, eftersom den bara är avsedd för smutskläder.

Salle
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

Hejsan!

Får en enkel och avdankad byggplåtis lägga sig i ämnet?
rorfals.jpg
rorfals.jpg (1.91 KiB) Visad 8620 gånger
Om skarven ser ut enl ovan så kan man troligen få ett mkt bra resultat enl följande:
Använd rostfria Pop-nit tex 100mm c/c för att säkra falsen.
Borra rakt igenom alla fyra plåtlagren
Lämplig Ø 2,4-3,2mm.
Placera Sätthuvudet på insidan och låt Stukhuvudet hamna på utsidan om du vill kunna
plocka i och ur bottensilen utan att det hakar upp sig i nitarna.

Sugen på en hög tjänsteposition?
Bli byggplåtis! :mrgreen:

Mvh Ritsklyvar Raasken
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

Tror att det är en sån Raasken, jag kommer tyvärr inte ihåg hur mycket "överlapp" det var, kanske inte så mycket som avdankade plåtisar vill att det ska vara, det är ju en tvättkorg.....

Salle
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Går det inte att hårdlöda på skarven så att den blir tät och håller ihop?

Jag är helt amatör på det här men gav mig på att löda rostfritt en gång för länge sedan och det gick som en dans. Jag upplevde det faktisk som lättare än mjuklödning.

Det här var innan jag visste att det fanns något som hette corneliusfat. Jag gjorde sexliters ölfat genom att ställa en 3-litersbunke (av den koniska typen) ovanpå en likadan med kanterna mot varandra och de hölls på plats av klämmor.Sedan hettade jag upp skarven med en gasolbrännare så den blev rödglödgad och "duttade" på med ett silverlod som smälte och sögs in i skarven av kapillärkraften (det är väl så det fungerar?). Därefter borrade jag två hål ovanpå På det ena lödde jag fast en kort rörstump till kolsyre ventilen och ett långt rör till botten för ölet. På rören satte jag efter gängning vanliga tryckluftssnabbkopplingar. Eftersom de var svårdiskade kom de snart ur bruk.
Björn Petersson
DrKarma
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av DrKarma »

Var på IKEA i Kalmar och hittade denna, så jag passade på att titta lite på tvättkorgen. Ser definitivt ut som något man skulle kunna använda sig av.
När jag står där och tittar så kommer sambon fram och säger att hon behöver en ny tvättkorg och den jag tittade på var ju fin.

Så nu står man här med korgen men får inte lov att svetsa i den. Nu har jag iofs inte något behov just nu eftersom jag redan har en stor kokare - men lite sugen på att testsvetsa den är jag allt. Lär dock få vänta till det blir varmare ute eftersom det skulle vara en överhängande risk att jag slängs ut ur huset :lol:
DrKarma
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av DrKarma »

Angående lödning av rostfritt finns det en bra tråd på amerikanskt forum.
http://www.homebrewtalk.com/f51/solderi ... el-155782/
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

Dr Karma: Om du ser till att det alltid finns tvätt i korgen så kan du kanske smyga dit några element så att du har ett kokkärl i reserv.
Salle
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Thomas Fransson »

Förmodligen inte tillverkad av livsmedelsklassad rostfri plåt?
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

Jag kommer tyvärr inte ihåg om det var någon stämpel med glas och gaffel i botten på den...... ;-)

Salle
DrKarma
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av DrKarma »

Ett litet tillägg i debatten om denna sk. rostfria tvättkorg.
Nu har den stått ett tag i badrummet och om man råkar vidröra den och inte torkar rent (vilket faktiskt kan bli följden av att använda en tvättkorg - man slänger ju faktiskt tvätt i den) så blir det rostfläckar där dina fingrar varit. Så jag skulle inte använda mig av en sådan för ölbryggningen. :)
Skriv svar